|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har obalans i hela bilen vid motorvägsfart, kommer vi 120 och försvinner vid 150. Har testat 3 olika däckkombinationer utan framgång. Vad kan de vara? Sen vid inbromsning ifrån motorvägsfart vibrerar det i hela bilen, skäms som en hund när man har folk i bilen, BMW ska vara bekvämt. Är de bromsskivorna som är skeva? Tack för svar. | |
|
Vibrationer som känns i ratten vid inbromsning brukar vara dåliga bromsskivor fram! Ang det andra: jag har fått förklarat för mig att skeva bromsskivor kan skapa obalans även när man inte bromsar. Du har ingen broms som ligger på eller? |
|
| Okej jag ska prata med däckverkstaden så får de byta de där fram. Räcker de fram eller ska jag byta bak också? Jag vet inte om någon ligger emot, men de ser dom ju när dom börjar rota i det. | |
| Har du inte gott om pengar så byt inte bak. Det är i stort sett alltid fram det handlar om vid vibrationer i ratten. | |
|
Funkar biltemas skivor? Jag har läst lite och folk verkar vara nöjda. Mina belägg är nya sen förra hösten för övrigt. |
|
| Är det inte som på E39? Dvs dags att byta länkarmar/bussningar fram? Om det är precis samma med olika däck kan du nog bortse från däcken, men det är klart, det KAN ju vara skivorna. Verkar bara osannolikt när du har vibrationer också i jämn fart. | |
|
Nästan ett sådant svar jag letade efter. Det är kraftiga vibrationer vid bara lätt beröring på bromsen i motorvägsfart, under 60 är de lungt. Jag trodde först de berodde på ett par fälgar jag köpte förra hösten, om de var skeva eller någonting. Men om man lämnar in den, är de snabbt kollat om de är bussningar-länkarmar och vad kostar de att byta? Är de inte för dyrt kan de ju bytas i förebyggande syfte. |
|
|
Nu har jag bara erfarenhet av E39 men där är det vanligt att det är bärarmar fram som är slitna, särskilt de sk. dragstagen. Det är svårt att känna glapp och besiktningen klagar inte heller. Hur långt har bilen gått? Hur ser skivorna fram ut? Har man mer än ca 1 mm slitkant på skivorna (på vardera sidan) så är dom troligen slut. |
|
| 18000 mil strax, jag byter skivorna ändå då de verkar som att det är deras fel att de vibrerar. | |
| Bytte däck idag och kikade lite på bromsskivorna där fram. På högersidan går det helt fritt, inte ett enda missljud, på vänstersidan så är de fritt ungefär halva varvet, sedan hör man att de tar i lite och sedan försvinner. Verkar vara en punkt på bromsskivan som sticker ut. Kan detta lilla orsaka allt?, tex att bilen drar lite vänster när man bromsar hårt, och att de vibrerar? | |
|
Jag säger bara en sak! HOMOKNUTEN! :-) Garanterat homokinetiska knuten som sitter längst bak på kardanaxeln. Den är utformad som en vanlig drivaxelknut på en framhjulsdriven bil. Den torkar ut och om det finns något fett kvar vilket det aldrig gör på en e39 som gått runt 20k och är 10 år gammal, så är det helt torrt och hårt. Det gör att knuten börjar kärva och låser sig i ett icke centrerat läge vilket skapar vibrationer som brukar vara kraftigast vid inbromsning och i vissa fall vid acceleration. Det kan också vara intermittent eftersom knuten ibland kan hoppa till och bli centrerad... Det kan gå att att ta ner knuten utan att ta ner kardanen, men jag trodde att det var stödlagret på min så jag tog ner den. Det visade sig dock att lager och hardyskivan var UA men knuten var torr och hade tagit en del stryk samt fått nötskador både på kors och hylsa. Rengjorde ordentligt och fettade om den och det blev som en ny bil. Lycka till! |
|
| När du har kardan nere så lossar du knuten genom att sprätta loss en låsring som sitter utanför korset.När knuten är lös kan man kantra kors och kulhållare så att kulorna går att peta ut. När du har alla delar lösa är den lätt att rengöra! | |
| Tack för dina inläg oso men jag har en e60. Byter bromsskivor fram i helgen troligtvis. Får se efter det. | |
| ok....såg inte det... | |
|
Update. Styrled vänster yttre bytt efter bes. anmärkning. Ingen skillnad. Jag lokaliserar det bakifrån nu. Det kommer alltså från bakvagnen. I uppförsbacke känns de som att det sitter äggformade däck bak, oavsett hastighet. |
|
| Bytte du bromsskivorna? | |
| Nä inte bytt skivorna för jag har noterat att det blev bättre efter styrledsbytet. Dock är de fortfarande turbulens och de känns bakifrån. Kan man skifta fram och bakdäck? De är ju trots allt olika dimensioner. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.