|
|
|
|---|---|
|
Hej på er Jag har just köpt en Alpina B3 biturbo -09 och funderar lite på att chippa den, någon som har gjort detta eller kan rekommendera en firma so gör detta. Har kollat runt lite på nätet och hittat firmor men har aldrig haft med dem att göra innan och vissa känns inte så seriösa. www.racechip.se www.scandinaviachiptuning.se är exempel för företag | |
|
Finns ju en väldigt lång tråd om hur folk har "donat"med sina 335:or,där kan du nog hitta lite info/godis. Däremot vill jag nog påstå att det kan bli lite annorlunda då Alpina har "egen" programvara,finns ju Turbocenter som jobbat en hel del med de gamla "Biturbosarna" och där tror jag att de kan hjälpa till så att du kommer rätt. Bilen du har är ju redan från grunden rätt så potent men det borde finnas en del till så att säga fylla ut med. Lycka till! Mvh Dic |
|
|
FredrikK: Ser att du bor i Göteborg, jag tycker att du ska kontakta ESS-tuning i Norge, de håller till c:a 20 mil från Göteborg. De har programvara för N54-motorn som Alpina B3 är baserad på. De kan säkert optimera din B3:a för ännu lite mer effekt. Är den på 360 hk i orginal ? /Janne |
|
|
Är osäker nu men visst är väll N54 motorn i B3an öppnad och donad av alpina eller är den enbart "flashad" av dom? Tänker på om den är fabriks flashad av dom enbart så borde de vanliga N54 trimmen fungera, men om det är så att alpina kanske har en annan eller egen sorts ECU för motorstyrningen så kommer nog inte de vanliga trimmen fungera. Men som sagt släng iväg lite mail till de olika kända trimfirmorna. Oavsett så säger jag grattis till en säkert mycket trevlig bil! |
|
|
Info om B3 Biturbo. Länk Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Jag skall hämta bilen imorgon i Tyskland, har aldrig haft en Alpina innan men nu så var det dags. Bilen är ju relativt kvick redan som standard men mycket vill ha mer |
|
|
Är det en B3 eller en B3S ? B3 = 360 hk B3S = 400 hk Och jag håller med mycket vill ha mer ............ /Janne |
|
|
En "vanlig" B3a me 360 hkr, har fått lite svar från Vtech och turbocenter både säger att man kan få upp den till strax under 400 hkr, nackdelen med turbocenter är ju att de ligger i Sthlm. Vtech skall få in en ny typ av RTS som klarar av denna bilen om några veckor men kan inte ge pris :( Väntar på svar från ESS. Racechip och scandinavianchuptunings siffror kändes lite väl bra för att vara sant men de är å andra sidan billiga. Frågan är om man vågar prova. Någon som har erfarenhet av dessa två? |
|
|
Har bara erfarenhet från Vtech, men då med dieseltrim. ESS har mycket gott rykte och för N54 funkar deras uppgradering bra via ODBII-uttaget. /Janne |
|
|
Snacka med de här när du ändå är i Tyskland: Länk De har tidigare erfarenhet av modellen, funderar själv på detta... |
|
|
Ber om ursäkt,för att jag kapar TS tråd för ett ögonblick.. [MaNgE] 1000 tack,för jag letar oxå,fast till min fars 535IAM-2011,och Cobb har inget till F10/11 serien ..endast till 135/335 Det ser väldigt bra ut på deras hemsida,men är det nån som varit där och kan ge lite feedback... ahrzeugdaten Serienleistung PP- Performance Motorname 5er 535i Turbo 5er 535i Turbo Hubraum 2979 cm³ 2979 cm³ Max. Leistung 225kW (306PS) 257kW (350PS) Max. Drehmoment 400 Nm 520 Nm Höchstgeschwindigkeit 250km/h 280km/h Leistungsgewicht 5,55kg/PS 4,85kg/PS Beschleunigung 0-100km/h 6,0sec. 5,1sec. Preis Optimierung der Motorsteuerung 1.399.- Euro Garantie (12 Monate) 200.- Euro Tüv Gutachten 199.- Euro Ska maila och höra mig för lite vad som ingår/vad dom gör.. Vi har ca 60 mil enkelresa,och då kan man passa på att köra inom Bordershop:) |
|
|
Bianca, jag ahar inte varit i kontakt med dem själv men jag har pratat med en B3-ägare som haft sin bil hos dem. Nu har han lite ytterligare lite mods på sin, hans bil finns med på deras hemsida under Alpina (vit sönderstylad). Så här går hans B3 idag Länk Skriv gärna vad du får för svar av dem, all feedback på kontakt med dem välkomnas! |
|
| Fick du tag i nåt till B3'an? | |
| Har faktiskt inte hunnit ta tag i det än, bilen går däremot alldeles ypperligt även om den släpper ganska lätt vid fullt pådrag | |
| Ok, jag funderar på nåt till min med, men de går ju hyffsat som de gör så länge man bara använder dem i vanlig trafik... | |
|
Idag testade vi lite farsans Hartge Engine Converion. Det regnade grymt mycket i Skåne idag,regnar fortfarande nu:( så man ville inte trycka "fullt ut",MEN WOW vilken SKILLNAD!!!!!! Hartge-BMW tuner i över 40 år...behöver man säga mer:) behöver jag nämna att farsan är LYRISK:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.