AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.239

Dags för översyn av E39.an, lite frågor!

ma
19
markusl
330d Touring, -09
530iM Touring, -02 *såld*
Hej!
Ska se över min 530i -02, och har några frågor.

1. Varningsblinkersen har slutat fungera upptäckte jag häromdagen, har inte hittat någon trasig säkring, dessutom borde väl något mer sluta funka då? Det känns lite som om knappen inte vill gå ända ner, fattas ett par millimeter inbillar jag mig, om man jämför med knappen för att låsa dörrarna. Någon som varit med om liknande?

2. Tänkte byta frambromsar, är det Zimmermann kit från ebay.de som ni rekommenderar, eller något annat?

3. Den har börjat "dra" lite vatten, troligen kylaren eftersom den gått snart 16000 mil, hur felsöker man det enklast? Finns det något "standardställe" den börjar läcka på?

4. Även dags för nya däck, har ni rekommendationer där? Sitter original m-sport 17" fälgar på.

Det var allt för nu :)

MVH
Markus
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
1. Kolla reläet också. Låna fungerande av kompis eller dyl.

3. Jag hade en kul läcka på signaturbilen: den drog vatten men bara lite och ibland. Var några småhål nära slangklämmorna som bara droppade när man varvade lite (+3000 rpm).

Under huven och titta/känn på kylare, kopplingar och slangar. Kör den varm och kolla igen. Varva den lite på tomgång också. Jag tycker ficklampa är bra att ha när man gör det här. Om det är blött/luktar glykol i kupén kan det vara läckage i värmeväxlaren, det håller vi tummarna för att det inte är. Jäkla bök att byta jämfört med motorns slangar.

Jo, en sak till: om dina slangar börjar bli muggiga så är det nog billigare att köpa ett kit från www.do88.se jämfört med att köpa BMW-org. Till min bil kostar alla slangar ca. 1100:- och då kan man även få dem i "försnabbtförarg-blått" om man är lagd åt det hållet ;-)
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Kan rekommendera Zimmermann skivor, mina har funkat bra i 2 år nu.
inga problem, köpte komplett kit med belägg ochh skivor.

Byt även handvbromsbackar
ma
19
markusl
330d Touring, -09
Ok, tack för bra svar!
Sitter det ett separat relä för varningsblinkersen? Vanliga blinkern funkar som den ska.

Jag får väl krypa under bilen o se om jag hittar några läckor, men kylaren ska ju vara lite av en svag länk på dessa som jag förstått det, så det är väl bara att ställa in sig på det..

Jag har kollat på några kit på Ebay.de nu, men ingen som skickar till Sverige vad det verkar.. Jag mailade en firma nu och frågade om de kunde skicka hit, 2 skivor+belägg+sensor för ~1200:- låter ju som ett kanonpris! Dock ej hålborrade men det känns overkill i familje-räsern ;)
Det är bromsar fram endast, bak-bromsarna är nya, de fick BMW-verkstan byta och det blev inte gratis, därför kollar jag runt nu på lite alternativ.

MVH
Markus
Jag vet inget om Zimmermann, men jag kan rekommendera Meyle varmt. De tillverkar originalreservdelar som det står BMW på kartongen, och säljer även delar med sitt eget namn på. Jag vet inte om just bromsarna är original, men de känns verkligen bra. Jag bytte alla fyra hjul, alla skivor + belägg + handbromsbackar och slitagevarnare, och delarna gick på 2300 kr inkl frakt hem till dörren.

Beläggen är tysta och fina och dammar ytterst lite.
Sitter inget vanligt blinkrelä i E39. Allt styrs av ljusmodulen, det som låter är bara en "klicker" i instrumenthuset. Knappen för varningsblinkern är en momentanbrytare som skickar en impuls (jord) till ljusmodulen, nästa tryck ger samma puls som då stoppar blinket osv.
Om du upplever att brytaren inte bottnar riktigt så har du förmodligen ringat in felet, du får undersöka brytaren.
Om du lossar kablarna i brytaren kan du testa att bara lägga ihop dem kortvarigt för att starta resp stoppa varningsblinkern. Kabeln till ljusmodulen är brun/blå, jodkabeln är brun/svart

FP
ma
19
markusl
330d Touring, -09
Ok, tack för alla svar!
Det blir Zimmermann kit från Ebay, och sommardäcken blir Michelin så man inte råkar ut för obalans och vibrationer i onödan :)

Varningsblinkersen får jag ge mig på när tillfälle ges, man hoppas ju inte att ljusmodulen har fått hicka...

Och kylaren/slangarna får nog fasen verkstan kolla upp, med 2 barn och minskande tid/prioritering för meckande känns det som om kylaren hinner ramla bort innan jag får tid/ork/lust att krypa under bilen o kolla.. :S

MVH
Markus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.