|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Medans jag ändå är i farten och ställer frågor via trådskapande så passar jag väl på att fråga efter tipps på vad jag ska täcka över om jag vill motortvätta min 523 Touring -00`a ? Jag vet att det finns skräck historier och jag har läst många av dom, men jag är av den uppfattningen att det måste gå att motortvätta säkert om man ser till att täcka över det som är extra känsligt. Problemet är att jag är mer av en "Åkare" än en "Mekare" så vad som ska täckas över har jag inte klart för mig. Jag är nämligen av den naturen att jag avskyr att meka bil. Det finns inget här på jorden som irriterar mig mer än när det jävlas och man slår sig i trånga utrymmen vid bil mekning. Så om någon kunde ge mig tipps om det och gärna med bilder och in ringat så skulle jag bli oändligt tacksam. Jag har kört med borstar och damsugare samtidigt tidigare och gjort rent med trasa efter det, men jag vill få det renare snabbare. | |
|
Länk Jag har motortvättat över 1000 bilar men aldrig täckt något, däremot har jag använt sunt förnuft... |
|
|
Så länge du inte har några keps-kille-modifikationer i from av öppet sportluftfulter eller annat tjafs är det bara dra på avfettningen (jag brukar använda kallavfettning för att lösa olja och smutsbättre) låt det verka 10 min. Brukar mata på med diskborste där det är som värst och sen blåser man av med högtrycket. Se till att spola rikligt så ingen avfettning blir kvar då det då kan lämna fula torkfläckar. När det fått torka till sprutar jag vinyl/däckglans över hela motorrummet och gnuggar in det ordentligt i all plast. Ovan har alltid fungerat för mig sen finns det självklart tusen andra sätt man kan göra det på, här e några bilder på motorrum från några av mina bilar: Länk Länk Länk Länk Länk _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
| Motorrummet är redan väl avtäckt från fabrik så att bilen ska överleva regnoväder etc, men det kan vara onödigt att spruta vatten rakt in i generatorn. Jag tycker det är bättre att köra utan högtryck eftersom det blir så mycket vattendimma överallt. Sen ut o köra allt genomvarmt = torrt. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Wiggy. Köp en flaska plastmöbeltvätt och en svamp. Dammsug och borsta med en elementpensel, sprya på plastmöbeltvätt och våttorka med svamp. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Med tanke på hur många som får problem efter att ha motor tvättat så blir jag förvånad över att få enbart positiva svar där det bara är att köra i princip :) Spontant känns det bättre med rinnande vatten från slang än högtryck men samtidigt inte eftersom högtryck borde vid rätt avstånd och rörelse ha mindre chans att leta sig in. Det där med avfettning, borde det inte bli mindre risk för flammighet efteråt om man sköljer av före och applicerar avfettning när det redan är blött. På så sätt späs ju avfettningen ut. Blir kanske lite sämre effekt men borde bli mindre risk för att det blir flammigt ? Jaja, jag får väl ösa på och hoppas på det bästa, men att täcka över valda delar känns ändå som en bra grej. Och nej, jag har definitivt inga keps kille mods ? |
|
|
Hasso... Jag har faktisk dammsugit i dag och borstat med en pensel :) Jag har inte tvätta efter med något för det hann jag inte utan ska jobba vidare på det. Måste dock fråga, varför just plastmöbel tvätt ? Och menar du spraya på med det precis överallt under huven ? |
|
