|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena Janne, mycket bra affär. Tack för hjälpen så att det gick så smidigt. Jag gillar att ha ett extra originalhjul när man åker på Europa- semester. Perfekt. Mvh Jonas B |
|
|
Lägger in samma fråga på denna tråd-för att få fler svar. Fick två bra svar i annan tråd men inga rekommendationer avseende "bra däck till min BMW 520D Touring X-drive. Tacksam for tips på bra val. Nedan min ursprungliga fråga: Vill byta till tystare och bekvämare däck på BMW 520D Touring, XDrive. Har nu Pirelli RFT 245/45/R18. Bak klarar 2 säsonger till. Fram denna sommar-maximalt. Funderar på att byta i god tid. BMW insisterar på att fortsätta med RFT. Måste jag det? Ber om goda råd från andra som har erfarenhet av icke RFT- däck. Största problemet är hög ljudnivå och hårda/stötiga. Tacksam för svar. Jocke Jocke |
|
|
Du kommer att tänka; Gud så skönt när du satt på nya däck som inte är RFT. Men köp premiumdäck. |
|
|
En fråga är också om man måste ha stjärnmärkta (*) däck ”anpassade till BMW” eller inte. Givetvis ska man hitta rätt/samma dimension (enklast med samma som tidigare), men om man då inte vill ha RFT och dessutom *, så är urvalet litet om man ens hittar i vissa dimensioner. Vad säger proffsen, hur viktigt är stjärnan, om man håller sig till samma spec som tidigare i övrigt? |
|
|
Stjärnan är bara viktig om du har olika dimension bak och fram, framgår inte om du har det? Har du samma dimension runt om behöver du inte fundera på det. Vad gäller däcktips så har jag beställt Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 (icke RFT) till min bil, forskade runt en del innan köp och de ligger topp 3 i de flesta tester jag sett samt har bra pris. Men köper man nåt av de kända märkena så får man bra grejor, tex Michelin PS4 eller Continental Sportcontact, Hankook har jag också bra erfarenhet av. |
|
| Yepp, jag har olika dimensioner fram och bak. Varför är det viktigt då och inte annars (förutsatt att man såklart har samman dimension etc som tidigare)? | |
|
Det är viktigt med * märkning om bilen har xdrive, inte annars |
|
| Tack! Vissa säger att det är viktigt med * om man har Xdrive, vissa när man har olika dimensioner fram och bak. Men, frågan kvarstår...varför? :-) | |
|
Det är kombon X-drive och olika däck fram och bak som kräver *-märkning och det är för att rullomkretsen på däcken då matchar fram+bak på ett exakt sätt. Har du en bakhjulsdriven bil kan du skita ett långt stycke i *-märkningen ;-) |
|
|
..för att då har däcktillverkarna "fintrimmat" rullomkretsen på däcken så de håller sig inom toleranserna för maximal avvikelse för rullomkrets fram och bak. Dvs. de kan ligga lite utanför i rullomkrets i förhållande till dimensionsmärkningen på däcksidan. Gällande rekommendation på bra däck: Michelin Pilotsport4 - hade sådana på E39:an och de var de bästa däck jag har haft - väldigt bra grepp i både torrt och vått och samtidigt bekväma och tysta. De verkade dessutom slitas ganska långsamt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok, men jag tror ni missar vad jag skrev...jag utgår från att man håller sig till samma spec (dimensioner etc i övrigt), finns det då någon ytterligare anledning att ha * och isåfall varför? | |
|
Oj, det var en gammal tråd som fått liv igen😀 men jag bytte ju till icke runflat och valde Hankook. Och jag blev supernöjd med det valet. FF |
|
|
Min handlare BMW. Insisterade inte på RFT. Blev av med Bridgestone RFT. Blev med Michelin pilot sport 4s😃 Tystare mindre spårkänsliga och avsevärt bättre styr respons/känsla. Dock åtminstone lika stötiga. Inte 100% komfort alternativ men ändå. |
|
|
