|
|
|
|---|---|
|
Har precis köpt en E91 xDrive -09. Bilen har servotronic, men jag upplever den väldigt tungstyrd i låg fart / parkering. Som jag förstått det så ska servotronic göra bilen lättstyrd i låg fart och tungstyrd i högre farter? Har jag missuppfattat något? | |
|
Har en 320d xdrive -10 med Servotronic. Tycker den är ok i låg fart och stillastående. Som jag uppfattar det är det då som Servotronic ska hjälpa till. |
|
|
Jag köpte 2011 en ny E91 med x-drive som jag också upplevde som tungstyrd. En kompis köpte vid samma tillfälle en ny E90 utan x-drive, och den var betydligt mer lättstyrd, skillnaden var stor mellan våra bilar. Kontaktade Bavaria i Solna där jag köpt bilen och de sa att det var 4-hjulsdriften som gjorde den mer trögstyrd. |
|
|
Ok, är ju lite märkligt att det skiljer i tröghet mellan 2wd och 4wd på bmw. Hos andra bilmärken är det ju inte så (har en quattro som jag kan styra med pekfingret när jag parkerar). |
|
|
Men att kunna styra en bil med pekfingret, som det är på vissa Audi uppskattar jag inte alls. Känns ju som känslan helt går förlorad och är väldigt glad att det inte är så på BMW. __________ Mvh Grelle |
|
|
Jag menade lättstyrd vid parkering/låg fart. I högre hastigheter är den inte alls lika lättstyrd och fungerar på så sätt som jag nog trodde att servotronic skulle göra. Alltså. Jag ser det inte som något egenligt problem med att den är tungstyrd i lägre hastigheter (även om min fru kanske tycker annorlunda), förväntade mig dock något annat då det är en option man betalar för när man köper bilen ny. |
|
Verdi |
Man måste vara bra svag om man upplever ett litet motstånd som "tungt". Tycker E91-styrningen är skön. Har en F31 320d som hyrbil nu och den är väldigt lätt i styrningen så det verkar tyvärr som att BMW går mot Audi-hållet... |
|
Personligen tycker jag att det är perfekt... Testat ett antal audi modeller och det är ingen känsla där inte. Visst, när man står stilla är det skönt med lätt servo men när man ska parkera eller svänga i låg hastighet föredrar jag BMW alla dagar i veckan! Generellt sätt tycker jag att BMW har lyckats betydligt bättre än Audi med just rätt "motstånd" både i högre och lägre hastighet. De är inte så att de sitter några breda 19" på bilen tnbd? Annars är ett gymkort nästa tips ;) |
|
|
tnbd, låter som du misstar Servotronic för Aktivstyrning.... Från BMW's hemsida: Aktiv styrning. I lägre hastigheter är styrningen mer direkt: då krävs bara två rattvarv från fullt styrutslag åt vänster till fullt rattutslag åt vänster. I takt med att hastigheten höjs blir kurvorna mindre skarpa och därmed blir styrutslagen mindre. Styrningen blir mer indirekt och BMW 3-serie Cabriolet blir mer avkopplande att köra. Den aktiva styrningen styr också emot när den känner av att framhjulen börjar tappa greppet. Styrningen innebär knivskarp styrkänsla i höga hastigheter, säkerhet i farliga situationer och förenklar vid exempelvis parkeringsmanövrar. ¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤ |
|
|
Hahaha... ja det kanske är jag som är klen :) När bilen rullar på i "körhastighet" så är styrningen perfekt, vid parkering så är den dock tung, jag märker ingen större skillnad mellan styrning i hastighet och stillastående. Har 225 breda friktionsdäck. |
|
|
Okej ja 225 är ju standard hos BMW vad jag vet. Tror inte det rör sig om nåt fel i styrningen. Kommer ihåg när farsan plockade ut en 320d -11 jag upplevde att den var trögare än hans förra 320d -08. Det var nästan märkbart så det kanske var nåt med faceliften som gjordes då runt 2010 om jag inte minns helt fel. Du vänjer dig nog. Om inte så åk och provkör nån Audi... då lär du uppskatta motståndet! =) |
|
| tnbd: Är du helt säker på att bilen är utrustad med Servotronic? Jag vet en som klagade på tung styrning trots att bilen, enligt ägaren, hade Servotronic. Det visade sig senare att bilen inte var utrustad med Servotronic. | |
| Ja bmwvin säger så iaf. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.