|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hej jag har en m3 e46 01. obd porten på den fungerar inte. jag ville släcka airbag lampan efter demontering av ratt men kommer inte åt och släcka. har varit hos flera verkstäder men dom hittar bara motorstyrdornet. är det nån som har varit med om något liknande? | |
|
Nja, liknande symptom på min 540 E39, samma teknologi. Min bil får jag inte kontakt med motorstyrdonet - det som kallas DME (Digital Motor Electronic) - dock alla andra. Jag tror det beror på dålig kontakt någonstans. Bilens olika styrdon (DME / ABS / Airbag etc) är ihopkopplade i en ring/multidrop som mynnar i uttaget för OBD2, eller den äldre, runda kontakten. Kontakterna skiljer, men det är precis samma sladdar i övrigt. Alla styrdon kommunicerar m.a.o på samma ring, där varje "box" har sitt eget nummer - ett slags ID - och lyssnar på frågor som är adresserade till just den boxen. Men om din bil inte får kontakt med något av de andra systemen, bara DME? Här skulle man ju vilja att någon med mer erfarenhet om elsystemen kom in i tråden och berättade, men jag tror ju personligen att det är någon form av dålig kontakt eller jordfel någonstans i din bil. |
|
| ok jag har kollat alla kontakter osv så det är inget som sitter löst. jag vet inte om någon annan här har varit med om en e46 som beter sig på det viset? | |
|
Det behöver inte sitta löst. Om du tänker på alla vibrationer, det skakar, är blött, oljigt, varmt, kallt i en bil -- det blir korrosion. Det är inte precis som lilla mysiga datorn hemma i varma sovrummet -- en bil är mycket hårdare miljö. I förra veckan letade jag på jobbet fel i styrsystemet till en 80 tons grävmaskin som inte ville fungera. Grävarna är helt datoriserade, med GPS och en massa saker. Efter fyra dagars letande hittade vi det - det var ett minneschip i en av datorerna som med åren vibrerat loss. Efter att ha skruvat upp datorn och tryckt dit chipet lite så fungerade maskinen igen. Det verkar inte som du kollat alla kontakter och öppnat alla boxar i bilen. |
|
| BMW verkstad har testat box för box men dom får inte kontakt med något förutom ecu. | |
|
Du måste hitta en riktig verkstad. Det räcker inte att försöka koppla upp sig med en dator och sen ge upp, de måste felsöka sladdar/kontakter/boxar. Men det kan ta lång tid och bli dyrt. Hoppas det löser sig för dig. |
|
| Jag var o kollade när dom höll på och dom går igenom massa kontakter osv. Måste man inte göra en uppdatering av dme eller nåt så att obdn ska fungera? | |
| Jag hade en X5 som trasslade så. Den tog jag till slut till Per Larsson bil och motorteknik i Huddinge, trots att de är dyra. Har för mig de tar 1500 kr/timmen. De har en grymt duktig elkille där som hittade felet, det var en kabelhärva inne i karossen vid framdörrens sladd, som hade ärgat. Isoleringen på kablarna hade torkat/lossnat inne i karossen så strömmen tog konstiga vägar. | |
| Jag hel lackade bilen ut och invändigt och då tog jag loss en hel del. Men såg inget konstigt. Men jag vet inte om obdn fungerade innan jag plockade ner han. Vissa säger att det kan vara kombiinstrumentet som strular. Och en gång hände det att plus och minus träffades när jag skulle lossa batteriet. Kom åt fästet när jag skulle lossa plus. Men alla säkringar är hela. | |
|
det råkar inte vara så att du även har den gamla 16 poliga i motorutrymmet? för man kan ha båda och på en 01 och har man det kommer man bara åt motorn via obd:n. jag antar att du kontrollerat men iaf en liten ide :) |
|
| Jo det har jag kollat och det finns ingen kontakt där ute i motorrummet:( | |
| Har du varit vid en auktoriserad verkstad? Det är inte säkert att eftermarknadstesters kan komma åt alla styrdon. | |
| Jo det har jag. BMW, mekonomen, Holmgrens, och testat 2st felkodsläsare. Den kontaktar genom en port som heter iso1914. När jag kopplar in läsaren och vrider på räddningen och trycker Scan då händer det inget det står Link error. Men när jag vrider av tändningen och på igen medan obd läsaren söker så hittar den dme. Och chassinummer vilket BMW inte kom fram till. Så jag måste ha en annan aparat som kan läsa av airbag och etc. Då kanske det hjälper med att vrida av tändningen och på medan den söker:/? | |
fredde 7 |
åk till ngn som har en sådan här. Länk Kan han/hon använda den så bör det inte ta jättelång tid att hitta problemet, ett vanligt oscilloscope går ju också bra..likabra att skriva det annars skriver ngn annan det ändå;) |
|
problemet är löst med felkods läsaren till airbagen. det verktyget hittade den:):):) men ett problem återstår. ac kompressorn slår ej igång. den fungerade innan demonteringen för lackering. men nu går den ej. ac knappen på panelen lyser när man trycker på den och gas och provtryckning skedde innan demontering så det finns gott om gas. jag får ingen 12v till kompressorn men när jag tvångsmatar den med plus så går han igång. någon som har varit med om liknande? |
|
| "det verktyget hittade den" vilket då, fluken? | |
| C110 heter den | |
fredde 7 |
ulimatem: ac kompressorn slår väl inte till om "utetempen" är för låg. Mekar du i ett "kallgarage" kanske den inte slår till pga tempen. alternativt har du kanske inte monterat tempgivaren eller skadat den. lycka till. |
| temgivaren är hel och där bilen står är +16 grader och den borde hoppa igång och när jag plockade ner för lack så tvättade jag fläkten där framme med högtryckstvätt(vet inte om det har nåt att göra med acn) men när jag sätter +12 och minus så går fläkten:/ | |
fredde 7 |
Nu när du fått kontakt med bilen så kan du ju koppla upp den till DIS/GT1 diagnos, där kan du se eventuella felkoder, du kan även i meny IHKA välja komponent aktivering, där väljer du ac compressor för att aktivera detta. Den borde då sätta ngn felkod. 16 grader i garaget....kanske är precis där den inte ska starta? Har du inte tillgång till diagnos hade jag börjat med att kolla så det inte är ovanämda temp som spelar ett spratt. |
fredde 7 |
jo fläkten där framme har med ac n att göra, kondensorfläkt....den startar när vissa villkor är uppfyllda tex en viss temp på kondensorn som hänger ihop med ac n. även vid hög motortemp startar den. men den borde inte blockera ac kompressorn från att starta, möjligtvis stänga av den då kondensorn blivit överhettad. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.