Kör du samma dimension runt om är det inga problem med rullomkretsen/stjärnmärkning. Kör du "staggered Wheel setup" (dvs. bredare däck bak) är det viktigare med stjärnmärkning av den anledning jag nämnde tidigare. Stjärnmärkningen kan innebära att man frångår branschstandard för en given dimension och ändrar (ökar eller minskar) diametern/rullomkretsen så den ska matcha rullomkretsen för hjulen på den andra hjulaxeln, dvs. verklig rullomkrets kan skilja mellan två däck (det ena ett standarddäck och det andra med stjärnmärkning) med samma "dimension" om du ställer dem jämte varandra. Kör du utan stjärnmärkning är det risk för att rullomkretsavvikelsen blir för stor mellan fram- och bakaxel och du då kan knäcka fördelningslådan = dyyyyrt! (Som Bosse bildoktor brukar säga) Idag stod jag inte ut längre med de hemska Bridgestone-RFT-däcken (som legat på bilen en vecka efter byte från dubbdäcken) och bytte till en uppsättning Pirelli-däck (ej RFT). Trots att jag gick upp från 16"-däck i 205-bredd till 17"-däck i 225-bredd, blev det en oerhörd förbättring i alla aspekter! Bullret (och då främst det hemska lågfrekventa dito på allt underlag som är grövre än ett nybonat balsalsgolv) minskade radikalt. Körkänslan och komforten i övrigt ökade också avsevärt. Frågan är hur BMW tänker när de lägger ner tusentals timmar på att fintrimma chassit mm. för att uppnå en premiumkänsla och sedan slänger på avskyvärda däck i form av RFT-däck i allmänhet och Bridgestone-däck i synnerhet, som skjuter allt utvecklingsarbete i sank!? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Runflat däck är skit speciellt bridgedone har självt haft dem aldrig mer säger jag. Jag bytte till conti vanliga sport däck hon gick sen mjukt och fint men åkte på punka så blev ett roadstone n600 i sommras nu bad jag verkstaden byta dem 3 andra mot dem däcken dem ringde i veckan å sa dem hade fått fel dimmension på ena bakdäcket ett 18 tum istället för 17 okej sa jag då får jag vänta då idag byttes däcken när jag kom ditt sa dem att det fick bli ett annat märke då det inte fanns längre aja tänkte jag nu är jag ju här ändå men hade dem ringt hade jag beställt michelin ps4 istället men nu blev det något Noeline däck tittade på dem andra 2 däcken visst var det det roadstone men inte den modellen jag hade innan blir lite grinig på att man inte hör av sig å berättar att dem ej finns då hade jag beställt helt nya och haft det andra däcket som reserv istället men men. Jag tyckte dem lät mer än mina gamla conti däck samt att jag hade vibrationer vid 140 dock väldigt lite men jag kände dem jag ska testa bilen hårt i veckan å se hur dem beter sig. | |
| Verkstaden visste inte regnummer på min men dem sa dem här däcken funkar jag tror dock inte mina däck hade varit optimalt på en 4 hjulsdriven bmw med deras känsliga fördelingslådor men det är bara vad jag tror vet ej som sakt. | |
Transocean |
@ SE-AFB Länk X-drive fyrhjulsdriften på BMW-bilar håller inte samma mått som t ex Audis Quattro. Det är vanligt att fördelningslådan rasar. Hävdar man garanti efter att lådan rasat kan det hända att BMW säger nej om det inte sitter *-märkta däck på bilen. Varför det då? Jo, det har t ex Johan B redan förklarat; se ovan... det handlar alltså om BMW:s policy att kategoriskt påstå att dina rullomkretsar inte ligger inom toleransen om din låda rasar och bilen är utrustad med däck utan *-märkning alltså däck som inte är fintrimmade för just din bil . Typ. Har du en 2-WD så kan du sluta å tänka på * |
|
Jag kör F11 530D xDrive och har bytt ut mina original RFT 19" mot 20" fälgar och nya däck (inte RFT). Jag kör samma storlek både bak och fram och köpte dessa däck: Länk Jag upplever inte alls att bilen är spårkänslig och vägljudet från däcken i kupén är väldigt lågt. Ska tydligen även fungera att köra med punktering på dessa däck enligt tillverkaren. mvh Emil |
|
|
Glömde säga att detta däck är inte * märkt men jag kör samma storlek runt om. Här finns en liten förklaring på däckets funktion: Länk Mvh Emil |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.