|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hepp! Ska köpa en beg. BMW eftersom vi behöver två bilar snart. Den kommer gå en del mil i 110km/h ungefär. Den ska vara hyfsat snål eftersom jag ska nyttja den till jobbet 7mil enkel resa. Tidigare har jag haft en 518 -93:a som jag vart otroligt nöjd med. Men den varvade ju en del... Min fundering nu är om man kan köra en 323/523, 325/525, 328/528 från år 1998-2000 på under 0,8 på grund av att utväxlingen är högre på dessa modellerna (lägre varv på högre hastighet). Valet stå annars mellan en 318 eller 316 oxå då eftersom de motorerna är mindre och bränslesnålare. Budgeten är begränsad eftersom vi redan har en dyrare "finbil" och den är det inte läge att byta just nu. Prestanda är inte heller nått en funderar på eftersom den bara ska gå som pendlarbil. Jag skulle egentligen bara vilja veta om man kan hämta hem lite bränsleekonomi på att ha en högre utväxling på en bil med större motor än en bil med liten motor och låg utväxling. M.v.h. ///Stefan | |
Karl-Hilding |
Högst utväxling har 323/523 och 328/528. 325/525 har lägre utväxling. 320, du nämner inte den, tack för det. Den har samma låga utväxling som 316/318 nåt = Kalle Anka utväxling. Vi körde vår 323 E36 på 0.75-0.78. Mycket stadskörning! Bra för en sexa på 2.5 lit och 170 hk. I verkligheten har en 323/523 185-188 hk nåt. Enligt test av TV så finns där 169 hk på drivande hjulpar. |
|
Jag tror du kan komma runt 0,8l/mil med en 323i om du anstränger dig för att hålla förbrukningen lågt, med andra ord kör lagligt och med lite ecodriving tänk, men att komma under det kanske inte är helt lätt. Ägde en 323i -96 och min snittförbrukning var nog 1,05l/mil, men det var inte mycket långkörning där. Var väl endast en tank med ren långkörning och då hamnade det kring 0,8l/mil. __________ Mvh Grelle |
|
|
Tack för snabba svar! :-) Då är det 323/523 eller 328/528 som man bör kunna hålla relativt låg förbrukning på då. Det är just 523 jag hört att den har låg förbrukning. Det skiljer inte mellan 3- och 5-serien? Varför är det lägre utväxling på en 325/525? Finns det någon tabell på detta någonstans så man kan kontrollera att de inte joddlat med utväxlingen på bakaxeln. Har läst att efter 1998 är det dubbel vanos= lägre förbrukning. Stämmer det? /Stefan |
|
|
Lägre utväxling på 325/525, vet jag inte, men kan vara för att få en piggare karaktär? Tror inte du behöver vara allt för rädd att de ska ha mixtrat med bakaxeln, varför skulle de gjort det, men sök reda på utväxlingen i låda och bakaxel och räkna sedan ut hur mycket den ska varva per 1000rpm förslagsvis på femman då det ofta är 1:1 i lådan då och dubbelkolla det vid provkörning. __________ Mvh Grelle |
|
|
Min 323 -97 som jag ägde för några år sedan körde jag lätt på 0.85 blandad körning. Körde absolut inte eco-driving men inte heller konstant pjäxa i pannrummet. Tror inte jag var över litern mer än vid enstaka leksekvenser vintertid. Körde den som bäst på ca0.65 till fjällen (ca 70 mil t.o.r) skyltfart(vinterväg), dubbfria v.däck, 2pers och packning. Kan faktiskt sakna den bilen ibland då den var otroligt rolig i förhållandet förbrukning/motorkaraktär/körglädje. Rekomenderar verkligen en bil med den motorn. |
|
| Kan tillägga att jag ägt en 318 -96 också och den drog minst lika mkt bensin och då väljer jag 6:an alla dar i veckan! | |
|
Jag tror det blir på håret att köra en 523 motorväg under 0,8l/milen. Ska du pendla 14 mil om dagen låter ju en diesel som högst motiverat. En 320d E46 är ganska dyr såg jag, från 30tkr och uppåt. Jag skulle rekommendera en VW/Audi med 1,9tdi motorn. Går otäckt snålt och de går att komma över för en rimlig slant. |
|
