|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Som några kanske sett är jag en av dem som tänker köpa ny bil via BMW UK Export Sales; precis som Med känsla och Verdi redan gjort. Jag försöker bli klok på om det finns någon ekonomi överhuvudtaget i att ta en 550i istf för en 535:a, just eftersom den är... ja, om inte "billigare", så åtminstone "mindre dyr" än i Sverige. Med den utrustning som jag lagt in hamnar en 550i köpt i SE på cirka 875.000:- efter normal rabatt (ca 8%) och en UK bil på 700.000:- jämnt med en växelkurs på 9.95. Roade mig att jobba med Bilpriser.se och fann då att 550:an har ett högre andrahandsvärde än både 535d och 535i - men det måste väl vara en papperskonstruktion? Det har ju knappt sålts några nya, och antalet importerade kan ju inte vara alltför många heller, så det statistiska underlaget måste vara obefintligt/undermåligt. Har panelen synpunkter på vad en slik bil är värd efter 3 år? Listan på utrustning finns i annan tråd, men kommer här igen för enkelhetens skull :) 337 M-sportpaket A89 Imperialblå med briljanteffekt 2NB M351 19" LCDH Dakota läder - Oyster/Oyster mörk 4BN Interiörlist Ask ådrad mörk 223 Dynamic Damper Control 248 Eluppvärmd ratt 302 Alarmsystem 322 Comfort package 402 Panoramaglaslucka 423 Velourmattor 430 Automatiskt avbländbara inner- och ytterbackspeglar 456 Komfortstolar 496 Stolvärme bak 524 Adaptiva strålkastare 575 Extra Eluttag 12V 609 Navigationssystem Professional 610 Head-Up Display 654 DAB tuner 677 HiFi System Professional DSP 761 Individual tonade rutor 4UR Ambient light 5AC Helljusassistent 5AD Körfältsassistent 5AG Lane Change Warning 5AL Active protection 5DF Aktiv fartpilot med Stop and Go 6AL BMW Live 6NF Musikanslutning för smartphones 6NL BMW Apps 6UK Night Vision 6WB Multifunktionell instrumentdisplay 8TH Speed limit info ZRS Komfortpaket (motsv) 6S4 Svensk språkversion SERV 5 års fri service Ser fram emot era kommentarer! ---- BMW CS #6212 | |
|
Först jätteroligt att läsa din funderingar! Till dags datum har det byggts 120st 550iAT F11 MU91 (+ 118st som är Alpina B5) 3st av dessa är sålda nya i Sverige de är fortfarande hos sin första ägare så bilpriser har ingen svensk statistik. I slutet av förra året fanns det inte någon importerad. Om det finns ekonomi är svårt att svara på dock är det bra förutsättningar med så låg tillverkning. I din färg har det byggts 20st varav 7st är Alpina och 6st har M-Sportpaket (en med din inredning). Personligen hade jag antingen köpt en ny och valt en kombination som ingen valt än (exclusive läder Nappa utökad NACX finns endast på 2st Alpina i Imperialblau och ingen 550iAT) samt lagt till softclose, parkeringsvärmare och aktiv urluftning av stolar. Alternativt letat upp en begagnad i Tyskland möjligen en Alpina. Angående värdet om 3år är väl det bästa att jämföra med vad en motsvarande 550iAT E61 är värd som den här: Länk samt ta med att de rasat pga gammal kaross. Mvh Stephan |
|
|
Jag skulle också jämfört med E61 och sedan plussat på kanske 5-10% om du tänkt sälja innan F11 ersätts av ny modell. Hur stor är prisskillnaden mellan 535 och 550 i nypris? Jag tror nog att 550 mycket väl kan bli eftertraktad i nästa led under förutsättning att den har en spec som sticker ut eftersom den lär bli köpt av en entusiast i nästa led. Under förutsättning att det inte kommer en F11 M5 tror jag de bilar du lär konkurrera med är just 535i och 550d. Kommer det en M5 F11 finns det risk att 550i kommer lite i kläm... Lycka till, klart du skall ha en 550! |
