AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.623

E39 520i 2001 ville inte starta igår. Och inte idag heller...

re
23
renninha
520d F11 -14
520i -01
Hej,
Hoppas på goda råd...
I fredags gick bilen precis som den alltid gjort. Igår kväll skulle jag ut ock köra, vred om nyckeln och bilen startade i två sekunder och dog. Försökte igen - ingen lycka och igen och igen... Tänkte att bensinnivån kunde vara låg så jag hällde i 20 liter. Ingen skillnad. Tänkte den kanske ville vila sig över natten...
Idag så laddade jag batteriet, hjälpte inte...

Startmotorn/motorn går runt och det känns som att den nästan tänder men inte riktigt...
Försökt mjölka lite med gasen. Ingen skillnad.
Körde diagnostikprogram och tömde minnet. Inga nya fel kommer upp vid mina startförsök.
Kollat säkringen till bensinpumpen.
Motorlampan lyser inte - allt ser normalt ut.
Sprutade startgas i luftburken men den startar ändå inte.
Provat med två nycklar - samma problem...
Tack och lov så står den hemma i carporten så då är det lite lättare att pyssla med den.
Jag bytte bensinfiltret i somras i samband med egengjord service och den har kanske gått 700 mil sedan dess.

Iom att inte startgasexperimentet lyckades så är det kanske inte bränslet som är felet - som jag trodde först. Utan något med tändningen... Men kanske skulle jag provat längre med startgasen. Vet inte. Trött och sur.

Någon som har några goda råd?

Tack på förhand
Håkan
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kan inte svara på varför den dog, men vid en kort uppstart händer det att ventillyftarna blir överfyllda med utebliven kompression till följd. Brukar hända om man bara ska flytta bilen några meter och sedan stänger av. Medicinen brukar vara att dra ur säkringen eller reläet till bränslepumpen och nöta på starten tills kompressionen verkar återkomma eller att den tänder. Då får man sätta igång pumpen igen och starta. En hjälpbil tillkopplad och kör startmotorn upp till 20-25 sek med lite avsvalning däremellan.
re
23
renninha
520d F11 -14
520i -01
Tack för tipset. Ska prova i morgon.
Senaste fungerande tripp var till Coop Forum för att köpa frukostbullar - runt 8-10 km enkel resa. Och då fungerade den helt normalt. Sedan stod den i 30 timmar innan den började konstra... Så den korta två-sekunders uppstarten berodde på att motorn stoppade inte att jag stängde av den.

Tänkte att 2 sekunder var vad det fanns bränsle till i motorn och att inget nytt kom fram - men då borde den startat på startgasen, tycker jag...

Kan man kolla startspärren på något sätt? Koppla ur lär väl inte gå... tänkte att det kanske var fel på bilsidan och inte på nyckelsidan?

Fel på insprut eller tändning borde väl ge felkoder via ODB och lysande motorlampa (eller någon annan lampa)?

Hur kollar jag att bensin kommer fram? Genom att skruva ut ett stift och lukta på det? (Funkar kanske bara på moppar och gamla motorcyklar).
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan också vara så enkelt att stiften blev blöta vid första startförsöket.

Medicinen mot det är att hålla nere gaspedalen HELT på fullgas och nöta med starten i kanske tio sekunder eller mer. Kör inte för länge som Anders påpekat.
Då blåser man rent stiften med luften som sugs in i motorn.

Alternativ två är att skruva ur stiften och bränna dem torra med gaslåga och blåsa ur cylindrarna med tryckluft.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
re
23
renninha
520d F11 -14
520i -01
Provade att starta med full gas. Nix...
Tycker det luktar bensin när jag håller på - så det funkar nog. Är kanske inte så bra för katen att prova för mycket?
Finns det några säkringar som jag behöver kolla extra noga/byta ut?
Några andra tricks or treats som jag kan kolla innan jag bogserar eländet till verkstad (eller skroten).
Har inte pillat så mycket på bilen (mest bara vanlig service) - några enkla och billiga saker som jag kan byta ut för att utesluta? Tändspole? Stiften bytte jag för 2000 mil sedan...
Bilen har gått 12500 mil så det borde vara mer kvar i den, tycker jag.
Mr
218
Mr. P
Mercedes-Benz E 220 T Cdi AMG-pkt, S213 årsm.2017
Trasig vevaxelgivare, är inte helt ovanligt för motortypen, och ger liknande symtom! Behöver inte heller visa felkod om den är trasig!

Egentligen borde ALLA köra BMW!
re
23
renninha
520d F11 -14
520i -01
En 12141709616 om jag gissar på rätt del på realoem (Impulsgivare vevaxel).
Kostar 35 EUR inkl frakt på tyska ebay. Vågar jag köpa därifrån? Min prisklass.
Eller Hella för 970 från autoexperten. Förmodligen bättre.
Verkar inte vara helt omöjligt att byta själv enligt Haynes-boken.
Mr
218
Mr. P
Mercedes-Benz E 220 T Cdi AMG-pkt, S213 årsm.2017
Tror att den ska gå att mäta upp, vet ej hur! Kan ju vara läge att göra det innan köp!

Egentligen borde ALLA köra BMW!
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Läckande ventilkåpspackning=olja i tänstiftbrunnar

628csi
Ja
6
Jawarens
535i E39 -98
Hade ett liknande problem på en E36a med m50 motorn, och efter försök med felkod läsning och olika påhitt så visa det sig att motorn blivit sur och det var att bogsera igång den som gällde.
Värt ett försök kanske
Ja
6
Jawarens
535i E39 -98
M52 motor ska det stå. Efter kontakt med auto7H så är detta tydligen ett fenomen på den motor modellen
re
23
renninha
520d F11 -14
520i -01
Tack för hjälpen!
Bytte tre sensorer idag (2 x kam + vev) och nu startar den som en dröm.
Vet inte vilken som var kass - lika bra att ta alla det kunde vara fel på.
Köpte billigt från Ebay i Tyskland, hoppas de håller ett tag ändå.
// Håkan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.