|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Efter alla problem och påkostade reparationer har nu gränsen kommit för att orka hålla den vid liv och överlåter det till någon annan hugad spekulant. Som ni kanske sett har det varit generator/batteribyte, ABS-modulreparation, expasionstank, ljusjusteringar, startproblem m.m. och nu kylaren. Det verkar inte sluta. Nu har jag ställt av den och ska alltså sälja den. Jag kommer att annonsera den på "PowerBörsen" och senare kanske på "Blocket", som avställd i befintligt skick med den utrustning som finns. Vad ersättningen blir är i nuläget ovisst och om jag får anledning att stanna på detta eminenta Forum. Toson | |
| Hur långt har den gått? | |
| Jag håller med dig.. E39 är bara jävla skit.. Jag ska göra mig av med min 523 också | |
| Jag skulle inte säga att E39 är skit. Förr eller senare, när bilen rullat ett antal mil, kommer det krävas en del reparationer, men det gäller alla bilar. | |
|
Tråkigt att ni fått såna strulbilar. Har själv haft 2st E39, en 523 och en 528. På 523in som gått 14500mil vid köp fick jag byta 2 ABS-givare och div. slitagedetaljer + kylare, men på min 528i som gått 24000 vid köp bytte jag endast olja/filter under de två åren jag hade den. Totalt körde jag dem ca 6-7000 mil. Bra bilar! |
|
|
Min hade gått ca 29600 mil när jag köpte den.. Efter att ha kört nån månad med den så kom "Check Coolant Level" på färddatorn.. Har sedan dess bytt kylare, termostat och vattenpump utan nåt resultat.. Slangarna blir hårda vid körning, men den nedre kylarslangen (på vänster sida om man står framför bilen) blir inte varm.. Frågan är om man ska försöka få bilen såld eller ställa den på skroten |
|
| JuniorS: Att skänka bilen till mig är också ett alternativ. | |
| Att det nedre kylarslangen inte blir varm kan väl bero på att det varit så kallt att termostaten inte behövt öppna. Vad händer med tempmätaren och värmen i slangen om du låter bilen stå och gå på tomgång ett tag? | |
| Har inte tänkt på om slangen blir varmare när bilen står på tomgång, men den blev i alla fall inte det när jag luftade sist.. Vi har en E39 530 Diesel i familjen.. Eftersom den också precis hade varit ute och åkt, så kände jag på slangen på den också.. Den var minsann varm.. Nästan lika varm som den övre slangen | |
|
För att inte för mycket "missförstånd" ska uppstå måste jag meddela att jag haft den i 9 år och haft mycket lite reparationer, men nu kommer visst ALLT på löpande och då kroknar man. Den har ju knappt gått 17000 mil och inte dragit en droppe olja mellan bytena (en g/år =800 mil) och är i gott skick med original dragkrok, avtagbar. Annars måste jag säga att det är den trevligaste och stabilaste bil jag haft under alla år. Toson |
|
|
Jag kan ju nämna att den är ganska välutrustad med CD-växlare och navigator, samt bensinvärmare m.m. i originalutrustningen . Det är ett "M" på ratten, vad det nu betyder? Toson |
|
| Så bra för köparen då, du har nyss reparerat den så det går ett tag till. :) Inte kommer allt rasa på en gång bara för det varit några grejer nu. Mer intressant fråga är väl hur den ser ut rostmässigt. | |
Karl-Hilding |
Ja så är det ibland... Den gamle dålige bilen börjar bli riktigt bra eller i varje fall inte fullt så dålig. Det är lätt att tänka så: Nu har jag lagt ut si och så många tusen de senaste 6 månaderna. Nu lägger jag inte mer på skrället. Riktigt trött är man ju också på eländet! Och så det blir bingo för nästa ägare!! Har varit med om det och nästa ägare kör 5-6.000 mil med bara oljeservice!! Nästan så man önskar att något skulle hända med den så man får fog för sina "misstag" att man sålde. |
