AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
32.402

M135i optimering,chip, piggyback

Sida 2 av 3
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Synd att de Tunermotorsport inte säljer Hartge's dieselboxar till den pengen.
Hade passat mig bra....

/Janne
ce
64
cederborg
M135iX-13
Har kollat med Turnermotorsport avs. Hartges trim för M135i xdrive. Fanns inte. Verkar inte som bilen säljs i USA över hvuud taget, trist. Någon annan som har en idé hur man kommer över Hartge till ett mer överkomligt pris?
da
280
damaen
M135i xDrive
bumpar tråden..

Någon som har praktiskt erfarenhet av något trim för M135i (gärna xDrive)?
ce
64
cederborg
M135iX-13
Finns det verkligen ingen här på forumet som har köpt trim till sin M135i X-drive?

Hartge låter bra men har rätt saftiga priser för en box (2.345 EUR)

Ingen?
da
280
damaen
M135i xDrive
Jag har provat JB4. Fungerar utmärkt och ger märkbar prestandaökning.
ce
64
cederborg
M135iX-13
Damaen, kostnad? Vad menar du med provat, har du tagit bort boxen igen?

Blev rekommenderad promotech.se av en bekant, någon som har erfarenhet av dem och deras produkter?
da
280
damaen
M135i xDrive
Runt 4000 kr har jag för mig. Köpte direkt från burgertuning.
Tog bort den inför service, men den ska på igen.
jo
56
jobbargubben
Mini cooper s -10
Porsche 911 turbo -01
Skoda yeti -11
Skriv gärna tider eller ytterligare körintryck.
Mycket trevligt att läsa.

jo
56
jobbargubben
Mini cooper s -10
Porsche 911 turbo -01
Skoda yeti -11
Var köpte du jb4?

da
280
damaen
M135i xDrive
Jag ska försöka mäta upp lite 0-100 tider med och utan JB4 senare.
Men på Map 5 ger den ordentligt med extra-oomph.

Köpte från burgertuning.com
sh
271
shirack
BMW 535D/F11 X-drive, M-sport "IE"-17
Tjenare, någon som har erfarenhet av aFe´s Scorcher module eller vet hur den fungerar se länk

Länk

MVH
sx
172
sx3
335i E92 -11
Finns det DCT/DKG till 135? Isåfall avrådes all form av piggyback. backend flash är det som gäller då :)
da
280
damaen
M135i xDrive
shirack, det står att den är för E9x generation (gammla 3-serie)
sx
172
sx3
335i E92 -11
Damaen, scrolla ner på sidan :)
sh
271
shirack
BMW 535D/F11 X-drive, M-sport "IE"-17
Läs längre ner så är en komplett lista på alla bilar den passar till där står m135

Tänkte om det va någon som kunde förklara lite enklare vad denna gör för nått
sx
172
sx3
335i E92 -11
Det är ett piggybacksystem, precis som många andra leverantörer erbjuder.
Den förvränger signalerna för styrning av laddtryck, tänd och soppakurvor som bilens DME skickar ut ursprungligen. DME'n och bilens övriga elektronik har ingen aning om vad som händer utan tror att allt är som vanligt.

Det är det som är så vanskligt om man har DCT/DKG, för TCU'n får hela tiden information från DME'n om bla. varvtal etc men det viktigaste: vilket moment som ligger på axeln så att lådan kan anpassa kopplingstrycket.
Kör du piggybacksystem så får TCU'n fel värden på ingående moment på axeln och kopplingen slirar.

Finns skrivet massor om detta, sök på "335 DCT slipping clutch"
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Jag har ingen erfarenhet av den här produkten, men enkelt förklarat utifrån vad som står på deras hemsida så kopplar man in den på kablaget till ECU.
Produkten förvränger då signalerna för att lura ECU att turbotrycket är lägre än vad det är i verkligheten. Således kommer ECU att ladda på mer turbotryck och du får i verkligheten ett högre tryck som gör att bilen producerar fler hästar.

/DJ
Finns det bara piggyback lösningar fortfarande? Skulle aldrig köra en sån lösning i min bil. Bara ren mappning. Har dom verkligen inte knäckt N55 motorns kodning än? Den har ju funnits i ett antal år nu på marknaden.
sx
172
sx3
335i E92 -11
kan inte svära på att det är samma för 135, som för 335 N55.
Men för 335 så gäller det att bilen är från 2010 eller 2011 med en DME som heter "MEVD172", då kan man använda sig av COBB AP för att köra en backend flash av antingen OTS mappar eller PTF anpassade mappar.

Men om man har en bil byggd efter 2012+ och har en DME som heter "MEVD172" så klarar iaf inte Cobb av att flasha dessa. Vet inte hur det är med t.ex GIAC eller likvärdiga om dom lyckats "knäcka kodningen".

Som sagt, detta gäller för 335, N55. Men det ligger väl nära tillhands att detsamma gäller för 135 N55.
sx
172
sx3
335i E92 -11
Lite snabb sökning visa att det jag skrev ovan gäller även för 135.
GIAC verkar inte heller ha någon lösning.

Stertman har en lösning för F2x, kostar dock 18.000 för steg 1, och 20k till för steg 2.
Tror inte man får någon AP liknande sak för att själv plocka i/ur programvaran som med Cobb, snarare tune and forget med dessa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.