|
|
|
|---|---|
|
Tänkte reparera pixelfelet jag har samt installera kromringar på instrumentet, men då kom jag på att X5 E53 har ett exakt? likadant instrument Länk Min fråga är passar detta "bolt-on" eller blir jag tvungen att laga mitt gamla? Jag har även INPA, Carsoft och BMWScanner. | |
|
Hej, Antar att det handlar om 750:n? Du får själv kolla om instrumentet passar. Sök på detaljnummer med ledning av chassinumret. Med BMW Scanner kan du anpassa ett nytt instrument i alla avseenden UTOM km.räknaren. Såvida du inte kan räkna framåt på det "nya" instrumentet. Vill du bakåt, är det fulgrejer som gäller. Men det kan ju också vara värt att försöka med pixelfix.net. Lite försiktighet och tålamod, så går det. Även om jag själv misslyckades... :-) /Lennart |
|
|
Har för mig att jag sett i BMW Scanner att man kan räkna bakåt. Kanske bara gällde e46 dock. Ska plocka ur instrumentet i veckan nu när bilen ändå står på bockar och motorn är i molekyler :) |
|
|
Den alltmer begränsade möjligheten att justera km-ställningen hänger snarare ihop med årsmodell än med bilmodell. Någon gång -98, -99 började BMW använda ett speciellt chip i instrumentet, som hindrar en justering nedåt. Givetvis har de som skruvar hottat motmedel. Det finns mycket att läsa i ämnet på nätet. /Lennart |
|
|
Hej, Jag bytte kombiinstrument på min 740 -99 för ett halvår sedan. Det finns många sådana att få från skroten och nu vet jag varför. Alla är fullständigt värdelösa! Du KAN INTE under några omständigheter installera ett kombiinstrument som har programmerats för en annan bil. Så man måste köpa ett nytt. När man installerar det nya har man, vad jag har läst, en chans att lägga in sin bils identitet, sedan är det kört. Så jag lämnade in bilen på BMW. Surt. Första gången jag lämnade in bilen på många år. Om bilen hade varit äldre, så går det. |
|
|
Nja, Pappseriet, där håller jag inte med. Jag bytte i somras på min. Allt gick att få till med BMW Scanner, utom just km-räknaren. Så jag skrev en utförlig minnesanteckning, informerade försäkringsbolaget och har sparat den gamla instrumentet, där man fortfarande kan skönja mätarställningen. Jag "förlorade" drygt 30000 km, men 168000 eller 200000 km är ingen skillnad som stör mig särskilt, om nu min "bevisföring" inte skulle accepteras av någon framtida spekulant. Men det stämmer, att om man vill ha BMW att hjälpa till med att ställa in rätt körsträcka, så är det ett nytt instrument som gäller. Enligt allt vad jag läst, vägrar BMW att befatta sig med begagnade instrument. Det är viktigt att man väljer ett beg instrument som inte är äldre än det man vill byta ut. Instrumenten är bakåtkompatibla men (av naturliga skäl) inte framtidssäkrade. Det bråkiga chipet i instrumentet heter f ö M35080. När jag nyss tittade på mina anteckningar från mitt eget byte, påmindes jag om att det blev en del sökande på nätet. Jag delar gärna med mig av mitt insamlade material. Det består mest av klipp från forum, men det är åtminstone samlat. :-) /Lennart |
|
|
Så man kan inte köpa ett instrument på t.ex. Bildelsbasen.se o får det inställt till sin egna bil? Vad skulle det kosta om det nu går att programmera det hos BMW? |
|
|