|
|
Den kommer möta samma öde som 535d/550i e61. V8an kommer kosta mindre om 3-4 år än dieseln. |
|
|
Nyförsäljningen av 550i är som sagt försvinnande liten och den lär nog knappast öka när det nu finns en M550d. Däremot så behöver ju inte det innebära att det är en extremt dålig affär att köpa en ny i England. Den lär nog vara hyggligt lättsåld som begagnad tror jag. Fortfarande vill en del ha stora bensinare och när den kommit ner i pris så betyder den extra soppakostnaden inte så mkt för dessa köpare. Marknaden är dock väldigt tunn för dessa bilar. Det finns som sagt ens knappt bilar i Tyskland. Det finns ju ungefär två st beg F11-or varav den ena har extra allt men saknar M-sport och den andra ligger mkt högre och har M-sport. Länk Länk Den vita som Stephan länkar till är ju extremt mkt bil för pengarna tycker jag. Kanske cirka 280 tkr hemma, man blev nästan lite sugen om man nu inte redan hade haft en bilpark :-) /Anders |
|
| Speccar du den rätt och tar väl hand om den så kan jag ta över den när du haft den 3 år. :) | |
|
Tack Stephan! Uppskattar att du dyker ned i databasen en påsksöndag... Som kalenderbitare är det bara roligt med statistik, det kan liksom aldrig bli för mycket. Utrustning När det gäller utrustningen på bilen så kan man bara välja sånt som finns i UK: - Parkeringsvärmare en sådan sak de inte har. Fixar det med eftermontering när jag får hem bilen, oavsett om det blir en 535 eller 550. - Soft close ställer jag mig fortfarande väldigt tveksam till. Vilket problem löses med detta, egentligen? - Och när det gäller stormvindar i stolarna så har jag den funktionen i dag på E61:an, men den används sällan och jag ser inte riktigt nyttan med den - speciellt inte för kostnaden till det tillägget. Nappa Har också funderat på Nappa, men är fortfarande lite osäker om det ger någon större skillnad. Har fortfarande inte fått sitta i en bil med Nappa, så jag vet inte om det gör en sådan skillnad. Begbil från Tyskland Jag har vissa måsten som gör det problematiskt med begbil från DE; rumpvärme i baksätet är ett sådant, exempelvis. Trodde att det skulle finnas fler M550dx och 550i som hade massvis med utrustning, men eftersom jag vill ha M-paktet så blir det väldigt få, om ens någon, som kommer i närheten av min utrustningslista. Det verkar vara mest äldre herrar som köper 550i och de går hellre på Individual än M-paket, verkar det som. Och om man då betänker att jag talar om 2014 års modell (facelift, dessutom) och gör om summan i Euro... ja, så är det ganska lite anledning att dra ned till Tyskland för att köpa bil. trots att det är "bara runt hörnet" för oss här i Skåne. Värde (som en kommentar till Marin) Det skall också bli intressant att se hur M550dx kommer slå mot 535d och 550i rent prismässigt. Plötsligt är inte 535d en toppmodell, och det kan inverka negativt. 530d är inte så mycket långsammare och då den är avsevärt billigare som ny kan den mycket väl kannibalisera på sin storasyster. Det vill säga, man kanske hellre väljer en 530d X-drive istf en bakhjulsdriven 535d. 550i är och förblir en mycket udda fågel. Marknaden kommer att vara smal och priserna kommer säkert variera enormt; allt utifrån hur snabbt ägaren vill bli av med sin kärra. Zog - du får vara beredd att gräva djupt i byxfickorna... :) F11 550i kommer att vara en eftertraktad modell tills 2017 när nästa 5:a kommer. Då är den plötsligt hur gammal som helst och "alla" undrar varför vi kör omkring i en så bedagad skapelse... Plötsligt är den halvt osäljbar och priset