|
|
|
|---|---|
|
Hej! Första barnet på väg och då skall det inhandlas en kombi! Har kikat på BMW 520d men skulle vilja ha lite råd och tips kring vilken årsmodell man skall titta på. Har tänkt mig ca 180-190k och då kan man få en 2010 som gått lite längre ( runt 12000 mil ) alt en 2009 som gått lite mindre, runt 8000-9000 mil. Vad är för och nackdelar med dessa 2 alternativ? Är det stor skillnad mellan årsmodellerna? Några andra tips inför bilköpet av 520d? Något speciellt man skall fråga på eller titta efter? Tacksam för hjälp! | |
|
Finns många trådar om just köpråd för e61. Klassiska fel är ju kablaget till bakluckan, nivåregleringen samt läckande panoramtak. Skulle satsa på 2009an men kika så de har den uppgraderade kamkedjedrivningen. En del n47 motorer har fått problem med kamkedjan vid längre miltal vilket orsakat ett ganska kostsamt byte. Övrigt en fantastisk bil, går riktigt billigt och är inte så trött som man tror. Kika ordentligt så bilen är ordentligt servad enligt intervall. Finns en del skruvade bilar på marknaden, men så länge du har en dialog runt bilen med din lokala BMW handlare så kan de hjälpa dig att kolla så historiken stämmer. Enklast är att köpa en svensksåld bil med få ägare för att slippa bekymmer med skruvning. Självklart finns svenska bilar som är skruvade också, men få ägare brukar vara tryggt. |
|
|
2010:an kan vara bättre om den har navigatorn inbyggd; på sista årsmodellen är den hårddiskbaserad - betydligt mer modern och betydligt snabbare än den gamla DVD-baserade. Det är för övrigt samma som sitter i dagens 5:a (F1x). Har exemplaret ingen navigator så märker du ingen skillnad mellan en 09:a och en 10:a. Annars är det precis som RIBBaN_ skriver; 520d-bilarna brukar vara rätt snällt utrustade, så kolla på skicket och servicehistoriken - det är där du bör fokusera ansträngningarna. Själv väljer jag hellre en automat, men prova båda för att se vad du själv trivs bäst med! ---- BMW CS #6212 |
|
|
2009an är också hårddiskbaserad....jag har nämligen den i min BMW CS #8998 |
|
|
Fantastiskt, vilken snabb respons! Inga av de bilar jag tittat på har navigator så skönt att veta att det inte är någon större skillnad på årsmodellerna. Bra ide att kolla med lokal BMW handlare. Tänkte köpa en sån carfax rapport men jag kanske får ut all info om jag bara ringer BMW och anger reg nr. Är det för övrigt någon som använder sig av carfax, är det bra info man får? |
|
|
Tycker personligen carfax är helt onödigt om du kikar på seriösa objekt med få ägare. Då kan du få ut all information från transportstyrelsen och din BMW handlare. Det du får ut från carfax är egentligen när ägarbyten ägt rum, miltal vid besiktningar och om bilen tidigare haft nån salvagetitel från tex USA. Tror även du kan få ut om bilen varit anmäld stulen. Sen så ser du om det funnits eller finns kredit på bilen. Samma info som på transportstyrelsen. |
|
| Om 3-4 år spelar det ingen roll om den är -09 lr -10. Om priset är samma, köp den med mindre mil. | |
| den mest utrustning säger jag. den är lättare att sälja...i min mening. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.