|
|
|
|---|---|
| Har 2 identiska bilar. Iaf den ena hade ett Eisenmann system som satt på vid köp. Båda ändrören är lika långa. På Eisenmann-plakatet på dämparen står att att det är till den berörda bilmodellen. Det står inte om det är "Race" eller "Sport". Däremot står det "SS", som i "Super-Sound"? Iaf på den andra har jag monterat Eisenmann "Race". Ändrören är olika långa, precis som OEM. Iaf, det är fint ljud från "Race" systemet, men det är banne mig ännu bättre ljud från det andra. Båda låter ungefär lika högt, o sjunger på liknade sätt men systemet märkt med "SS" låter maffigare på tomgång. Frågan är vad är det för system som sitter på den bilen? Ett vanligt "Sport"? Båda systemen har 76mm ändrör, och Eisenmann anslutningsrör. | |
|
Förr i tiden fanns det ju tre olika steg till Eisenmann, tror det var sport, SS och sen race. Numera finns det ju bara sport och race. Ett sport ska ju bara låta ungefär 2dB mer än originalssystemet för att klara TÜV. Var intresserad av att köpa ett Eisenmann till min E38 som kom ut på tyska Ebay men det var ett ca 10 år gammalt system med lika långa ändrör. Valde att köpa ett nytt sport istället då jag tycker det är mycket snyggare med slutrören offset. Så de verkar ju ändrat på utformningen vid nåt tillfälle också. |
|
| OK. SS systemet verkar vara från 2005 då det är märkt med 26/05. Race systemet är beställt förra året o då de byggs på beställning så borde det vara från 2012, speciellt när man beaktar att det var 3v levtid. Iaf jag tycker det är snyggare med lika långa ändrör. O än så länge så låter SS systemet bättre, men Race-systemet är långt ifrån "inbränt" så min åsikt kan ändras... Som det är nu så är Race systemet tystare än SS*haha* | |
| Dawwe: På min gamla M5 satt det Eisenmann SS när jag köpte bilen. Var i kontakt med Eisenmann och enligt dem är SS det system som skall låta mest. | |
|
Red: Ok. Ja det låter en hel del. Relativt tyst om man håller jämn gas, men ryter ordentligt när man "accar". Båda systemen uppför sig på samma sätt. En liten fadäs gjorde jag allt när jag monterade Race-systemet. Fick dit det utan att behöva modda spoilern, trodde jag. Fick kapa anslutningsrören typ 1cm för att få dämparen att gå fritt, nu inser jag att jag borde kapat 2 cm eftersom systemet "växer" ganska ordentligt när det blir helt genomvarmt, så pass mycket att centimetern jag hade till godo mellan spoiler/presskanten på dämparen äts upp...Så det blir till att kapa bort lite i spoilern, inget som kommer synas då jag skall bara ta bort en bit på typ 1*1 cm på undersidan, men tråkigt med efterarbete när man trodde att man fått ditt dit helt perfekt, sitter spikrakt/centrerat, perfekt höjd och "utstick" (kall!!) men så missar man att RF utvidgar sig så mycket...Suck! |
|
|
Dawwe: Mitt system var också rätt tyst vid jämn gas men väldigt högt vid pådrag. Monterade även ett X-pipe efter ett tag och då blev det ett ännu skönare ljud. Men ändå ok i jämn motorvägsfart. Alltid lika jobbigt att göra om när man trodde allt var perfekt. |
|
| Lite off topic. Någon som vet vart man kan få tag på ett eisenmann till en 335a e93? | |
| Roy335: Jag köpte mitt x-pipe från www.ca-automotive.co.uk i England. De hade bra service och smidig leverans. Med tanke på vad pundet står i så borde det vara ok pris där nu. | |
| Du har lite rabatt hos Schmiedmann, även på Eisenmann, om du är medlem i BMW CS. | |
| Tack för dom snabba svaren. Ska kolla upp engelska sidan | |
| Ett sätt att koll kan kanske vara att kolla om systemet har TUV certifikat!? Sport har det, Race har det inte. Torde vara märkt på åtminstone ena "burken"!? | |
| SS satt på bilen när den köptes, finns inga papper...Men systemet går/gick igenom besiktningen... | |
| Nu börjar Race låta mer o mer likt SS, har dock bara kört "ett antal rundor" i garaget...Passade även på att byta stift, sitter nu samma typ av stift som i den andra med Super Sound. O se på fan, nu är gasresponsen i princip identisk. Nu kan man få det formligen att "smälla" när man "dutt-gasar" kring 3500-4000 rpm, märks även i bilen att den liksom "kränger till mer", eller så är det bara inbilling. Iaf nu känns den väldigt arg, o går riktigt bra! Tidigare tyckte jag att den ena kändes "segare"...De gamla stiften som satt i hade inte gått mer än ca 500 mil vilket syntes klart, främst på sidoelektroden som var i princip helt utan beläggningar... 2-3 veckor till så skall den besiktigas, vilket blir intressant! Förra gången var alla avgasvärden perfekta, kommer de vara det i år oxå, ingen som vet:)... | |
| Race efter ca 400 mil låter helt OK, systemet borde vara helt "inkört". Jämförde ljudet med min andra identiska bil som har SuperSound. SuperSound låter mycket mer, mycket argare, o mycket mer "Race". "Race" låter nästan "mesigt" i jämförelse...Så om ni vill ha "SuperSound" från S50B3X så satsa på ett "SuperSound" från Eisenmann. Systemet tillverkas dock inte längre, utan ersättaren/efterföljaren är väl just "Race", så det är på beg-marknaden man kan ha turen att hitta SuperSound... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.