AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.840

Kolfiberfolierat, snyggt eller bara patetiskt?

E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Såg en 325 XI idag med kolfiberhuv, kolfibertak och kolfiberbaklucka. Skithäftigt! Men vid en närmare titt upptäcker jag att ytan verkar helt fel. Sen tittar jag på bakluckan och upptäcker att ovansidan är av "kolfiber" men på men på kanten är det vanlig snygg blå färg. Sen går det upp för mig - det är folierat och då blir det bara patetiskt.

E
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Jag tycker att det är löjligt och fult!
Ska man ha kolfiber så ska det vara äkta och man ska ha det för att spara vikt, på exempelvis banbilar.
All foliering och onödiga plastdetaljer eller lister i kolfiber är bara en innegrej som kommer vara lika ute om några år som neonbelysning under bilen är nu..

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Lika häftigt som sådana där fakebromsok man sätter ovanpå de riktiga så det ska se ut som man har stora bromsar :)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tycker inte man kan jämföra foliering med ett par fakebromsok i plast.

Tycker foliering är både ett smart och billigt sätt att få ett utseende man vill ha på bilen. Ångrar man sig är det bara att slita bort filmen.

Men som så många andra saker tycker vi alla olika. Tycker du det är snyggt så ska du köra på de.

Har själv lagt kolfiber, och tycker personligen att jag fick till en fin balans mellan stilrent och lite råhet.

Kolfiber väljer man för att spara vikt, ofta i kobination med andra åtgärder.
Folierar man med avsikt att få det att se ut som kolfiber är det bara patetiskt.

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Tycker ifs det var en klockren jämförelse, iaf om man utgår från att vilja "lura" någon att bilen väger mindre än original eller stannar snabbare.

Det var väl lite det trådskaparen menade med "patetiskt".

Talar vi själva utseendet så är det väl mer en smaksak som du säger.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jo, ser man det på de sättet så visst...

Jag lägger kolfiber för att jag tycker det är snyggt. I begränsad utsträckning.
Att se en helt standard bil som har film på huv, tak och baklucka så är det inte snyggt.
Resultatet beror mycket på vilken kulör bilen är i övrigt.
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Det är naturligtvis patetiskt så till vida att man ger sken av att ha (kostnadskrävande) lättviktsmaterial i syfte att spara vikt och öka prestanda när man i själva verket inte har gjort ett smack åt prestanda. Lite som att sätta på ett 335i märke på sin 316i.

Det blir extra patetiskt när man dessutom vet hur mycket jobb det ligger bakom att designa en motorhuv i kolfiberlaminat med alla utmaningar som passningskraven medför. Det ligger åtskilliga ingenjörstimmar bakom att trimma in en kompositform som används i autoklaven vid tillverkning på grund av återspringsfenomenet.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Bilen, ifråga är en 325 ix cupe E90 modellen. Bilen har en snygg blå metaliclack i övrigt. Hade det varit riktigt - så hade det varit snyggt. Det ser bra ut. Folieringen är väl utförd. Men det blir lite av ett aniklimax när man ser att det är folierat. Jag blev besviken, nästan lite störd - vad fn är det här?

E
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.