dyker därefter. Men även om jag går på Bilprisers lista, eller Schwackes i Tyskland, så står sig 550:an sig ganska väl - just eftersom den nu går att köpas till mer vettigt pris. Till svenskt listpris är det en ekonomiskt katastrof, men kom ihåg att vi talar om en annan prisbild tack vare UK-priserna. Är det ett ekonomiskt vettigt alternativ jag vill ha, så finns det alltid VW Passant Variant. Skulle spara hundratusentals kronor på att köpa en sådan istället. Men til syvende og sidst, är man ett petrolhead och vill ha lite kul på hjul... då blir det dyrt! :) ---- BMW CS #6212 |
|
|
Narvselius: Andra saker man kan lägga till är Parkassist (går inte att få till Xdrive), elsvankstöd och aktiva stolar (massage fast ändå inte) värmaren är även för att ha mer på alla punkter än de tre andra svenska. En sak som bör påverka värdet är att F11an säljer så mycket sämre än E61 både för att bensin är ännu mer ute och att det tillkommit M550d och Alpina D5 medan det populäratiteten inte sjunkit lika mycket gällande begagnat. Jämför man med E61 så ser tillverkningen ut så här: E61 550iAT LCI: 478st varav 91st Alpina B5 E61 550iAT: 452st varav 74st Alpina B5 E61 550iT/6 LCI: 46st E61 550iT/6 och SMG: 73st E61 545iT/6 och SMG: 217st E61 545iAT: 882st med okänt antal Alpina B5 Vilket blir drygt 1800 E61 Touring med V8 (icke Alpina) mot 120st F11:or = andrahandsvärdet bör blir bättre för F11. Angående Nappa begär att få se prover eller leta upp en F10/F11 med nappa (någon exemplar måste finnas i Skåne). Från bilder på nätet ser man att det är mer som läderklätt Länk Angående begagnat så är det väl en Alpina som bör hålla värdet bäst, dock får man inte välja spec alls annars rätt attraktivt pris Länk Märkligt att det svårt att hitta en med rumpvärme x4 då 141st av de 238st har S496 (jag har ej kollat fördelningen mellan Alpina/550iAT) dock har endast 69st M-Sportpaket så det kanske inte är så konstigt ändå. Mvh Stephan |
|
|
Parkassist skulle kunna vara något, elsvankstöd är ju standard på komfortstolarna, så jag är inte riktigt med dig där...? Aktiva stolar går bort eftersom de inte gör det de skall, masserar kroppen - precis som du skriver "massage fast ändå inte". E61:an drabbades också av att den aldrig var riktigt så populär som en välsäljande 5:a borde vara; lite kontroversiell design, elektronikproblem i början och debaklet med insprutningen 2007 på LCI:n gjorde att den aldrig riktigt lyfte. Men den är fortfarande en dröm att köra. F11:an är lite bekvämare, snyggare och verkar inte vara behäftad med generella fel i samma mängd som E6x-serien. Det borgar för vettigt andrahandsvärde, oavsett hur bra nästa Gxx-5:a kommer att vara, fylld med karbon och annat kul. 535i är fortfarande ett vettigare köp och är en lågoddsare jämfört med 550:an, men visst är det kul att räkna på en slik "best". Den kommer nog inte att bli lättsåld när den dagen kommer, dock... B5:an hos Euler har jag också kollat på - priset är nästan detsamma som för en 3 år nyare 550i och då känns det lite väl mycket. Där är en annan som är mer lockande (bl.a. med rumpvärme bak) Länk Men då är priset upp igen i de höga regionerna, och då kan jag lika gärna ta hem en 550dx från Tyskland. Så hur som haver gör man en bra affär så länge pundet är lågt och BMW tillåter exportförsäljning. Jag får sticka in huvudet på FB en dag - de borde ha läderprover man kan se och känna på... Tack igen Stephan! ---- BMW CS #6212 |
|
|
