AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.642

Nu har jag fått nog! Nu säljer jag "Pärlan"!

Sida 2 av 3
Problemet med e39 är att det är för mycket elektronikfel.
ABS, airbag etc.

Synd för som bruksvagn duger den aldeles utmärkt.
Jag hade hellre sett att det var annat som gav upp pga ålder tex fram/bagvagnsdetaljer.
Vilket det också gör ioförsig.

Rostskyddet är under all kritik.
to
207
toson
540iAT E39 -00
Jomenvisst, det är ju att gränsen är nådd NU!!!!!!!
Den är säkert värd att "satsa på" och i ett sånt skick att den rullar åtskilliga mil till med lite "handpåläggning" ..........
Men INTE i min ägo.
Har absolut inget mot bilen/modellen då den är jättetrevlig, hade klart räknat med att ha den några år till, men som sagt ........ Nu ere slut!

Har en "ny" på gården redan, av annat fabrikat, som jag inte heller trodde skulle komma in här ..........

Toson
Karl-Hilding
"Har en "ny" på gården redan, av annat fabrikat, som jag inte heller trodde skulle komma in här .........."

Åååhh fy fan...

Har man 2 st likadana bilar så går det att lösa lite mer då man kan shifta delar.
to
207
toson
540iAT E39 -00
Brukar inte vara märkestrogen vid byte, men BMW'n har hållit sig hemma ovanligt länge.........
Ja, kannibalism kan vara bra ibland, men det har en väldig förmåga att vara SAMMA delar som pajar på båda. Och jag brukar föredra nya delar när det behövs också.

Toson
Precis men om den ena delen är hel på den ena bilen så kan man skifta och se om felet försvinner innan man köper en ny.
Det är lite för dyrt att köpa delar i felsökningssyfte.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det är lite för dyrt att ha en extrabil bara för att det är för dyrt att köpa nya delar när den går sönder :)
Är det verkligen det?

man köper en obesiktad för 5k och har har på gårn.
Då har man extra lmm, airbagmodul, absmodul m.m.

Eller så tar man det man behöver och säljer resten.

Karl-Hilding
Och så klart att alla grejer som är kass är ok på reservbilen...
Självklart.

Jag själv skulle inte tveka att tex kränka delar till begagnaade bmw om jag hade plats för 2 bilar, men nu har jag inte det tyvärr.
Ju
94
JuniorS
530d Sedan -09
523i Sedan -97
Då jag har familjemedlemmar som vill rädda min 523 till varje pris, så har vi hämtat en motor till den nu i helgen.. Själv går jag bara och drömmer om evighetsmaskinen E34
to
207
toson
540iAT E39 -00
Man kan ju göra som alla oseriösa "verkstäder": Byta delar tills det funkar.
I stället för att ta reda på vad felet egentligen beror på!!!???
Att t.ex. byta kylare från en gammal bil kan ju vara vanskligt då det är stor risk att den har "samma åldersproblem" som den man har.
Men vill man meka dubbelt/multi, så är det väl OK?
Men INTE för mig eller andra "seriösa" bilägare, kanske!

Toson
Toson jag förstår inte riktigt vad du menar?
Ju
94
JuniorS
530d Sedan -09
523i Sedan -97
Jag har bytt motor i min 523 till en likadan, fast ett år nyare (1998).. Nu går bilen som en dröm, men jag kan ändå inte riktigt lita på den.. Det känns lite jobbigt, men om bilen håller så går det nog över
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Toson.

Att byta delar tills det funkar är ju standard för märkesverkstäder fast de använder nya originaldelar :)

I övrigt så går bilar sönder - inget konstigt i det. Det gäller att ha en reserv för det när det väl händer.
Det mesta i en bil är i min värld slitdelar som måste servas och underhållas och det kostar.
Jag t.o.m lackar om fronten lite då då pga av alla stenskott man får och det är för mig lika naturligt som att serva med olja.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Den billigaste bilen att äga är i 9 fall av 10 den bil du redan har. Slitdelar behöver alltid bytas, förr eller senare, och när det är gjort så har ju bilen exakt samma funktion som när den var ny. Detta är inget märkesspecifikt. Man ska köpa bra reservdelar, dock undvika stora auktoriserade märkesverkstäder och ej gå på svamlet om originaldelar. På så sätt så håller man kostnaderna nere och det är i princip alltid mer kostamt att byta bil än att behålla den man redan äger.
Svårt att generalisera det här, jag har förståelse för trådskaparen.

Bilägande kan vara dyrt oavsett märke om man inte har kontakt med billiga verkstäder eller inte är bra på att reparera bilen själv.

Åtminstone inte för en "Svensson" som oftast tar ett lån till sin nya fina bil.

Säg att enbart lånet är på ca 3000-4000 kr / månaden. Det blir upp till 48 000 kr exklusive kostnad för värdeminskning. Riktiga katastrof år kanske det går åt 20 000 lapp i reparationskostnader men detta är i yttersta undantagsfall?

Utdraget på tex 5 år vinner nog en begagnad mil i stort sett alltid en ekonomisk jämförelse.

Sedan finns det säkert billigare begagnade bilar att ha än just BMW. Men jag tror inte så många av oss väljer en BMW med förhoppning om att det är det billigaste beg ägandet man kan hitta? ;-)
Jo då, visst är det lätt att förstå trådskaparen, men jag tror ändå att när den värsta frustrationen lagt sig så är det nog ändå klokats att "reparera klart sin bil och att därefter behålla den. Ett bra sätt att plana ut kostnaderna är att avsätta en mindre summa varje månad för service, däck och reparatoner. Lättare att acceptera att klimatanläggningen ger upp, patikelfiltret behöver bytas eller något annat som förr eller senare kommer behöva repareras.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
29k mil.... jo då brukar det behövas lite service :-)
to
207
toson
540iAT E39 -00
Nu har jag lagt in annonsen på "Pärlan" här på Forumet, så det är öppet för vem som kan vara intresserad att "ta över problemet".
Jag tror ändå det är en "Bra affär" för den intresserade, det är ju trots allt bara jag som tröttnat.

Toson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.