|
|
|
|---|---|
|
Hej goda och glada! Jag har alltid kört manuell låda men när jag köpte min bmw 335i e91 för 4 veckor sen så fick det bli en automatlåda med sport funktion och med paddlar bakom ratten. Jag kan nu säga att jag har lärt känna bilen och behärskar automat lådan och hur den funkar. Men det jag har funderat på är hur gör jag när jag är på race? Jag vet inte hur jag ska starta för minsta slitage på drivlina och motor och låda. Någon sa lägg i sport hålla bromsen hårt gasa upp till Ca 2000 varv men, ne... Hur gör ni för en riktigt bra start? | |
|
Starta på "m2" och bromsa upp den till runt 2000varv eller mer beroende på grepp. Vill du spara drivlinan bör du inte göra hårda starter från stillastående alls, men våra bilar är riktigt kralligt byggda så det ska nog inte vara några problem så länge däcken inte studsar när du kliver av bromsen och att du inte gör så många starter efter varann. |
|
| bromsa upp det du får göra för att få en bra start. tycker du det känns hårt för bilen, börja på ett lägre varvtal.. | |
| Automatlådeoljan blir varm MYCKET fort, (och därmed dålig) så oljebytes kontot behöver ses över. | |
| Okej. Så av med DTC, i med sport m2 hålla bromsen hårt varva upp till 2000 sen släpp broms och ge mer gas då beroende på grepp... | |
| Ligg inte länge alls på broms och gas, bara sekunderna innan start. Jag gjorde en del tester med automatstarter med min gamla 540. Jag vill inte påstå att skillnaden mellan vanlig fullgas och uppbromsad va kännbar. Kanske är mer skillnad på nya lådor. | |
| På min E38 740 upplevde jag att den for iväg snabbare "som en gummisnodd" just i starten när man bromsar upp. Men gjorde aldrig några klockningar. | |
|
Är den inte trimmad kan det hända att det inte spelar nån roll att du startar på tvåan, men är den trimmad är det så man launchar bäst . |
|
| På 335an bygger du boost genom att sätta belastning på motorn med brakeboost. Motorn har dessutom så pass med vrid att 1an blir överflödig på ATn och du slipper den onödiga växlingen. Det är iaf teorin. | |
| Sen är det väl fortfarande så att om man gör så i för många sekunder kommer den själv att stegvis släppa av på gasen som skydd mot oavsiktlig manövrering av båda pedaler samtidigt och som säkerhet mot felaktig gaspedallägesgivare eller om mattan lagt sig på gaspedalen. | |
|
Intressant ämne. Körde precis ett race mot en trimmad srt8 jeep. Jag kan instämma att 1an är inget att starta på. Han tog mig i start men sen kom jag ikapp och körde om ;) ner cabbat dessutom ;) av med dtc till första läget, tryck in sport knappen, gå över till manuell växling, vänster fot på broms och tryck ner gasen till kickdown knappen för att få upp varven, sen är det bara att släppa bromsen när du kommer upp i de varv du vill komma iväg på. Jag brukar släppa bromsen på runt 3500 varv för att inte spinna allt för mycket. Nu har jag bara gjort mina LC starter på vinterdäck så det ska bli intressant när sommar sulorna kommer på. Fan vad de är kul med snabba bilar... Har mycket adrenalin just nu ;) |
|
|
Intressant ämne. Körde precis ett race mot en trimmad srt8 jeep. Jag kan instämma att 1an är inget att starta på. Han tog mig i start men sen kom jag ikapp och körde om ;) ner cabbat dessutom ;) av med dtc till första läget, tryck in sport knappen, gå över till manuell växling, vänster fot på broms och tryck ner gasen till kickdown knappen för att få upp varven, sen är det bara att släppa bromsen när du kommer upp i de varv du vill komma iväg på. Jag brukar släppa bromsen på runt 3500 varv för att inte spinna allt för mycket. Nu har jag bara gjort mina LC starter på vinterdäck så det ska bli intressant när sommar sulorna kommer på. Fan vad de är kul med snabba bilar... Har mycket adrenalin just nu ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.