Narvselius: Utmärkt då har jag lärt mig att på F10/F11 ingår elsvankstöd S488 och det står med i listan medan det till E60/E61 också ingår? Men inte står med i listan. Angående softclose så gillar jag det pga att man ofta inte får igen dörrarna ordentligt och med softclose så fixar bilen det åt en rekommenderas däremot är jag inte lika glad i comfort access som går på/av hela tiden vid tvätt. Alpinan från 2012 är en av tre med Champagner läder de övriga är den yngsta sv-sålda och en förseriebil byggd 2010. Den är lockande men inte med ett pris €14000 över 11an. Har du möjlighet köp en 550iAT! Med största sannolikhet kommer det inte någon V8 Touring till nästan 5a och då kan du varit den sista svensk som köpt en. Mvh Stephan |
|
|
Narvselius jag har haft ett par bilar med exklusiv skinnet, senast en X5 35d M-sport -09 som jag importerade i höstas och sålde i januari. En av anledningarna att köparen köpte bilen påstod han var skinnkänslan. Jag skulle säga att den vidare överstiger känslan i det vanliga BMW-skinnet på Dakotalädret som ibland kan kännas lite Mercataxi känsla. Exklusivskinnet ger dock en helt annan skinnkänsla. Det känns mjukare att sitta på och är slätt och vackert till skillnad från Dakota. Säkert är det lite känsligare iom den slätare ytan men fantastiskt mycket finare skinn. Jag har valt detta till min X5 UK. Det kändes som ett lätt val. Jag tog istället då bort ventilerade stolar som jag tycker är tämligen onödigt samt att då fanns inte färgerna på skinnet som jag valde mellan. Något som jag skulle rekommendera dig att ta en extra funderare på är att du tydligen inte kan välja till X-drive på 550i F11 i England? DÄR tror jag du kan möta ett "problem" den dagen du skall sälja. Jag tror och känner att fler och fler BMW säljs med X-drive, speciellt de dyrare med undantag av M5/M6. Jag delar helt vad du skriver om att 535d kan komma att bli lite "mellanmodell" i de högre prisklasserna på 5-serien. Jag skulle 7 dagar i veckan hellre gå på en 530d X-drive Touring (som jag f.ö kör idag) än en 535d Touring bakhjulsdriven. Jag tror flera tänker lika där. Okay att du får mera effekt och vrid på 535d men 530d räcker väldigt långt och den motorn passar oerhört bra i F11. Jag har ju haft tre 535d F11 och saknar dem inte en dag när jag nu har 530d X-drive. Det som för övrigt är märkligt är att i Sverige så finns X-drive till 550 i GT och till 550i Sedan, men inte till Touring, förklara det den som kan... Hur tänkte man där??? Att jämföra för mycket mellan E61 och F11 är också svårt eftersom iaf jag anser att F11 är en så mycket bättre bil i alla avseenden än E61. Kvalitetskänsla, komfort, ljudnivå, utrymme, bilkänsla...) Därför kan tyckas att det är lite märkligt att E61 (iaf hittills) har sålts så mkt mera än F11 i 550 motorn enligt Stephans statistik. Det har dock sannolikt att göra med dieselvinderna som blåst senaste fem åren. Relationen diesel/bensin har ju ökat markant i alla bilstorlekar. Samtidigt så finns ju inte många konkurrenter till 550i F11, om ens någon. E500 kanske? /Anders |
|
|
Softclose behövs mindre till en F11 än E61 just pga bättre kvalitet och känsla i dörrarna. Men jag håller med om att det bör finnas på en top of the line model som 550i, jag vill minnas att jag tog med det på min X5-a. /Anders |
|
|