| På plastkåpor etc på motorn behövs väl ingen avfettning? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Finns på OK Turtle Platsmöbeltvätt köpte en härmondan det bästa rengörningsmedel som finns. När jag bodde på Kvarngatan 52 det vita huset brevid Marcus Ericssons hemman, så var det så att det huset har vit plastpanel. Hade ett körsbörsträd där fåglarna kastad ut kärnorna mot husfasaden som blev rödlila. Lacknafta, Thinner mmmm gick inte bort men en dusch av plastmöbeltvätt så fanns det inte ett spår av körsbärsfärgen. Hädanefter så återfinns Platsmöbeltvätt alltid i garaget för att hålla rent under huven. Tvättade föressten hela inredningen i nyinköpet med detta dvs alla hårda ytor. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ljummen motor, avfettning eller liknande och diskborste, vattenslang med lågt tryck och spruta inte in på knäppa ställen med avsikt. Då går det bra, sedan kan man börja finputsningen om man vill det. // Magnus |
|
|
Hasso... Jag vet vilket hus det är :) Bodde längre ner på gatan tidigare , på 68, huset rakt farm på hörntomten där vägen delar sig åt 2 håll om du åker bort från stan på gatan. |
|
|
Har bara fått problem en gång. Då på en M60 V8. Det var någon höjdare som hade monterat ena täckkåpan för tändspolarna utan packningen som ska vara där. Resultat = Helt vattenfyllda tändstiftsbrunnar på ena halvan :) _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Har motortvättat alla mina bila avfettining sen högtryck utan problem tex 530 04 m54 volvo s60 2.5t bmw 530 n52 mercedes e 320 cdi ...... Bara till att köra på |
|
| Varför köra högtryck i motorrumet? | |
|
Att högtryckstvätta motorrummet på en modern bil är bland det dummaste man kan ge sig på. Om man vill ha problem så är detta bästa vägen att gå... Det som gäller är: Dammsuga, lite avfettning, ljummet vatten och en disktrasa. Precis som Hasso skriver så funkar även plastmöbeltvätt mkt bra. Kan även rekommendera plastmöbeltvätt till vårrustningen av plastbåten. :-) Lycka till med motortvättarna! /H |
|
|
Vet inte vad Hasso eller någon annan gör. Vad för är det det dummaste man kan göra att tvätta med högtryck ? har gjort det själv på så många fordon att jag tappat räkningen, varje gång utmärkt resultat ! Hur tror du att bilvårds verkstäder gör ! har själv jobbat i en av skånes största auktoriserad bmw firma där tvättar man med högtryck ingen plastmöbeltvätt eller disktrasa ; ) Sen är det upp till var och en att göra hur dom vill. |
|
|
För att högtryck trycker in vatten överallt. Tätningar och packningar sluter oftast tätt, då det är gjort för att täta mot väta dock ej mot tryck. Tycker du själv att det är lämpligt att köra högtryck på elkontaket titta bara på kablarna till dem hur tunna de är. Är generatorn ens lämplig att spola med vatten? |
|
| På tal om generator hade en praktikant som skulle ta bort olje filtret på en n52 spillde oljan från filtret på generatorn . Vad gjorde vi spruta på rikligt med avfettning på generatorn sen sköljde vi generatorn rikligt med vatten tills all olja var borta sen starta vi bilen klockrent utan problem | |
| Har motortvättat alla E39:or jag haft med rätt högt tryck, aldrig varit något problem. Har varit alltifrån M52 till M62 och S62...bara att tvätta :) | |
|
Jag har en teori, och det är att ni som öser på med högtryck har haft en förbannad tur att inget hänt. Efter att ha läst så mycket jag kan på varenda forum jag kan så har jag utan att blinka kommit fram till att jag aldrig mer kommer braka på med högtryck under huven. Jag kommer inte ens ha rinnande vatten där. Gick oxå igenom denna fråga med en av dom anställda på Bil & El Service i Örebro som jag har största respekt för när det gäller allt som brummar, och det gjorde mig ännu säkrare på min sak. Vi kan diskutera denna fråga i tid och otid och alla har sina egna teorier eller erfarenheter men jag har skaffat mig min egen och den kommer jag leva efter. Oavsett hur lång tid eller hur mycket jobb det är att göra rent motor rummet utan högtryck så är det så det får bli. |
|
| Det inte inte tillverkat för att klara högtryck, även om det råkar göra det ibland. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.