AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
6.085

Vilka bromsar ska man köpa?

fi
51
firebird400
120d -07
523i -96
530d -10
Har en 120D med 12000mil och alla bromsskivor blev nersynta hos BMW vid senaste servicen. Dom vill över 10000:- för ett byte, känns som ganska bra betalt. frågan är då var men kan köpa bra grejer och byta själv. Skruvat.se har ju hyfsade priser men kvalitet? sedan finns det tydligen en skiva för förstärkta bromsar det vet jag inte om jag har.

Finns ju bra bromsar som yellowstuff greenstuff redstuff osv som är gjorda för bana. Kostar ju inte så mycket men frågan är ifall du verkligen är i behov av såna bromsbelägg? Sen skivor som borrade och slitsade är ju betydligt bättre än dem som finns på våra bilar idag, men samma där. Kommer du köra bana eller har du en hård/tuff körstil så kan det vara aktuellt. Men annars är det ju inte så att de är betydligt bättre när du kör vardagligt.

Länk har enligt många bra bromsdelar, kika där!
Länk har också ett stort urval.

Jag kommer aldrig köpa bromsar från mekonomen eller biltema igen. Har inte funkat bra för mig!

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Har du kollat hur skivor och belägg ser ut?
Har bytt många gånger och har aldrig behövt byta alla skivor samtidigt. Skivorna bak slits väldigt mycket långsammare än dom fram.

Vad det gäller skivor & belägg finns det många ställen att köpa ifrån som håller bra kvalité.
Första valet är alltid ebay för mig. Alltid billigaste alternativet.
Annars är schmiedmann ett bra alternativ. Dom har produkter som motsvarar original.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Motsvarande OEM-kvalitet (t ex. Ate, Bosch, Brembo, Ferodo etc) köper du billigt hos t ex www.mister-auto.se

Räkna dock med minst en veckas leveranstid!

De har även lågprismärket (eget?) "Bölk"...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
fi
51
firebird400
120d -07
523i -96
530d -10
Ok, skivorna är väldans dåliga. Nån som vet vad "förstärkta" bromsar betyder? står så på Skruvat.se? Vill ju ha bra grejer, det satt billiga däck på bilen när jag köpte den. det var ju bara att byta direkt. Funkade inget bra bilen gillar ju att man gasar :-)

la
24
laagee
Bmw 120d
Intressant tråd. Jag letar också efter skivor och belägg. Schmiedmann verkar ju verkligen ha bra priser. Som jag fattar det så kostar 2 skivor 800kr. Är det någon som vet hur kvalitén är på dessa skivor?

Länk

Biltema verkar bara ha skivor till bilar utan m-sport. Är det någon som vet vad som skiljer m-sport skivorna mot vanliga?

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
laagee, hur har du sett att Biltema inte har till bilar utrustade med M-sport?

Utrustningspaketet M-sport inkluderar inga andra bromsar på 1-serien, bara kosmetiska detaljer.

laagee
Bmw 120d
Om man kollar under chassi så står det "för fordon utan M-teknik"

Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
M-sport inkluderar sportchassi, så det är andra dämpare och fjädrar men inte bromsar. Så en detalj som inte är kosmetisk, jag var lite för snabb (slarvig) i förra posten. =)

firebird400
120d -07
523i -96
530d -10
Så här står det på skruvat.se
Bromssystem: ej för fordon med förstärkt bromskraft
Nån igen som vet vad som menas???

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
På E39 betyder den koden att bromsarna är större, t.ex för utryckningsfordon. Tex har då 525 (296mm) skivor, belägg, ok mm från 530 (324mm)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.