550i Touring finns inte som Xdrive någonstans, likväl kan man inte få Xdrive på högerstyrda 5 och 7serie samt E90/E91/E92 så det hade inte gått att välja i UK även om det funnits. 550i Touring hölls även tillbaka av BMW och släpptes inte förrän sep-2011 som icke Alpina. Jag har kollat statistiken för alla 550i F10/F11 utom MU92 (högerstyrd Touring)vilken ser ut så här: 550i Limo RHD: 637st (inkl Alpina) 550i Limo LHD: 1830st (inkl Alpina) 550iX Limo LHD: 1248st 550i Touring LHD: 238st (inkl Alpina) 550i Limo USA: 8901st 550iX Limo USA: 7696st 550i/6 Limo USA: 598st (kommer nog inte som facelift) 550i Touring RHD har jag tyvärr inte serien på, men antalet är nog mycket lågt gissar på 20-40st Med tanke på hur dåligt M5 E61 sålde kommer det ingen M5 F11, M5 E34 Touring byggdes i 891st under 3år och då blev det ingen M5 E39 Touring sedan hoppades BMW på M5 E61 men det blev 803st vänsterstyrda E61:or på ungefär lika lång tid som E34. Nu ligger nog 550iAT pyrt till speciellt som Europa tappar/väljer M550d och den enda marknaden utanför Europa är Japan som tagit 9 exemplar inkl Alpina jämför det med att 162st 540iAT E34 skickades dit. Mvh Stephan |
|
|
Ny dag, nya ändringar i optionslistan! Ibland är det enklare att köpa en Honda... ;) Anders - jag tror du har rätt - dels tror jag det är en skönare läderkänsla och dels så förväntar man sig något liknande i en så pass exklusiv bil. Kommer ihåg min inledande besvikelse när jag öppnade dörren på en M550dx - jaha, standardläder? På en bil som tangerar en miljon. Dessutom är det "bara" 710 pund extra, så det är ju inte megapengar i sammanhanget. Och så gav det mig ytterligare en anledning att leka med konfiguration (tänk att man aldrig blir äldre!) Tyvärr finns ju inte xDrive överhuvudtaget till F11 550i; jag tror inte man förväntade sig att sälja några sådana ens som bakhjulsdrivna, så någon på ekonomiavdelningen tittade nog väldigt noga/tyskt på den som körde presentationen - och så blev det inte pengar allokerat till den delen av utvecklingsprojektet, nä! Att det sitter några filurer uppe i kalla Norden och suktar efter kombibilar med stora motorer måste framstå som väldigt exotiskt för många i München, tror jag. Kombibilar är ju inga livsstilsprylar, utan praktiska (huh!) och förnuftiga (dubbelt huh!) produkter - som i princip endast har en marknad i Skandinavien och i Kanada. Ja, och så Tyskland, selbstverständlich. Att en F11 550i blir en vääääldigt udda fågel är vi nog alla överens om. Frågan är bara om den överhuvudtaget går att sälja till vettiga pengar när den dagen kommer? Hm. Å andra sidan. Om jag "tvingas" behålla en rätt fullmatad, snygg, välbyggd BMW med V8, så tror jag att jag troligtvis skulle överleva. Jag är inne på samma spår ang 530dx - en perfekt kombination för F11:an, och visst är det väl lite lustigt att intresset för xDrive-bilarna fullständigt exploderat på sistone? Från att ha varit ett minst sagt udda inslag på optionslistan så dyker det nu upp fyrhjulskrafsare överallt. Hade jag kunnat välja xDrive till, så hade det säkert blivit en sådan konfig. Nu velar jag framför det ekonomiskt mer lättbegripliga 535i mot den häftiga men klart tokiga kalkylen 550i. 535d känns bara dyr. Och det är ju en diesel trots allt. Då hade en 530d känts mer vettig; en diesel men med en vettig prislapp. Ekonomiskt klokt. Förnuftigt. Och nu kommer liknelsen med VW Passat Variant igen... Tror också du har rätt i dina spekulationer, Stephan, V8:an är på väg ut. I nästa 5:a kommer vi säkert få se en dubbel eller trippelturbo som maxversion - kanske fortfarande bärande namnet 550 - eller varför inte 555...? Det som också väger in i fatet är att 550:an trots allt kommer med en massiv uppdatering rent motormässigt, medan 535:an verkar behålla 306-versionen. Lite trist, eftersom det ger en signal om att BMW lägger pengarna på andra ting (som att trimma dieselmotorerna) ---- BMW CS #6212 |
