AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.811

Ny bil - E39/E46? Sedan/Touring?

Jag rattar i dagsläget omkring i en E46 sedan (318i) men den är ganska liten och jag har länge varit inställd på att byta upp mig till en E46 touring men nu när det börjar bli dags för köp har jag funderat på om den räcker till och passar mina behov. Vad säger ni som ägt både E39 och E46 - hur är dom storleksmässigt, både sedan och touring? Jag behöver inget lastmonster som slukar barnvagnar, tio däck med fälg och ett halvt bohag men det skulle vara skönt med större lastutrymme än det jag har idag. I alla fall så att man skulle kunna få in en barnvagn, något jag misstänker är omöjligt i min nuvarande kärra.

Jag har försökt att hitta information om lastutrymme i de olika modellerna men det jag har hittat kan knappast stämma då ultimatespecs.com listar E46 sedan med 440L samtidigt som E39 touring ligger på 410L...Jag skulle även uppskatta andra tips och saker man bör tänka på, 5-serien är ändå ett par hundra kg tyngre vilket jag förmodar påverkar t.ex. slitage. En annan sak jag alltid har undrat över är hur det kan komma sig att förbrukningen i stort sett är densamma i motorstorlekarna x20-x30? Eftersom det knappt skiljer något i förbrukning hade jag tänkt mig en bil med lite kraftigare motor men är det någon specifik modell man bör undvika? En 540 hade så klart varit kul att glida omkring i men den känns inte särskilt ekonomisk, eller den kanske inte är så värst mycket dyrare än en sexa (sett till rep. underhåll m.m.) ?

Vad hade ni valt? Är lastutrymmet i 5-serien (sedan) större än 3-serien eller är det mest resten av bilen som är större? Jag har egentligen inget behov av något vidare lastutrymme just nu men har planerat att behålla bilen i alla fall ett par år och då kan det ju vara skönt med lite plats om familjen t.ex. utökas...Jag misstänker att jag skulle tycka att en 5-serie touring är väl stor för mig så det jag egentligen velar mellan är E46 touring vs. E39 sedan.
Kan tilläggas att jag väldigt sällan kör några längre sträckor. Det är mest till och från jobbet/ICA med ett par enstaka "långkörningar" (20-100mil) per år.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
För min del är valet enkelt, jag tycker e39 är mycket mer "value for money" än e46. Jag är otroligt nöjd med mina bilar speciellt 540:n som gör mig glad varje gång jag sätter mig i den. Touring eller sedan är en smaksak men välj e39!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Samtidigt känns E46 "tajtare" att (bus)köra, antagligen för att den är mindre. Det är inga problem med barnvagn i en E39 Touring, funkar att köra in den på längden också, givetvis beroende på modell. Teutonia Fun kan rekommenderas..
Att det går i ordentligt med prylar i en E39 touring betvivlar jag inte men den känns alldeles för stor för min del, därav min fundering kring utrymmet i sedanmodellen.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Upplevd "storhetskänsla" är nog ungefär densamma i en E39 sedan som en dito touring, kör på en E46 touring, grymt trevlig bil.
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Kan rekommendera E39, 540 touring. En sån hade vi förut det var en fantastisk familjebil som man även kunde busköra med. De har oftast M-chassi samt breda däck. Vår va som ett strykjärn på vägen. Sedan kan det såklart vara en oekonomisk bil om du kör 3000 mil per år typ och inte har nån form av milersättning från jobbet el motsvarande.
Ska du ha E46 så minst 325 om den ska va något skoj.
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Jag tycker E39 passar bäst som sedan och E46 som touring om man ska gå på vad som är snyggast. Utrymmesmässigt är det svårt för oss att avgöra vad du behöver men e39 är ju en helt annan bil än e46, på många sätt.

Om du idag kör e46 sedan så är det inte stor skillnad om du lägger till touring enligt mig. Lättare att lasta är det ju men så stor skillnad är det inte.

E39 är en klockren milslukare med toksköna stolar och behaglig ljudnivå i kupén. E46 behöver påkostade stolarna om man ska sitta skönt och det låter mer i kupén. Om du uppskattar bekvämare och tystare bil så är e39 ett enkelt val.

Det allmänna slitaget är ju större på en tyngre bil och frågan är också om du vill ha lite att busa i eller om du nöjer dig med en mindre motor. Är diesel ett alternativ? Rosten ska man också ha koll på även om e46orna också är drabbade.

Själv är jag på jakt efter en E61 då e39 känns för gammal och e46 för liten och burkig.

Sen är ju frågan vad du är beredd att lägga ut också och varför du ska byta bil just nu om du inte behöver lastutrymmet idag.
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Det här att det skiljer lite mellan motormodellerna på pappret gör ju inte att det skiljer lite mellan dom i verkligheten.

De uppmätta siffrorna är ju vid testtillfälle och inte applicerbart i verkligheten och är inte meningen heller. Ju större motor man har ju större skillnad gör det när man väl gasar...och handen på hjärtat är man nog mer benägen att gasa om man siktar på de större motorerna.

Vid långkörning kanske det inte skiljer så mycket heller men det gör det verkligen vid stadskörning.

En fin kompromiss mellan förbrukning och prestanda är ju en 3l diesel. Hade jag valt bil åt mig själv när jag köpte min e46a skulle jag ha valt en 330xd istället för en 330xi.
Tja, jag kör ju som sagt omkring i en 318 idag så jag klarar mig med det klenaste men jag hade nog tänkt mig att gå upp en bit i alla fall. Det känns som att man lika gärna kan välja en lite större motor (530/540 alt. 325/330T) när det skiljer så pass lite i förbrukning även om man som du säger blir lite mer gasglad med en kraftigare bil. Siffrorna varierar så klart beroende på bl.a. körstil men min nuvarande bil stämmer på pricken med det som listas i modellguiden så jag antog att det stämmer in rätt bra även på övriga modeller. Även om t.ex. en 540 ligger en bit över litern i förbrukning känns det inte som att det gör så mycket eftersom jag bara kör 1000-1500 mil om året och skillnaden kanske är 2-3dl/mil i snitt jämfört med en 525.

Kraft är dock inte prio ett och jag skulle inte ha något emot en fin 320T/525 eller liknande. Diesel är nog ingenting för mig då jag mest kör korta sträckor, något jag hört kan vara skadligt på en dieselmotor (nåja, kostsamt i alla fall). Att jag ska byta bil beror på att den jag har idag är i rätt dåligt skick och jag inte känner mig särskilt trygg i den. Jag tittar på E39 och E46 så budgeten är väl upp till ca 50-60K.

Tack för dina tips och synpunkter!
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Jag har både en E39T och en E46T. Planerar du att lasta barnvagn och tillbehör så välj en E39T. Bagaget är betydligt större. Lyckas du krångla in en barnvagn i e46:an så är det fullt sedan. E46:an är roligare på krokig väg, E39:an är suverän på långkörning. Förbrukningen ligger på 0,95l/mil för 320:n och 1,05l/mil för 540:n. OBS att båda är manuella.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.