AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.827

Installerat Gladen one line 200 3-vägskit i E90 2010, problem!

sa
144
sahi
435d GC -beställd
Hej,

Jag har idag fått ett Gladen one line 200 3-vägs kit installerat i min E90 årsm.2010. Hade Stdsystemet innan med Professional stereon.

Har märkt att PDCn som kommer från högtalarna bak är väldigt låg i volym medan gongen som ljuder från de främre högtalarna blir sjukligt hög även vid låg volym på stereon. Dessutom om man går in i "EQ" på stereon, där man även kan ställa in Gongvolym och PDCvolym och går in på just dessa så känns det som om att stereon automatiskt maximerar volymen. Någon som har någon idé om hur det går att lösa?

Gladen kittet drivs föresten utav ett DLS CA41 steg, med högnivån direkt in i steget. De bakre högtalarna i hatthyllan är kopplade direkt på stereon.

Läste mig in på omprogrammering av stereon till HIFI, men detta har snarare lett till att de flesta fått fööör låga volymer från Gong och att pdc försvunnit för dem.

(Viner så in i ********* högtalarna fram just nu också, även när bilen är avstängd men när slutsteget går igång. Detta skulle ev. gå lösa med någon jordisolator samt en bättre hög-lågnivå omvandlare.)

Vänder mig med allt förtroende till er BMW kunniga efter råd och tips som gladeligen emottages!

Mvh
Sahi
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Kontakta Ljudbyggaren eller Seastreams garage, de säljer gladen kitet och har god erfarenhet kring montering av dessa i BMW.
J.
10
J.W
123d -09
Jag har samma system monterat i min 1-serie fast tillsammans med ett JL Audio XD400/4 slutsteg. Upplever exakt samma problem bortsett från susandet. I förra veckan dog dessutom vänster kanal. jag fick allting installerat i somras hos Bacjes Ljudbyggeri på Ekerö så jag ska ringa dit (måste ju gå på garanti). Funderar på om högnivåsignalen är för kraftig för stegen att hantera. Kanske skulle det funka bättre med lågnivåomvandlare. Jag har även navigation och bluetooth för mobilen och där kan jag knappt få ner volymen på en rimlig nivå.
sa
144
sahi
435d GC -beställd
Tack för era inputs! Jag ska prova med en separat H/L omvandlare med en jordisolator. Förhoppningsvis ska man lyckas få ett rent ljud då!

Återkommer med feedback när jag provat :)
sa
144
sahi
435d GC -beställd
Hej igen,

Har nu installerat en separat H/L omvandlare, en dyrare modell som jag blev rekommenderad; ACV art nr: 3.5000-24.

Suset finns kvar men klart mycket lägre. Däremot har jag börjat att märka av ett lägre generatorvin.

Bytte dessutom högtalarna i hatthyllan till ett par 4" koxialer från MDS. De drivs ännu på HU och jag märker ingen större skillndad. De "drunknar" fortfarande i ljudet från framsystemet.

Håller på och forskar efter omkodning av stereon (Radio professional i bil byggd 9/2009) till "Alpine Hifi" alt. "Hifi".

Ljudet från gongen osv har jag förresten också lyckats få ner till en behagligare/normalare nivå.

Killen som installerat åt mig provade också med en jordisolator för att se om det sista vinandet försvann, men det gjorde tydligen ingenting.

Sahi
Sahi, jag har skrivit i din tråd på Gorg.

Pierre

Seastreams Garage i Stockholm
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.