|
| Frågan är om BMW verkligen kommer släppa V8 helt, beror nog mycket på hur marknaderna i USA, Ryssland och Kina utvecklar sig. Har varit en hel del i USA med jobbet senaste året och sett flera 550i F10 over-there. Inte många men har siktat ett fåtal varje gång jag varit där. Troligen ännu fler eftersom flera jänkare tar bort emblemet. Däremot är det konstigt att de inte ens erbjuder X-drive i USA, i princip alla A6 och E-klass man ser där har quattro eller 4-matic. | |
|
Kristoffer: 550iA Sedan blir säkert kvar i programmet, den har tillverkats i över 20000 exemplar varav drygt 17000 exemplar skickats till Nordamerika. Däremot tror inte JAG att Touringen överlever med tanke på hur lite den säljer. Xdrive säljer alldeles utmärkt i USA, nästan 45% av de sålda 550i F10 är Xdrive. I Korea är 550i Xdrive (M-paket standard) den enda 550in som säljs medan det inte går att få Xdrive i Mexico, Japan, Brasilien eller övriga Sydamerika. Kina tar inga 550i då den inte finns som Li (de tog korta bilar 2010-2011 från Tyskland). Nordamerika gillar inte kombibilar, E61 (endast 535i Xdrive fanns på LCI) sålde så dåligt att F11 inte ens erbjuds och F31 endast finns som 328i Xdrive. Mercedes strök C-klass T-modell i samband med facelift och Passat Variant är borta nu när den USAbyggda säljs där. Kombi är en Europaföretelse (V70N sålde inte i ett enda exemplar i Kina till exempel). Mvh Stephan |
|
Verdi |
Narvselius, Det skiljer lite drygt 100 tkr i pris om du köper från England va? Är det så mycket att fundera på egentligen? Blir förmodligen en aning (10-20 tkr?) dyrare per år om du har den i 3 år. I sammanhanget är det väl ändå rätt humant? Tänk hur många 535i man ser på gatorna. Hur skönt vore det inte att brumma fram i V8:an då? :-) |
|
Vad kul att läsa. Välskrivna inlägg. Intressanta. Kunniga. Tack! (Snart 1700 mil på Bumsen) |
|
|
Narvselius: Exempel på värdeminskning för 550iAT E61. Min ganska vältutrustade hade när det den var ny 10/2007 ett listpris på strax över 900'. 3 år och 4 månader senare då den rullat 7.600 mil så säljs den av auktoriserad handlare som en Premium Selection för ganska exakt 300'. Det är ju ca. 67% i värdeminskning och räknar man om det till 3 år så blir det ca. 60%. Din spec har väl ett listpris på ca. 950' som med motsvarande värdeminskning skulle ge ett andrahandsvärde på ca. 380' efter 3 år/6500 mil. Nu är ju detta ett utpris hos en auktoriserad handlare och kanske inte riktigt vad man som privatperson kan få samtidigt så är ju 550i F11 betydligt ovanligare vilket bör kunna hålla priset uppe lite bättre än E61. Precis som Zog så tillhör jag också den kategori som kan om någta år kan tänka mig en begagnad 550iA F11 med M-sportpaket. ___ //Ulf |
|
|
En gång V8 så är man fast...eller hur Ulf ? Jag gav 225' för min -06 (preLCI) med c:a 9k mil på mätaren i kanonskick svsåld (relativt välutrustad men inte som Ulfs) i höstas. Nypris 850-860'. Dvs värdeminskning ca 75% på c:a 6 år och 4 mån har jag för mig det var. (de planar ju ut lite mot slutet) Det fanns billigare på blocket men med mycket mer mil, i sämre skick och importer. Kanske jag gav någon 10-tusing eller två för mycket men med det skicket och svsåld var det jag slog till på samt att den hade den utrustning jag såg som basutrustning för mig. (köpte av handlare med 6mån garanti) Bara för er info i diskussionen. |
|
| + solid historik givetvis. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.