|
|
|
|---|---|
| Vibrerar i ratten vid inbromsning både i lägre och högre hastigheter har haft ett dåligt krängningshämmarstag höger fram som jag har bytt idag men ingen skillnad ! har känt i framvagnen och inge känns nå speciellt glappt ! Vad kan det vara då skeva bromsskivor ? | |
| Troligtvis är bromsskivorna skeva. Brukar slå sig om dom är slitna och blir varma vid hårda inbromsningar. | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Om man misstänker skeva bromsskivor ska man mäta upp skevheten på dessa, görs enkelt med en vanlig indikatorklocka. Visar det sig att bromsskivorna är inom specifikationerna kan man metodiskt gå vidare och felsöka andra komponenter. Skulle skivorna vara skeva så är det bäst att byta ut dem, men samtidigt fundera på om det kan finnas någon särskild anledning till att de blivit skeva. Var det bara en skiva som var skeva, eller båda? Kärvar något ok? Är styrpinnarna till bromsoken skeva? Även läge att se över bussningarna i de undre bärarmarna - de kanske inte är huvudorsaken men är de dåliga så blir effekten av mindre vibrationer mycket större. |
| Har ägt bilen sen okt och det har vart så här sen jag köpte bilen men om det skulle vara skev/skeva bromskivor så kan det inte bara bero på slitage på skivorna ? byter jag skivor så ska ok och alla glid delar smörjas ! | |
Om bromsskivorna är misstänkta ska man mäta upp skevheten - annars spekulerar man bara runt problemet istället för att ta fram hårda fakta. Har själv jagat vibrationer och som ett led i detta mätte jag upp skevheten på mina bromsskivor fram (mest för skojs skull då jag hade vibrationer även om jag inte bromsade). VF hade ett totalt slag på 0.04 mm och HF på 0.07 mm - helt inom gränserna. Vibrationerna började tillta och tyckte mig känna vibrationer bak också - så jag misstänkte däck/fälg. En runda till gummiverkstaden bekräftade detta. Två av däcken (HF & HB) hade havererat fullständigt - de gissade på att däckets lager kan ha börjat separera eller dylikt. Oavsett, två nya däck och alla vibrationer borta! |
| bmw-slangen: Okey har äger ingen indikatorklocka eller har aldrig någonsin använt en sån men kanske blir att inför skaffa en sådan kan ju vara bra att ha vad rekommenderas när man köper en sådan om man inte vill lägga ut blodigt med pengar funkar billigare varianter eller ? jag har ej vibrationer vid körningen endast vid inbromsning :P | |
Nej, det är onödigt att lägga ut en större summa pengar om det inte kommer att användas särskilt ofta. Ett alternativ är att köra till en verkstad så kan de mäta upp skevheten på bromsskivorna. Jag köpte min på Biltema och den fungerar alldeles utmärkt och räcker gott och väl för denna typen av användningsområde Länk Att använda den är enkelt. Börja med att ta av hjulet. Sen MÅSTE du dra åt bromsskivan mot navet (så som den brukar sitta när du har hjulet monterat). Det räcker INTE med den lilla insexskruven (jag har provat och du får helt felaktiga - dvs för stora - mätvärden). Jag hade tur och kunde använda mina hjulskruvar för att fästa bromsskivan mot navet (det är inte på alla modeller detta fungerar av olika anledningar - isåfall får du ha någon typ av distans som tex en lite för stor mutter eller annat lämpligt). Sätt sedan indikatorklockan på något stabilt. Den har ett magnetfäste undertill så jag la en gammal bromsskiva på marken och satte indikatorklockan på denna - fungerade utmärkt. Sätt sedan mätspetsen vinkelrätt mot bromsskivan och nolla den. Vrid nu sedan sakta och jämnt bromsskivan ett varv och observera det maximala positiva och negativa utslaget på visaren. Om mätspetsen har för hög friktion mot bromsskivan, ta bort bromsbeläggen och smörj in bromsskivan med lite WD-40 (du ska definitivt undvika att få WD-40 på bromsbeläggen). Naturligtvis tvättar du bort den tunna ytan av WD-40 med Bräkleen eller liknande produkt. Upprepa gärna och mät några fler varv för att säkra repeterbarhet och få konfidens i dina mätvärden. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.