|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har hjälpt till med ett byte av vevhusventilation och ventilkåpspackning på en E46 320. Dock så har jag stött på ett problem. När allt var klart så startades motorn men dog efter kanske 1-2s. Sen efter det startar den inte längre. Klockan rann iväg så ingen felsökning påbörjades. Så innan jag börjar med det tänkte jag höra här om lite tips o ideer på vad det kan vara. Kan det vara så enkelt som en säkring? eftersom den först startade. Eller glömt någon slang, kontakt osv.? Släckt stiften? Så vad säger era erfarenheter kring detta? /Glenn | |
|
Kontrollera nedersta kontakten i "förgreningsoxen" under spjällhuset. Sen kan du ha fått oljefyllda lyftare av den korta tiden motorn gick, då är det bara att hålla full gas tills motorn går igång. 628csi |
|
|
okej det ska jag titta upp. Ang kontakten, brukar det bli glapp i den? för på plats sitter den iaf för det har jag tittat tidigare. Oljefyllda lyftare hur kan det uppstå? är det ett samband av att vi bytte olja och filter? Jag tycker motorn ger ifrån sig ett konstigt ljud när ni körde på starten så det kanske är här felet ligger. Öppnar ventilerna vid fel grader när lyftarna är full med olja eller vad är det som händer? /Glenn |
|
|
Alla kontakter på? Pluggade du den nya vakum klockan? Finns liten pip på klockan som ska vara pluggad eller liten slang dragen upp till fuilrailen. |
|
|
Ang kontakterna så ska jag titta igenom de så jag kan utesluta dem. Jag pluggade ingen vakuumklocka. Vi bytte till den isolerade varianten så jag tänkte aldrig på att ta loss isoleringen och kika på om anslutningen skulle pluggas. Jag antog att den redan var det. Går inte motorn om den inte är pluggad? /Glenn |
|
|
Motorn tappar kompression vi fyllda lyftare, ventilerna stänger inte helt, låter annorlunda vid start. 628csi |
|
|
Kan jag inte svara på till 100%. Bytte själv på en 01:a förra veckan. Blåste i det lilla röret på den nya och det är bra drag när man blåser i det. På denna 01:a ska det vara pluggat, men fanns inte med på den nya klockan. Flyttade över från gamla klockan. Min egen 98:a har slang som går upp till fuilrailen från V-klockan. Tänkte lite på det eftersom du skrev i tidigare inlägg att du fått konstigt ljud och det förvånar mig inte om motorn fläktar på mer än vad jag kan blåsa i det röret också stannar den efter 1-2 sekunder som du skrev. Tar du av insugslangen till och med luftmasse mätare, så bör du se med ficklampa om den är pluggad eller ej. Den lilla rör pipen går från mitten utav klockan rakt ut mot vänster fram skärm. |
|
|
Okej. Tack för alla svar. Jag ska titta upp era tips sen återkommer jag med resultat. Finns det något mer ni kan komma på? |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Clintan, du gör mig nervös. Bytte ju också till isolerad variant (på min 02'a) och tittade inte under isoleringen, men på min gamla klocka som jag plockade ut (den var o-isolerad) kan jag inte se nån pluggning av den typ du nämner iaf? Är det olika klocka till 328 resp. 330? Det var tre kopplingar på min, två som går uppåt (en under insuget och en framför insuget typ) och en som går nedåt, till returen till oljesticksröret. Goliat8, har du råkat ut för samma problem vid uppstarten som jag? ---> Länk /Sb. |
|
Ska kolla på realoem om jag kan finna en bild på vilken jag menar. Storleken är bara c:a 3 mm. Typ gammal moppeslang. |
|
|
Länk Nummer 6 på bild är det som jag tänker på. Du ser den lilla rör pipen till vänster om slangen som är nummer 6. Denna går upp till klockan på fuilrailen på min. På 01:an och 330:i är den pluggad. Den finns med på 330:ins vevhus ventilation för jag kör med insug från en 330:i 04:a. Om det har med att bilen endast gick igång 1-2 sekunder kan jag inte svara på. Jag reagerade mest på det nya ljudet som nämndes i inlägg och kan tänka mig det kommer från den pipen, för det var bra flås i den när jag endast blåser med munnen. |
|
|
Min 1998:a Länk Från en 04:a 330 som jag fick med insuget när jag köpte det. Länk |
|
| Vad har denna lilla slang för funktion? Jag bytte vv för 2 vintrar sedan och pluggade inga slangar på min?! är osäker om det satt någon sådan slang på min ohc satt det någon så är den som man fick den av bmw. Ska den pluggas på 02:or? och varför levereras den öppen då? | |
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Clintan, japp jag förstår. Nummer 6. Jag ska kolla lite ytterligare på min gamla klocka (ligger fortfarande kvar på garagegolvet) men vad jag kan se från bilder på den i min telefon så har jag inget där. Rörpipen finns inte, men jag kan se något i alla fall - kanske gamla pluggningen då m.a.o? Jag kan också konstatera att när jag igenom listan med prylar jag behöver med reservdelskillen på BMW, och jämförde med vad han hade på datorn, så skulle jag inte behöva slangen 6. Han hade plockat ihop det där "kittet" åt folk förut och inte reagerat på den delen. Jag gör antagandet (men kan inte veta med 100% säkerhet såklart) att Cold-Climate-versionen av klockan inte har detta uttag/pip, eller att det antigen är igengjutet eller pluggat under isoleringen, redan i tillverkningen. Isoleringen har inget uttag för den och ingen pip sticker ut. För att klargöra vad det är för nåt ska vi också kanske säga att detta är en nippel för vaccuum-slang, inte en "ventilationsslang" för själva vv-funktionaliteten. Men frågan är i så fall, om den inte används eller om den är pluggad by default, vart tas vccuum ut i så fall, och vad syftar det till? Kan länka till bild också, detta är en o-isolerad variant av den vv vi pratar om: (produktnumret som slutar på 323) Länk /Sb. |
|
Jag vet inte. Mer än att den är pluggad på bilar med fuilrail utan klockan längst fram på fuilrailen. Med klockan på fuilrailen ska slang dras upp till fuilrailen. På 01:an jag bytte på förra veckan fanns inte den pluggade slang biten med på den nya vevhusventilationen. Så plockade av från den gamla och satte över på den nya. Kanske möjligt att den pluggade slang biten ska följa med på den nya, men inte gjorde det på den nya jag bytte nu. |
|
|
Ja det kan vara möjligt StoraBjörn att de tagit bort den från tillverkningen nu mera. Stämmer som du säger att det är för vakuum. Jag reagerade som sagt mest på Goliats andra inlägg att han fått ett skumt ljud efter bytet och det var bra drag genom när man blåste med munnen. |
|
Clintan, den du bytte, var den nyligen "köpt över disk" på BMW, eller var det delar du hade hemma sedan tidigare? Var det "vanliga" vv'n eller var det delar till det man kallar "cold climate" du använde? /Sb. |
| Ägaren till bilen hade köpt det på Bmw förr, förra veckan. | |
Ok. Du, kolla in vad jag hittade på garagegolvet. En återtitt på den jag monterade ur. Länk Det har suttit en nippel där, avbruten (inte jag som brutit den) och den ser inte pluggad ut (även om den är det med olja och skit) men det lär ju vara original VV sedan bilen tillverkades. Sb |
|
Nu går bilen. Var bara och hålla full gas och köra på starten i 2min så hoppade den igång. Troligtvis var felet som 628csi skrev att ventillyftarna var fyllda med olja. |
|
Kul Bra! Oj, två minuter? Det var bra kräm i batteriet? :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.