|
528 har lägre utväxling än 523 tror jag. Är olika utväxling i diffen tror jag. Dock så ligger den närmare 3000 varv i 120km/h. Kanske 2800. Tycker det är en intressant fråga, varför hade inte dessa autobahnkryssare en överväxel? Vad är det som sätter stopp för det? Är väl inte direkt någon rymdforskning för biltillverkarna? |
|
|
Tack för svaren. Ja bilval är inte lätt för de flesta. Men för mig är det BMW som gäller så det är inte mycket att fundera på. "Finbilen" är en V50 2,0d 2010 och den gillar min andra hälft. Eller gillar å gillar, hon vill byta bort den mot en touran. Men att byta den kostar för mycket just nu. En dieselbil till hade såklart vart suveränt, men en billig dieselbil kosta så jäkla mycket i skatt. Har hört att VW 1,9tdi ska vara snål som tusan, men jag tänkte att lite kvalitétsprodukt hade inte skadat för en gångs skull. Naikon: Tror? ;-) Någon som vet om det det är ännu lägre varvtal i en 328/528 än 323/523? /Stefan |
|
|
Hej, är själv lite road av att räkna på utväxlingar och har efter en del tyskt googlande funnit följande bakaxelutväxlingar för e39 sedan: 523i (96-98): 3,15 (detta stämmer väl överens med min bil som visar 120 km/h vid 3000 varv och GPS-fart 116) 528i (96-98): 2,93 (ligger alltså ung. 200 varv lägre än 523i i motorvägsfart) 523i & 528i (98-00): 3,07 525i (00-03): 3,15. Jag tror att 0,8 l/mil är så lågt det går att komma med lugn pendling och visst inslag av annan körning. |
|
|
En 523 automat kanske är ett alternativ? Tack vare automaten varvar den "ingenting" i 110 och kan köras riktigt snålt, särskilt sedanmodellen. Dock stiger förbrukningen i stan pga den äldre automatlådan. Själv skulle jag vilja ta en diff från 528i och sätta på min 525iT, det skulle sänka varvtalet 10% vilket vore lagom. Egentligen fattas den sjätte växeln... |
|
|
Jag råkar ha en Passat 1,9tdi och jag kan inte påstå att den känns taffligt byggd. En helt klart enklare bil än BMW på många sätt, men jag tycker den känns ordentlig. Men vill du ha en BMW så är det ju så. Den dyra skatten betalar du ju rätt snart med 14 mil om dagen. Men som sagt så är BMW diesel lite dyra (antar jag?) Jag har haft både 328 och 528, trevliga motorer på många sätt. Jag snittade knappa litern men körde 528an med full bil och packning till fjällen på 0,82. Då va det ingen motorvägsfart dock. 328/528 har 2,93:1 i bakaxeln. 323 har 3,07:1 och 523 har samma från 98/9 dessförinnan 3,15:1 Alla manuella, det är alltså absolut ingen stor skillnad. Frågan är om 3dl cylindervolym kompenserar upp det?! |
|
| Har alllihopa samma växellåda? | |
|
Min 325 går att köra snålt med. 0,65 är ingen omöjlighet. Särskilt nu efter jag bytte bakaxel till 325tdsmed 2.56:1. ///BMW - Was sonst! |
|
| Min 525iT manuell går att långköra på under 0,75 med ansträngning. 0,8 i laglig motorvägsfart är nog ingen omöjlighet ändå. | |
| Min 528i manuell sedan har jag kommit ner till 0.67 motorvägsfart, ca 100km/h. Dock så körde man ju med ett ägg under gaspedalen ;) | |
| 528:orna ska vara snålare än 525. Särskilt de senare med dubbelvanosen, M52Tu-motorn. | |
|
Naikon, Det tror jag inte på. Dessutom vem kör 100km/h på en motorväg, och på hur många sätt kan man köra? Konstant jämn gas mil efter mil. marin849, Nej, det är inte samma låda men de har samma utväxling på 5an. |
|
|
Om 528 M52TU dubbel-vanos är snålare än 525 M54 måste det enbart bero på utväxlingen. Finns det ingen sexväxlad låda som passar på M54? Tex från E36 m3?? :) |
|
| Ja, jag har för mig att 528:ans utväxling är gynnsammare. 525-M54 och 523-M52Tu är nog ganska jämförbara motormässigt annars om man bortser från utväxlingen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.