|
|
|
|---|---|
|
Missljudet uppstår när jag kör på "ojämn" väg. Det spelar ingen roll om det är små gubbar eller stora, exakt samma ljud uppstår vid alla tillfällen. Det låter som att fjädringen ekar in i bilen. Vid högre hastigheter låter inte det lika farligt. Det här gäller bakvagn på höger sida. Förra veckan när jag började undersöka ljudets ursprung såg jag att stabilisatorstagen på vänster hade gått av. Det här bytte jag under veckan, men ljudet försvann aldrig. Något mer jag märkt är att hjulmuttrarna sitter riktigt hårt varje gång, även om jag inte drar åt dem så hårt gången innan. Det jag läst är att det skulle kunna vara fjädern. Är jag på rätt väg? Har en extra fjäder sittandes, kommer testa med att byta den under helgen. Har läst att de kan vara bussningar, dock såg aldrig något fel på dem. | |
|
hej ! om jag var du så skulle jag börja med att kolla på stötdämparen, lustiga ljud kan uppstå om det visar sig att den är "kronslut" är den inte det så skulle jag kolla så den verkligen sitter fast i bakvagnen nere vid hjulet, samt uppe i själva karossen, hittar du ingeting där kolla om det är glapp i hjullagret, är det inte det så skulle jag vidare kolla på fjädern verkligen sitter där den ska, och exempel inte är av eller på ngt vänster har hoppar utanför sina punkter, och om så inte är fallet, kolla så att det inte är något i själva hjulupphägningen som sitter löst (bromssköld, bromsok, hållare till bromsoket o s v. . ) annars skulle jag misstänka själva infästningen av bakvagnen i karrosen (typiskt typfel på tidiga e:46:or, har själv råkat ut för det) men det brukar mer uppenbara sig om man gasar, och släpper gasen så blir det en "klunk" och sen när man gasar på igen så blir det igen "klunk" hoppas detta kanske var lite hjälp på traven ! och lycka till med skruvandet ! Där förnuftet slutar, börjar underverken. |
|
|
Titta så nummer 7 är hel Länk annars far dämparen in i bagageluckan. Titta samtidigt att din fjäder inte brustit. Kan brytas av på näst sista varvet. Nummer 4 på denna bilden kan vara slut. Länk Kan bända med en kofot och känna hur det känns om du inte märker något när du bara ruckar på det. Nummer 6 på denna kan också brytas itu. Länk Såg du bytt vänster sida, så jag antar att du kollade höger samtidigt. Hur långt har den gått? Dämparen kanske är slut och läcker. Något du kan kika över plus som Byline nämnde. Jag tror mycket på främre länkarms bussning bak (andra bilden nummer 4). Är din bil sänkt, så tar det mycket på stödlagret nummer 7 första bilden. |
|
|
Det visade sig vara stötdämparen som helt enkelt gått sönder. Det här vart uppenbart när vi tog loss delen. Tur att jag hade en reserv liggandes. Egentligen beskrev jag missljudet lite fel, det var inte *Klonk* liknande ljud utan mer "dunk". Nu förvisso försvann det där jobbiga ljudet. Dock återstår ett helt annat ljud. Det här misstänker jag vara bussning. Det låter mer som knarrande och hörs nästan enbart i låga växlar/hastigheter i samband med höger/vänster svängar. Tack för all hjälp! Har tack vare det här forumet löst ett antal problem på min bmw (som jag älskar mer för varje dag). Förra årets problem var handbromsen.. Riktigt roligt var det.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.