|
|
|
|---|---|
|
Hej undrar om man vågar köpa en M5 00a med mycket mil? Bilen ifråga har gått 28000 mil den är svsåld,servicebok finns&det man hört skall förekomma,luftmassemätare/vanos/kamlägesgivare osv är bytt kvitto finns.Nuvarande ägare ger ett seriöst intryck har varit 3 ägare på bilen varav den första körde 17000 mil.Har haft många Bmw men aldrig en M så man är ju lite frågande? Mvh.Patrik | |
|
Jag tror inte man behöver oroa sig särskilt mycket för de milen om den tagits om hand väl. Få brukare är ett plus också. Däremot ska du oroa dig lite om vad som är ett bra pris samt vad du själv får för den sen, om nu ekonomi betyder något, men det gör det ju oftast. Folk är extremt milkänsliga, marknaden ganska dålig och en med det miltalet tilltalar inte många av M5-köparna. En sån långmilare måste vara riktigt billig om det ska vara värt det rent ekonomiskt. Det råkar inte vara en Silverstone? Beskrivningen låter nästan som den som låg ute hos Bilförsäljningen i Påarp för 49000 kr. M5 E39 i Sverige Länk |
|
|
Jag har en -00 som rullat lite över 25k nu. Första ägaren körde 13k på 3 år. Jag själv har kört 8k med den och inget har gått sönder på den..ännu iaf. Ja förutom koppling,bromsskivor,ok och bränslepump. Lite småkrafs har pajjat med...lister osv. Man behöver inte vara livrädd för milen,men du får tänka på att du ska sälja den med någon gång. Fingerspitzgefühl. |
|
| Håller med ovan och finns ju de som gått betydligt längre iaf Länk | |
|
Jag tror personligen att en bil som gått 38 000 ofta kan må bättre i motorn än en som gått 15 000 på samma tid, beroende på körsättet. Många och korta sträckor sliter hårdare på motorn, t ex kan inte kondensvatten vädras ur motoroljan innan den blir 90 - 95 grader. Aggressiv körstil sliter mer än annat. En långkörd bil har ofta gått i jämn fart på motorväg, vilket sliter mindre. Dock slits ju bromsar, stötdämpare, bussningar, koppling, givare - men det är ju förbrukningsvaror och bör ju ändå vara bytta efter 15 000. Det jag skulle oroa mig för är nog mest kamkedjestyrningen. Har S62 samma mindre lämpliga system som M62, med släpskenor i plast för den stora kamkedjan? |
|
|
Tjena HD91 verkar som du har rätt bilen har ägts av Påarp & är silverstone.Vet du något mer om den? Mvh Patrik |
|
|
Tjena Patrik. Nej, egentligen inte mer än att den var till salu för ett riktigt bra pris. Hade ju tydligen bara haft äldre ägare innan den hamnade hos Påarps och de har tagit väl hand om den. De bilderna jag har från Påarps visar en tillsynes fräsch bil i originalskick. Kortare tråd om bilen från 2012: Länk Tekniskt är den inte sämre än någon annan skulle jag tro. Handlar bara om att du ska få säljaren att ge ett rimligt pris. Vad jag hörde av en bekant som blev erbjuden den i höstas på nåt forum så var det väldigt för dyrt, 90k tyckte jag han sa. Menar inte att man ska få den för 49 igen, för det var osedvanligt billigt, men någonstans mellan 60 och 70k bör den hamna. Var ute senast för 79k och det tog herrans lång tid att bli av med den, säkerligen med en del prut innan den väl gick iväg. M5 E39 i Sverige Länk |
|
|
Jag svarar på min egen fråga om S62 har samma problem som M62: nämligen släpskenorna i plast istället för ett riktigt övre kugghjul som M60-motorerna har. M60 hade två kugghjul bakom bröstkåpan, ett undre och ett övre, som kamkedjan löpte genom. I M62 finns det undre kugghulet kvar, men det övre kugghjulet har rationaliserats bort och ersatts av en skena klädd med hårdplast i botten. Problemet är att plasten i skenorna ofta går sönder någonstans mellan 30 och 40 000 mil. Bitar av splittrad hårdplast far då runt inne i motorn och kamkedjan slamrar då mot godset istället för att löpa i skenan. Kör man på det viset får man sannolikt ett motorras. Tar ca 3 dagar att byta alla dessa delar på verkstad (släpskenor, kamkedjor, kedjesträckare, remmar, packningar, ny olja). S62 har kvar släpskenorna tror jag, men den har dubbel kamkedja i stället för M62:ans enkla kedja. Hur vanligt är det med rasad kamkedjestyrning på S62, M5:ans motor? Någon som vet? |
|
|
Tack för upplysningarna! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.