AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.617

Varför är bilar med X-drive högre?

Zo
186
Zoppo
M135 X-drive-13
X3-2,0d M-sport -15
Jag har noterat att BMW bilarna med X-drive är högre. Varför? Vad jag vet så höjer inte Audi, Porsche, VW etc sina fyrhjulsdrivna modeller.

Finns det någon som har sänkt sin bil med X-drive?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Är de verkligen högre? Är det inte bara så att de inte sänks om man väljer M-paket (som de andra modellerna gör) och M-chassi är inte valbart till dem?

/Anders
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
E9x x-drive ÄR ca 20mm högre. Båda mina är/har varit det. En av dom är dessutom M-sport.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag vet inte om det är så enkelt, om vi kollar på E92 som fortfarande har info på hemsidan så står det att M-sportchassi som sänker 10mm inte är valbart till X-drive, tillval på övriga, men standard på 335 i och d.

Troligtvis väljer många sportchassi till sin coupe och om det inte är valbart till x-drive så framstår ju de som 10 mm högre, men egentligen är det ett tillval på de andra som gör de 10 mm lägre.

Men sen kanske det är så att x-drive i original är 20mm högre, som du skriver Marin, men då skiljer det ju 30 mm mellan x-drive och rwd på en 335i, kan det stämma?

Cliff Barnes
320d Touring -10
Tror du är spot-on Grelle.

Tittade själv på x-drive innan jag landade på min nuvarande rwd och vad jag kan minnas var det just så att med dynamic paketet, som innehöll ett sänkt sportchassie, så fick man inte sänkningen på x-drive.

Varför torde väl vara självklart. X-drive medger ju en bättre framkomlighet och få kunde är väl därför intresserade av en sänkning som ger sämre framkomlighet i t.ex. snömodd.
Dynamic innehöll sportchassi ja. E92 xDrive gick ej att kombinera med sportchassi (stor anledning till att jag köpte begagnad med xDrive, så att jag verkligen slapp få sportchassit).
Verdi
Förstår faktiskt inte varför. Vill man ha en låg och fyrhjulsdriven bil ska man väl få det? Är ju ingen orimlig tanke. Bara för att den driver på alla fyra så är det väl ingen jävla offroad-bil? :)

Sen är std-chassit bättre avstämt för normal körning på svenska vägar och jag ser inget större värde i en sänkt och hårdare bil. Varken estetiskt eller funktionellt. Så jag hade valt std-chassit även om jag kunnat välja.
Zo
186
Zoppo
M135 X-drive-13
X3-2,0d M-sport -15
Jag håller med Verdi. Man vill ha fyrhjulsdrift för bättre grepp och säkerhet. Vill man ha bättre framkomlighet så har BMW fler modeller för det ändamålet ;)
Ni
37
NiFE_
BMW 318da x 2014
Intressant tråd. Jag har precis köpt en 2010 320d xdrive automat med m-sport. Hämtar hem den nästa fredag. Hur mäter man höjden smartast? Mitten på hjulnavet till skärmkanten kanske är det bästa? (för att inte få med fel höjd pga fel dimensioner på däck)

Eller vet någon med säkerhet att dom är högre, och isåfall hur mycket?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Nife, sänkning som kommer naturligt med M-sport utrustningspaketet uteblev på x-drive så de är alltså lika höga som bilar utan tillvalet sportchassi. (Det kanske kallas M-sport chassi men det spelar ingen roll eftersom det endast fanns ett tillval chassimässigt 2010)

Din bil är alltså inte högre än en standardbil (som bör vara referensen) utan lika hög/låg.

Eller har du en coupe? De kan ha varit standardutrustade med sportchassi och då blir ju en x-drive coupe de facto högre...

NiFE_
BMW 318da x 2014
Okey, 1000 tack. Det är en E91, som ser hög ut på bilderna jag fått. A761200 är 7 sista i chassienr, den verkar ha både m sports package och m aerodynamic package. Vad är skillnaden? Sorry för trådkapningen ;)
715 M Aerodynamikpaket är en del av M-sportpaketet. (dvs de yttre "kjolarna")

I M-Sportpaket ingår följande utrustning:
2ME Lättmetallfälg - Dubbeleker 194 M, 17"
481 Sportstolar
4MG Interiörlist Aluminium Glaciärsilver
704 M Sportfjädring (ej xDrive modeller)
710 M Lädersportratt
715 M Aerodynamikpaket
760 Individual - Shadowline högglans
775 Individual innertak i antracit
Instegslister med M-emblem
M-fotstöd på förarsidan

Som ni ser utgår M Sportfjädring för xDrive-modeller. De är däremot inte högre en vanliga standardutrustade 3-serie.
c4
79
c418krk
430d Gran Coupe -15
X-drive har kortare stötdämpare fram pga att drivaxlarna "sitter i vägen".
Så det är för att få till en acceptabel fjädringsväg som x-drive högre.
Visa användare
8
bmwkalle ludvika
530d Xdrive F11 - 15
Jag hittade min drömbil för några dagar sedan ska åka å hämta den imorgon.
Det är en 320d Xdrive -09 med M aerodynamikpaket bla men tidigare ägare har monterat M fjädrar från en vanlig, ser helt ok ut & fungerar bra enl tidigare ägare.

Da
9
Dasse_E90
330d touring -10
HÄr hoppar jag in med en fråga, när vi pratar om detta, är det inte speciellt bra då att sätta på coilovers fram på en E 91 330d x-drive årsm 10 ?
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Innan det hette xDrive så gick det att få sänkt chassie och 4wd på 3-serien, undrar om ändringen kom i samband med LCI?
Da
9
Dasse_E90
330d touring -10
Okej! om man har adaptivt ljus kan det få fnatt då och larma för fel inställning?

Ma
189
Max_k
530xD -12 m-sport
Jag har m-sport-chassie på min e91 xdrive. Är de eftermonterat? För den är märkbart lägre än vanliga e90 samt stenhård i fjädringen
Da
9
Dasse_E90
330d touring -10
Okej Max_k det står i papprerna om bilen att jag med har sport chassi tycker dock inte den är så "låg" jämfört med andra,

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.