AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.240

Råd och tips om en e90 325i automat?

Jag har varit helt inne på att köpa en 325i -06 manuell men efter att ha använt tjejens automat bil ett par veckor nu så tycker jag det börjar kännas väldigt skönt och bekvämt.

Nån som har kört både manuell och automat och vad är det för fördelar och nackdelar?
Det jag kommer på är väl lite högre bränsleförbrukning och skatt för en automat?

Jag har aldrig ägt en automat innan och kan verkligen inget . Har alltid varit nojig för att köpa en automat innan eftersom manuella bilar på så är det värsta jag varit med om är att kopplingen pajat medans en automatlåda låter dyr att laga?

Hur servar man lådan är det bara oljebyte? hur vet man om lådan är i bra skick?
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Jag är nog opartisk, skulle aldrig mer få för mig att köpa en standardbil med manuell låda.

Har inte kört e90 med manuell men har en e91 (325i) med automat och den är UNDERBAR. Hade tidigare en e46 (328Ci) med automat hade inga bekymmer alls med den. Det märks tydligt att lådan i e91an är en generation nyare, tidigare och mycket snabbare växlingar och mycket bättre motorbroms, funkar jättebra i stadstrafik.

Bmw säger nog att oljan inte ska behöva bytas, men de är nog inte fel att byta nån gång. Oljan till a-lådan är special och dyyr.

Fördelarna som jag ser är lägre motorvarvatal på landsväg, kökörning och backning går mycket lugnare, jag upplever att jag får en mer avslappnad och trevligare inställning i trafiken.

När det gäller soppaförbrukningen så kan jag bara säga att det inte är nån större skillnad på landsväg.
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Sorry blev ett o för mycket i partisk...
Okej, det lutar mer och mer åt en automat efter va du skrev och nu när jag läst ett antal trådar här i forumet.

Jag har provkört två stycken manuella 325or och dom kändes bra men automat är väldigt bekvämt och jag bor i en storstad så ifall det inte skiljer så mycket i bränsle förbrukning och att lådorna håller väldigt bra då känns valet självklart.

Men sen har jag lyssnat på vänner som säger att bmw 3 serien ska köras manuell annars så missar man mycket av körglädjen det gör mig lite orolig över att ifall många tänker så då lär ju 3 serien va dyrare som manuell medans det är tvärtom med 5 och 7 serien där automat lär va dyrare?

Nån som vet när 325i får 3,0 liters motorn och ifall det skiljer mycket i bränsle förbrukning mot 2,5 liters?
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Körglädjen tycker jag inte alls blir lidande av automat (sommaråker Mazda Rx-7 så jag är inte helt obevandrad på vad körglädje är). Det som ger körglädje är ju det kommunikativa chassit.

Automatlådan känner av hur snabbt man trycker ner pedalen, med andra ord stämplar man fort får man en aggressivare och snabbare kickdown.
Sedan finns det "bottenkontakt" som när pedalen trycks helt i botten gör att man kan dra hela vägen till varvstopp innnan växling och släpper man gasen tvärt motorbromsar den likt en manuell.

Det går även alldeles utmärkt att busa vintertid med lite övning, ok att frikoppla är inte så lätt så man kan åka på en del bakslag vid gasuppsläpp.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
325i fick 3-litersmotorn modellår 08. Osäker på skillnaden i bränsleförbrukning i verkligheten, men den nya är förhållandevis snål. Eller, rättare sagt, den går att köra väldigt snålt.

Tycker automaten fungerar bra, i vanliga D-läget växlar den upp ganska tidigt vid måttliga gaspådrag men det går att med sportläget eller manuella läget att busköra ordentligt. Saknar aldrig manuell låda.

Håller med Kolvsallad helt och hållet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.