AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
18.851

Byta ut Run Flat däck

Sida 1 av 2
Fa
83
FarbrorFrej
Bmw 530 Touring
Hej,
Behöver byta sommardäck snart och har tänkt mig att byta till vanliga däck istället för de Run Flat som jag kört med. Det är en E61 -08 och jag har ett litet utrymme för plats för ett reservdäck. Åtminstone tror jag att det ska få plats där. I såfall är tanken att jag köper en plåtfälg och det billigaste sommardäcket jag hittar för att ha som reservdäck. Har sett att Golf har ett mindre reservhjul på plåtfälg, finns det sådana till Bmw? Eller ska man skippa det och köpa en burk med punkteringsfix? Hur har ni andra löst det? Vågar man skippa reservdäck?
/FF
h0
184
h03admpa
BMW I5 eDrive 40 Touring M sport
Jag ska dra på nya vanliga sommardäck och kommer köra med punkteringsfix enbart....
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag åkte med en kollega som sket i punkteringskit och RFT-däck. Han fick en punktering på de 12000 mil han körde med den bilen och jag var med just då. Vi fick en spik i däcket utanför Göteborg och vi var ca 80 mil från utgångsorten. Tog oss till en däckverkstad som drog in en mask och sen körde vi hem.

Ytterst små uppoffringar för att slippa RFT och hur ofta har du hittills fått punktering, händer det ytterst sällan har jag inget problem med att lägga några timmar då för att fixa det.

Skulle alltså inte vara ett dugg orolig att skippa reservdäck och även om lagningskit är bra, så skulle jag kunna chansa och köra utan det också.

Narvselius
Alfa o BMW
BMW har ett utmärkt "kit" att köpa, med spray och kompressor och allt. Snyggt förpackat passar det perfekt under lastutrymmet. :)

RFT-däck och E61 passar inte riktigt ihop...

----
BMW CS #6212
Pe
45
PeeteSwede
E61 525dM -09
Har precis bytt till riktiga däck på min E61:a. Har köpt en kompressor på Biltema för 90 spänn :) ska även inhandla 2 flaskor punkteringsspray.
Borde ju klara de flesta situationer med detta.
Farbrorfrej, bmw har också ett original kitt där man byter ut lådan i skuffen på e61 och lägger i en annan låda med ett reservhjul.

Mina föräldrar har det på deras e61 -09 vet inte riktigt vad det kostar men de fick det med bilen när den köptes för att vinterhjulen inte var punkteringsfria.
Fa
83
FarbrorFrej
Bmw 530 Touring
Hej på er,
Tackar för tips och synpunkter. Skippar nog reservhjulet :)
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag har nya Bridgestone RFT däck. Jag tycker dom går fint. Skulle inte välja vanliga däck.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Tom - med all respekt men du kör en F1x och inte en E6x. Skillnaden i uppförande är mycket stor mellan en E6x med RFT och en F1x.

----
BMW CS #6212
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Det är inte bilen det sitter i, det är generationen av RFT säger jag. Redan på E61 tiden skiljde det ljusår mellan de första RFT som de kom med -05 och de som såldes några år senare. Jag vill påstå att RFT idag är i princip lika mjuka i gången som icke RFT. Något att tänka på är att F11 har ett snäpp högre profil än E61 och det gör naturligtvis skillnad på komforten.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag har också tänkt att däcken blivit bättre. Vad är annars skillnaden som gör det mellan e6x och f1x?
Sc
15
Sciron
525dA -09 (E60)
Jag köpte i februari den s.k. nödhjuls-satsen hos BMW Malmö och priset var 2460:- minus 10% då jag är medlem i BMW Club Schweden.
BMW hade då en E60 540 eller 545 i hallen och när jag kollade i den var "filtbaljan" borttagen och nödhjulet placerat i hålet. Så det gjorde jag också.
Har inte runflat och skulle en tur till Österrike så det kändes som ett måste.
Sc
15
Sciron
525dA -09 (E60)
Hej,

Glömde att säga att nödhjulet har en storlek på, om jag kommer ihåg korrekt, 135/80. Tum kommer jag inte ihåg.
Fa
83
FarbrorFrej
Bmw 530 Touring
Ni som bytt till vanliga icke run flat däck, vad har ni köpt för sort? Nöjda med ert val? Hade tänkt mig samma dimension som tidigare 225/50 r17
/ff
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Tom - skillnaden är två; dels har man åtgärdat RFT-däckets något stötigare gång med att ha lite högre profil (som Robert J påpekar), sedan är själva avstämningen annorlunda så att oavsett däcktyp har du en komfortablare framfart i F1x än i E6x.

----
BMW CS #6212
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Ang rft däck... Har en -10 X1 med samma dimension på sommar och vinterdäck. Bilen går rakt och fint på spåriga stockholmsvägar med hakka 7. Monterar sommarhjulen med Continental rft och bilen blir vidrigt spårig. Känns som en gammal e46 med slut framvagnsbussningar. Min slutsats är att åtminstone continentals rft däck från 2010 är helt odugliga!
/ Rickard
se
123
selaja
325IM e36 1993 Individual
325 e91 2006
Hej har rft däck på min e91 som är 2 år gamla och jag tycker dom är värdelösa gentemot vanliga.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Har tagit bort mina RFT och lagt på vanliga,
bankat ut bulan längst fram i reservhjulsbaljan
för att först ha ett vinterhjul 16" original. Sedan
skaffat 18" 135 parallelleker som reserv ( fick
banka med plastklubban lite till). Har nu 5st av
Både sommar o vinterhjul. Helt perfekt.

Mvh Jonas B.
PS har även 5st BBS-16" splitt till E24.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag har precis bytt till continental sport contact 5 icke rft. Continental bjuder på 1 gratis bärgning vid köp av däck. Case closed.
ja
176
janne dubbel
530d -08 735 ial -01 ford 32a roadster
Brynet blev du nöjd med fälgarna det gick ju smidigt till
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Man kan köpa en lagningssats för däck och ha i bilen.
Har en hemma då grabben lyckades med att göra någon förbannad och fick skruvar i däcken hela tiden.
Även att denna är från Biltema så fungerar den och är prisvärd.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.