AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.550

BMW 745i E65 rycker till ibland och går dåligt.

3M
718
3MW
E36 Ti
Köpte mig en 745:a för ett tag sen och har sedan dess haft den till och från jobbet.
Folierat den, bytt hjul och sänkt den mm så jag har inte gett någon kärlek till motorn eller service ännu. Märker att ibland så börjar den gå dåligt när jag står i trafik. rycker till, höjer varvalet till va 900 och sen ner till till 450 sen vid nästa rödljus så är den helt normal och står still vid exakt 550rpm och känns hur bra som helst. Detta händer INTE varje gång jag kör bil utan 3 av 5 ggr.

Första dagen jag hämtade bilen så hade den stått still hos firman och efter en stund kom motorlampan på och den bil skakade som fan. Stängde av startade och den gick bra. Motorlampan lös så jag noterade koderna och släkte den. Sen dess har inte motor lampan lyst och inte heller att den gått så dåligt som dag ett. Märker nu när jag går i genom service historiken att stiften är ca 6k mil gamla samt att olje service är inte gjord på 1500mil. ska självklart byta Stift, olja, oljefilter, micro filter samt luftfilter innan helgen men kan den dåliga gången bero på misskött service?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej,

det är nog läge att åka förbi en verkstad som kan läsa felkoder och har BMWs datautrustning samt lite erfarenhet från felsökning av BMWs motorer. Prova Dr Per på Bil&Motorteknik 08-7110687. Länk

Det låter inte som något farligt, kanske någon givare eller liknande. Har du laddat batteriet med en Ctekladdare samt har du kört mest kortsträckor? BMWs nyare modeller kan vara känsliga på spänningen.

Lycka till!
Asken
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Dr Per?

Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Grelle: Brukar kalla han så för de(han) fixar till komplicerade fel på BMWbilar ingen annan lyckas lösa. Per Larsson heter han. T ex Länk

Mvh
Asken
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag jobbar en del med tyskar och de uppskattar inte att någon gör anspråk på doktorstiteln utan att ha förtjänat den och det börjar väl smitta av sig... =)

Det kunde ju också ha funnits någon rolig historia om en akademiker som fått nog och börjat reparera bilar istället.

Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag har jobbat mycket med tyskar och det var därifrån jag fick känslan för att kalla Dr Per just för det:)

Det är en rätt rolig historia med tanke på med hur många krånglande bmws han fixat som inte vanliga BMWverkstäder lyckats med även om de också är kompetenta:)

Mvh
Asken
3M
718
3MW
E36 Ti
Ok då fick jag den tunga beskedet att mina ventilkåpspackning är slut :(
Skulle göra stor service med nya stift, olja, oljefilter, kupefilet osv. Efter allt så visade det sig att jag hade olja i tändstift brunnen och mina stift var helt oljiga... Därefter så var jag tvungen att byta en utav mina tändspolar (cyl 3)

Vad ska man byta/uppgradera när man byter ventilkåpspackning?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.