AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
778

Bytt nästan allt men forfarande skak och slinger, vad göra?

Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Hej, vänder mig till forumet för att eventuellt få hjälp innan jag blir galen.

Min E46 330 Touring -03 har ända sedan jag köpte den för tre år sen haft ett skak i ratten när man kör över ojämnheter.

Bytt "allt" i framvagnen, länkarmar inklusive länkarmsbussningar (Meyle HD), krängningshämmarstag, krängningshämmarbussningar, nedre del av styrstång, styrväxel, gummikopplingen innan styrväxeln, fjäderbenslagringar (fram och bak) men problemet kvarstår!

Bilen är slingrig men framförallt när man kör på ojämn väg eller över lite vassare kant så fortplantar sig allt upp i ratten och gör så att ratten skakar. Man kan dessutom uppleva att bilen ligger så att säga "ovanpå" vägen. Den goa solida strykjärnskänslan saknas.

Har kört många BMW och andra märken och aldrig upplevt något liknande...

Fenomenet existerar både med vinterdäck och sommardäck men blir starkare med sommardäck (Styvare stommar?)

Bra, nya, däck både vinter och sommar (Nokian Hakka 5 dubb / Michelin Primacy HP). 225/45-17 både vinter och sommar...

Har gjort fyrhjulsinställning ett par gånger utan att det hjälpt.

Vad göra???

När jag bytte fjäderbenslagringar fram så tyckte min mekaniker att stötdämparna kändes "konstiga". När han lossade dem så drogs de ihop istället för att som "vanligt" (?) tryckas ut..., kan det vara stötdämparna som spökar???

Bilen har snart rullat 16.000 mil.

Alla idéer mottages tacksamt! Och om stötdämparna bör bytas funkar Amotec's Supersport på min bil? Står att de rekommenderas tillsammans med sänkningsfjädrar men jag har vanligt chassi. Eller är det så att 330 alltid är lite lägre och hårdare?

Dessutom kanske de främre länkarmsbussningarna bak bör bytas för att avhjälpa slingrigheten? Några andra bak som brukar behöva bytas?

Tack på förhand!

Christian
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Fullt normalt att stötdämparna drar ihop sig de är dubbelverkande.
Märkligt att det var en ny företeelse för din mekaniker.
Det är väl inte helt fel att byta stötdämpare efter det miltalet ändå, man får tillbaka mycket av nybilskänslan för man märker ju inte när det blir sämre succesivt. Slingrigheten kan mycket väl härledas till slitna bakbussningar.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Tack Hasso!

Funkar Amotec's Supersport? Eller bör man välja något annat? Olja eller gas?

Vad tror du om skaket i ratten? Det är det som är minst svårt att leva med...

Hälsningar,

Christian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.