Det går att använda ett begagnat instrument om du kodar om det med NCS Expert eller BMW-Scanner. Att programmera ett begagnat instrument hos BMW är ej möjligt. Det behöver ej heller vara nödvändigt att programera om ett begagnat instrument för att få det att fungera korrekt om man hittar ett som suttit på en motsvarande bil som din egen, dvs samma antal cylindrar, samma växellåda (manuell eller automat), bensin/diesel. Årsmodellen kan också påverka funktionen. Dock kan det ställa till med problem i framtiden om någon annan styrenhet ska programmeras hos BMW om du har ett begagnat instrument då BMW:s tester hämtar information till programmeringen från bilens instrument (bilens kodningsnyckel). Detta betyder alltså att bilen då kodas/programmeras enligt den bil som instrumentet suttit i tidigare. |
|
|
Okej jag har hittat ett instrument med samma årsmodell / motor (540) / Automat Men numret stämmer inte helt Jag har VDO 110.008.784/215 BMW 62.11-6 906 126 Det andra VDO 110.008.784/301 BMW 62.11-6 914 886 Skulle det passa? |
|
|
Det går inte att ändra miltal via obd. Man måste använda en extern programmering såsom xprog eller liknande för att ändra i chipet. Efter detta så är det enkelt, bara koda via obd som vanligt. |
|
|
Det skiljer 100mil på mätaren hos det jag hittat så det får duga. Men som sagt skulle det passa eller är det fel nummer? jag har hittat ett instrument med samma årsmodell / motor (540) / Automat Men numret stämmer inte helt Jag har VDO 110.008.784/215 BMW 62.11-6 906 126 Det andra VDO 110.008.784/301 BMW 62.11-6 914 886 Skulle det passa? |
|
|
DaReV: Grundtipset är att det passar, eftersom de nummer du anger för det "nya" instrumentet kommer efter dem för ditt befintliga. Ditt tilltänkta instrument är bara av en aning nyare generation. Den sortens uppgraderingar pågår hela tiden, så hade du köpte ett nytt från BMW, hade du säkert fått ännu högre modellnummer. Instrumenten är bakåtkompatibla, d v s ett nyare kan ersätta ett äldre. Det motsatta förhållandet är däremot inte givet. Även om nu instrumentet kan monteras rakt av, utan några justeringar i instrumentets "hjärna", är Daniel Sjöholms rekommendation värd att följa. Du vet aldrig vad som kommer att hända, och i ett stressat läge har du kanske glömt av hela instrumentbytet. Och får onödigt trubbel. /Lennart |
|
|
Som lenwib skrev så passar troligtvis instrumentet du hittat. Instrumenten är bakåtkompatibla om de är OANVÄNDA men det kan även vara problem med ett nyare BEGAGNAT instrument i en äldre bil, speciellt om du har en bil tillverkad före 09/1998 och monterar ett instrument från en bil som är tillverkad efter 09/1998 då elsystemet i BMW ändrade kraftigt vid denna tidpunkt. Blinkers,ABS mm slutar då att fungera om jag minns rätt. Om du vill vara på den säkra sidan att din bil är tillverkad efter 09/1998 kan du kolla här genom att mata in dina sju sista chassinummer för att se när din bil är tillverkad: Länk Är din bil tillverkad efter 09/1998 är även instrumentet du hittat tillverkat efter då det har en nyare nummer. |
|
|
Prod.date 1999-10-06 Tack för alla fina och snabba svar! Ni är mina OS-hjältar =) /David |
|
|
Hej ! Jag har också fått tipset att byta kombiinstrumentet. Men detta pga att jag har en oljetryckslampa som jävlas med mig, hela tiden flimrar den/blinkar på tomgång, men endast när motorn är VARM. Alltså efter typ 2 mil. Jag har jävlats med det jättemycket och bytt Oljetrycksgivare samt Oljetempgivare. Problemet är kvar. Motorn går rent och fint och rent praktiskt märks inget fel med den förutom att ventilerna tickar lite vid kallstart de första 2 sekunderna. Jag har kollat trycket med manometer på oljepumpen och den höll rätt tryck. Vad kan det då vara? Kliar mig i huvudet som fan pga detta haha. Är det någon som har haft samma problem? /Vilhelm |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.