|
|
|
|---|---|
|
Hej, Svårt läge här. Måste öppna Shoppingluckan bak för att kunna smörja upp bakrutetorkaren + byta en del kablar som är av i överföringen till bagageluckan + byta microbrytaren till luckan. Finns tydligen en nödöppning av glasluckan men för att komma åt den så behöver jag ta bort insidan på bagageluckan och tyvärr är det så fiffigt gjort att två av skruvarna till insidan kommer man bara åt om man redan har öppnat glasluckan (= moment 22..) Finns andra som är har varit i liknande situationer på nåt internationellt forum och där har lösningen varit att antingen bända upp insidan på bagageluckan med våld eller att koppla in +12v på ett kabelpar i innertaket. Känns lite vanskligt att ladda på med ström med tanke på alla elektronikproblem man läser om och alternativet att bända sönder plasten där bak känns ju inte heller så lockande. Nån som har andra ideer? Tack //Dan | |
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Lossa alla punkter som går på plasten, sedan bänd ut så mycket det går. Upp med lång mejsel och vrid om nödöppningen. |
| Eller be BMW koppla in en dator och öppna luckan åt dig om du är rädd att ha sönder något. | |
| Jo men det går ju inte att bända nånting om jag inte bryter/sågar sönder plasten som går runt lucklåset? | |
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Går alldeles utmärkt att böja ut plasten, tog i duktigt på min utan problem. |
|
om det är microbrytaren som är paj så kan du lossa locket som sitter ovanpå toppen av microbrytarhuset ( med en liten skruvmejsel) är det vatten eller fukt i huset så torka med en hårtork där tills det är helt torrt. Sättihop, kanske det går att få den att öppnas. Sedan kan du byta. Ibland kan det vara svårt att veta om kabeln är trasig eller om brytaren är paj. |
|
|
På E39 iaf går det att kapa kablarna till microbrytare och kortsluta dem om man plockar loss den och på så sätt få upp luckan. Men då får det ju inte vara kabelbrott någonstans. |
|
|
Tack för svaren! Lyckades få över plasten över lucklåset och sen gick det att använda nödöppningen som Ronald beskrev! Häslig känsla när glasluckan äntligen gick upp! Nästa utmaning är att hitta dom två sista skruvarna som håller fast insidan på luckan och som man ju ska komma åt när man har öppnat glasluckan. Ser bara en hel plastpanel här? |
|
|
Har du möjlighet att ta ngn bild på hur du gjorde? Jag försökte i höstas (samma problem som dig), drog ut plasten och försökte komma in från sidan. Tror jag vet vilket "hål" jag skulle sikta på, men lyckades aldrig öppna luckan... Ska man vrida? Trycka? Bilder!!! :-) |
|
|
Här hittade jag bilder! Finns som en liten ögla inne i hålet som du kan sticka in en tunn mejsel i och sen drar du åt sidan. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.