|
|
|
|---|---|
|
Gäller fortfarande den gamla sanningen att alltid välja NGK före Bosch? BMW själva använder Bosch FR7NPP332 och tar 249kr/st, eller 1494kr/6st På Mister-auto.se och på ebay kan man köpa samma stift för 600-800kr inkl frakt. På dessa ställen (samt t.ex. mekonomen) finns även NGK ILZFR6D11 för ungefär samma pengar... borde man satsa på dessa istället? Finns även BERU att köpa och dessa är lite billigare än NGK och Bosch. Är väl mest inne på att beställa Bosch från Mister-auto.se men tar gärna lite input innan beställningen... (spar på dessa ca. 600kr trots möjlighet till 10% på BMW) /Jonas | |
|
Rekommenderar: Länk Var smidiga att göra affär med och skickade snabbt när jag köpte stift. Slapp dessutom tullen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tycker du ska köpa NGK iridium stiften, 4 elektrods. BKR6EQUP tror jag de heter, sök på ebay. Runt 70 spänn styck på ebay. I Sverige är det för dyrt med stift. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Gamla sanningar är aldrig fel !! :) NGK är alltid bäst. Handlar numera alltid från Mister solutions i UK så slipper man ev tullkostander från USA. är ju skillnad på 80 kr styck ink lev och 200 kr på tex NGK Platinastift hos Mekonomen som är standarmonterade från 1999 i BMWs motorer Dessutom stog pundet i 10.50 så det blev ännu billigare denna gång. Beställde 24 före påsk lappen från ICA kom igår. Länk lev 4 vardagar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ok... NGK alltså :) Gustaf76: Var får du den modellbeteckningen ifrån? Överallt där jag kollar rekommenderas: NGK ILZFR6D11 även på Länk Tyvärr verkar inte ILZFR6D11 finnas på mister solutions: Länk Eller kan nån hjälp mej att hitta dom där? NGK ILZFR6D11 Kostar ungefär samma från Länk Länk (iaf. med tull) Länk Dryga hundringen styck... /Jonas |
|
|
humma... letade lite mer efter BKR6EQUP som Gustaf76 trodde det var... Dessa verkar vara till M54, M52 mfl äldre motorer... /Jonas |
|
|
Jo, stiften som Gustaf76 hänvisar till passar inte ens i din motor. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nej precis... Johan B: vad tror du då? NGK eller Bosch...? iridiumstiften (NGK) ska väl ha längre livslängd? /Jonas |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack Hasso: Den säljaren verkar ha goda betyg också. Ev. tänkte jag kanske beställa lite filter osv också så då kanske jag tar allt från mister-auto.se då dom har frakt om 99:- för hela beställningen. /Jonas |
|
|
azkikr och Johan... jag sa att jag trodde det var den beteckningen, för de passar till väldigt många olika motorer och bilar. Den som du nu hittat, ILZFR6D11, är den bara för 130 LCI eller funkar den för pre-LCI (som jag har)?. Jag är lite osäker på motorbeteckningen i min bil. Jag behöver oxå köpa nya stift inom något år. |
|
|
Gustaf76: Det står from 09/2005 på dom, och det var väl då 130in kom? /Jonas |
|
|
Ja, det låter vettigt. Då bör de passa på min oxå :) tack. |
|
|
Många har dålig erfarenhet av Bosch-stiften historiskt men jag tror att Bosch har skärpt till sig de senaste åren - de fabriksmonteras ju defacto av bland annat BMW. Jag köpte Bosch FGR7DQI (vilket är samma stift som FGR7DQP men med mittelektrod i irridium/platinalegering i stället för enbart platina dito) i stället för NGK BKR6EQUP, mest för att kolla om Boschs stift levde upp till reklamen om att deras irridiumstift var marknadens "bästa" och mest avancerade. Hade tidigare kört med NGK och varit nöjd med dessa. Faktum är att jag nu kan säga att jag faktiskt tycker att Bosch-stiften är lite bättre än NGK:s! Motorn går något jämnare (dock liten skillnad) och drar faktiskt märkbart (om än inga jätteskillnader) mindre bensin än med NGK-stiften. I mitt fall kan det kanske förklaras med att både mitt och sidoelektroderna är smalare på Bosch-stiftet än NGK:s, vilket i teorin ger bättre utrymme/mindre hinder för gnistan/flamfronten i cylindern. Dessutom har sidoelektroderna i Boschstiften en platinaspets vilket inte NGK-stiftet har. Personligen kommer jag inte att tveka över att köpa Bosch-stift fler gånger så länge vi pratar om Platina eller Irridiumstift. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, jag håller med dig om motorgången. Min motor gick aningens mjukare (speciellt under uppvärmning) med originalmonterade Bosch tändstift. Misstänker att Boschstiftens pyttelilla mittelektrod snabbt kommer upp i självrensande temp. mvh/ Anders |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Här kommer lite feedback (se det mer som info utan några direkta slutsatser dragna), dock från en N46-motor (E87 120i). Det var nyligen tändstiftsbyte på denna N46-motor och original sitter det Bosch FR7KPP332 som tillhör vad Bosch kallar Double Platinum familjen och beskriver det som "mittelektroden är gjord i platinum och sidoelektroden är laserpläterad med platinum". NGK eller Bosch, övertygad om att vilket som skulle fungerat finfint. Av olika anledningar så blev det iallafall en ny uppsättning av Bosch FR7KPP332 (det har fungerat fint med dessa så kan ju lika gärna fortsätta med det). Tog även en bild på hur tändstiften såg ut efter 10 000 mil i en N46-motor Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.