|
|
|
|---|---|
Mallosmatz |
Någon som har lust att förklara hur differentialen fungerar i praktiken??? Fördelar? Mvh /Mats |
|
Vad menar du med fördelar, alla bilar har ju en differential? Eller menar du skillnaden diffbroms kontra icke bromsad diff? "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
Mallosmatz |
jo det är det jag menar...(sorry) =) |
|
Fördelen med diffbroms är bättre fäste i accelaration då en vanlig diff ger kraft åt det hjul som går lättast. I praktiken innebär det bl.a att när du gasar hårt i en vänsterkurva så spinner det vänstra hjulet samtidigt som det högra bara rullar genom kurvan. Samma sak egentligen om du kör rakt fram och fästet skiljer sig lite mellan höger/vänster, hjulet med sämst fäste = hjulspinn. Den normala diffbromsen fungerar så att hjulen tillåts snurra med max 25% skillnad. Ett annat "vardagsplus" är på vintern då du normalt fastnar med ett hjul spinnande utan att komma någonstans. Med diffbroms får båda hjulen att jobba och har således lättare att ta dig fram. Har jag några felaktiga uppgifter får någon gärna rätta mig då jag absolut inte är någon expert på ämnet... "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
|
ungefär som antispinn?? 530i -93 |
|
|
Det som anders s. säger stämmer helt och hållet. En sak som jag inte fattar är att alla säger att "diffat" är skit bra.Men i teorin så går det inte att köra med "diffat" i alla fall inte i kurvor. Jag skiljer på "diffat" och "diffbroms", vissa gör det inte men det borde dom. Om jag hör nån som säger att dom har "diffat" så säger jag att det inte går, för att då snurrar hjulen lika mycket hela tiden. Nån som har nåt att säga om det här så vill jag gärna höra det. Diffat=/inte lika med/=Diffbroms |
|
Mallosmatz |
är det diffbroms på en 525:a -77 ??? |
|
tror inte att det är diffbroms på E12 525-77 men dom kostar säkert inmte nå mycket finns säkert nån på bmwpower som vill sälja sin för en liten slant Dom 3 B:en--------------- -Bemmer,Brännvin,Brudar- ----M-Power------------ Garett the best a man can get DC-Hub Ask Fore The IP FtpServer Ask Fore The IP ICQ:137785585---- The RavenRacing--- ------------------- |
|
|
Vitsen med en diff(erential) är att hjulen kan ha olika hastighet. Diffbroms/spärr minskar den möjligheten. Öppen diff ger (i teorin) lika mycket moment på bägge hjulen, dvs lägsta friktionen bestämmer hur mycket kraft du får ned i backen. Isfläck på ena hjulet => ingen kraft framåt, torrt på bägge hjulen => all kraft. Mycket kan sägas om diffar, men det är svårt att förstå hur det funkar. //Niclas |
|
|
Lyfter en lite gammal tråd. Testade min diffbroms lite i kväll å blev lite lätt shockad! Jag har en ganska uppspänd diff på min e30, 40% enligt Bäckis. Hela sommaren har alltid bilen ritat dubbla svarta, väldigt lätt var det oxå att åka på tvären i korsningarna. Testade i kväll att ställa mig på en isfläck med ena hjulet å torr asfvalt med andra, smög lätt på gasen å till min stora förvåning så spann bara det hjulet som stog på isen!? Klev jag på gasen hårdare så spann båda hjulen!? Ska det vara så? //Ticco Länk |
|
|
Så är det på min iaf /Mvh Göran |
|
|
anders s: är dte inet så att det vanligaste är att dom tillåts snurra med max 75% skillnad. i och med att diff spärren är 25%... skulle skillnaden vara max 25% skulle de ju inte gå å svänga tvärt utan att det "bromsade"... hade en audi s2 en gång i tiden... den hade i och urkopplingsbar 100% diffspärr, kopplade man in den skrek det verkligen i däcken när man svängde... /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.