|
|
|
|---|---|
| Sitter 225/45 17 bak och 205/50 17 fram. Nån som vet om det är olika fägbredd fram och bak? Kan man montera 225/45 runt om? (kan få tag i billigare 225 än 205 däck) | |
|
om det är org. fälgar så har du 7 tum fram och 7,5 tum bak... Det går att montera 225 på en 7*17 fälg, men det kan se lite "ballong" ut på sidan av däcket... kan nog leda till vissa däckrulling i sidled också.... Summerat: det går, men välj dcäk med omsorg, dvs ett däck som har gansak raka sidor och som är smalt för att vara ett 225 däck, t.ex Michelin pilot sport 3. /Jonas |
|
Karl-Hilding |
Där ser man! Det visste jag inte att det var 7.5" bak. Förklarar varför 225 passar. |
|
Karl_hilding: Gäller bara 17-tums M-sport 207. Andra 17-tummare till 1-serien som t.ex. mina 141or till vinterdäcken är 7 tum runt om. /Jonas |
|
| Mina Stjärneker 142 är också 7,5" bak med 225 breda däck... | |
|
Jo, jag uttryckte mej lite knepigt... menade att alla 17 tummare till 1-serien har inte bredare fälgar bak.... visa har det andra inte. /Jonas |
|
| Kan bekräfta att det är 7,5 bak och 7 tum fram. Står märkt på insidan. | |
| Inga problem att montera 225 breda däck på 7" fälg, men varför avvika från tillverkarens rekommendation för några kr? Dessutom kan det bli trångt mot fjädern/nedre fjäderstödet. | |
| Dessutom är bilarna väldigt känsliga att dom har "rätt" rullomkrets. I detta fallet skiljer det extremt lite (mindre än 1mm) mellan de 2 storlekarna så det bör inte märkas men tidigare hade jag (på 325ti) 235/40-17 istället för 245/40-17 (skillnad 2,5mm) och då gick antisladd in alldeles för tidigt. Behåll orginalstorlek! | |
|
Att byta från 205/50R17 till 225/45R17 hade jag varmt rekommenderat det är inte några kronor man sparar, det är några hundralappar per däck. jag har kört bårde enligt rekommendation och med 4 likadana runtom och märkte ingen skillnad alls |
|
| Jag har kört med 225 på min m-sport i två säsonger nu. Har inte märt något problem med antispinn osv. Eftersom det är olika et och bredd på fälgarna blir det inte så bra om du skiftar fram och bakhjul (om de tex slits olika) så den enda fördelen som jag ser det är om det är billigare. Jag har samma bredd runt om eftersom jag använde däcken på en annan bil tidigare | |
|
Bytte på frugans bil och köpte Contisport 5, körde på olika dimension fram/bak av ovannämnda anledningar, orginal dimension kan ju inte vara fel, skulle gissa på större spårkänslighet med bredare däck fram...... Har iaf fungerat klockrent Vad är några 100-lappar när bilen tappar 10% per år..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.