|
|
|
|---|---|
|
Hejsanhejsan Som rubriken lyder så har kopplingen börjat strula och började först ta långt ner. Efter någon dag så tog den inte alls och verkade ha lätt för att fastna i nedtryckt läge. Jag har läst lite på forumet om att det kan va nån typ av cylinder som läcker. Länk Där finns både huvud- och arbetscylinder beskrivna, samt reparationssats för båda. Är jag på rätt spår eller är det nåt hel annat? // David | |
|
Hej, Du är säkert på rätt spår. För "hundra"år sedan hade jag en MGA med hydrauliskt manövrerad koppling. Som började bråka, så klart. Den kopplade ur, men höll jag kopplingen nere med växeln i, började bilen dra. Jag började med att byta den lättaste delen, cylindern vid kopplingsarmen. Ingen skillnad, men jag gjorde inget mer förrän den då nystartade Bilprovningen gav mig en tvåa. Då tvingades jag byta packningarna i huvudcylindern (vilket var hur lätt som helst, när jag väl vågade) och sen blev det bra. Äntligen, jag hade nog slingrat mig förbi problemet ett par år då... /Lennart |
|
|
Jag har nu fyllt upp med bromsvätska helt och hållet i behållaren (ytterligare 2,5 dl gick i). Samtidigt som bilen är igång trycker jag kopplingen fram och tillbaka, vätskenivån sjunker inte och kopplingen är lika lealös som tidigare (obrukbar). Det verkar inte va nåt tryck i systemet, eftersom pedalen inte åker tillbaka som den skall. Det känns som ett läckage. Men om det är ett läckage så borde det väl bli en pöl nån stans, eller att vätskan åtminstone sjunker något i behållaren? Kan det vara någon utan cylindrarna som är trasiga utan att de läcker? // David |
|
|
du har säkert fått luft i systemet,tror att de sitter n luft skruv nere på kopplings cylindern,öppna luftskruven och låt en kompis trycka ner kopplingen ha kopplingen nertryckt och stäng luftskruven.gör om proceduren ett par gånger så ska de bli en förbättring.lycka till bromsen är fartens värsta fiende |
|
| Om det kommer in luft så måste det ju åtgärdas först. Symptomen som beskrivs påminner om en kass slavcylinder. | |
|
Tack för all input. Jag körde till BMW och lämnade in den, de bekräftade att det var slavcylindern. ~700kr för cylinder, ~100kr för bromsvätska och ~1200kr för arbete. Det är lite svårt att va helt säker på problemet, och under bilen är svårt för mig att komma åt. Fick bli att lämna in den |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.