|
Det finns alltid gränser vad man "står ut med" och man måste inse när det är "klart" och den har nu passerats för mig . SLUT. Är alltid entusiastisk med intressanta bilar och "står ut" med det mesta, men det är det där med gränsen, skulle slutat för ett år sedan. Men "kärran är så förbaskat fin och trevlig, så det har blivit "lite för mycket" nu, bara. Tycker dock att det är lite synd att skrota skiten!!?? Jo, rosten är i det närmaste obefintlig och bakluckan fick jag utbytt vid 9700 mil för lite ytrost i nederkant, så den har klarat det skapligt. Fick också motorn utbytt vid ungefär samma miltal för lite knackljud vid tomgång, så den går klockrent. Men det kostas inte på något mer nu ......... Toson |
|
|
Ingen kostnad fören du säljer den, då gör du förlusten. Billigare laga än köpa ny, en kylare kostar runt tusingen med frakt från tyska ebay och är enkel att byta. Själv har jag bytt batteri, vinterdäck, servopump, kylare, torkarmekanism, bromsrör, en del bustningar, en del stag och nu ska jag byta stötdämpare/fjädrar runt om. Kostade 25 i inköp för 4 år sedan och jag har väl lagt ned 11-12 i material just nu. Den är ful men går bra så den får gå tills motorn/kopplingen rasar. |
|
|
toson du har Pm mvh |
|
|
"Catch_me", du har fått svar Toson |
|
|
Köpte Audi A6 för 2 månaders sedan Kan bara säga att jag längtar tillbaka till BMW. Audi kan inte mäta sig med BMW. Nån som vill köpa en 2 år gammal Audi? |
|
|
Jag har kört ca 2000 mil sedan köp med min 523a e39 som nu gått ca 18500 det enda jag bytt på den är slitagedelar som man får byta på vilken bil som helst...den har gått igenom SBP med blankt papper 3 år i rad så jag är väldigt nöjd med min och mån om att den mår bra och är fräsch i ur och skur Det är inte hastigheten som dödar det är det plötsliga stoppet |
|
| slavonac: Gjorde samma sak: bytte till en A6 av samma årsmodell som min tidigare E39. Inget bra köp. Nu kör man en E39 igen! Den harmonin som finns i en E39 finns/fanns inte i A6:an hur man än ville. :-) | |
|
Alla bilar som rullat ett antal mil kräver reparationer / underhåll. Att förvänta sig att BMW E39 skulle vara något undantag från detta är överraskande resonemang tycker jag. Jag vet att det är skitjobbigt när flera saker kommer på samma gång, för jag har gått igenom samma "resa" med min gamla trotjänare 540 iAT. Den kokade i kökörning, först sprack en slang med resulterande bärgning och verkstadsbesök. Men det var bara konstgjord andning för strax därpå sprack expansionskärlet (ny bärgning) och lite senare gick även kylaren. Det berodde hela tiden på visco-kopplingen, att den var sliten efter 27 000 mil. Den kostade en 500-ing från Tyskland och var lätt att byta. Hade jag känt till detta så hade nog kylaren och det andra hållit 10 000 mil till. Samma med bromsar, det slits också på alla bilar - E39 är inget undantag. Men fördelen är att det går lätt att få tag på delar i Tyskland, och inte är det dyrt heller. Har bytt allt: skivor/belägg/varnare/handbromsbackar. Bränslepumpen har även givit upp på min, en fönsterhiss har lossat. Både pumpen och fönsterhissen fanns till bra pris på Schmiedmann. Och jag har haft problem med släpskenorna för kamkedjan. Och batteriet är bytt. Men nu när så mycket är bytt på min bil så kommer jag inte att sälja den - det är ju NU man förhoppningsvis kommer kunna njuta av en bil som inte krånglar de närmaste fem åren. Och E39 är fortfarande en himla mysig bil med sin svarta skinnklädsel och allmänt mysiga inredning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.