AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.900

Liten banal fråga bara, oljebyte 330 e46 02'a

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hejsan,
Det här kan proffsen på AP och skulle bespara mig tid och lyft på OK/Q8.

Frågan: om jag ska byta olja på min bil, så har jag hört att jag bör ha BMWs originaloljefilter, så det ska jag skaffa, men själva oljepluggen då? Bör jag tänka på nåt där? Kan man använda samma plugg igen eller bör man ha en ny och är det nån kopparbricka man bör byta också eller?

Vill helst ha rätt grejer med mig till gör-det-själv hallen. Vilken dimension på pluggen?

Tack!
Sb.

Sist jag köpte oljefilter hos ÅF så följde det med en ny bricka i förpackningen.

Pluggen använder du igen om du nu inte märker att den slitits på toppen av tidigare byten.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Själva pluggen återanvänder du, men du bör byta kopparbrickan som tätar pluggen (i nödfall kan man återanvända den gamla brickan efter man glödgat den med gaslåga så kopparn blir mjuk igen).

De flesta filtertillverkarna skickar med en o-ring till locket i oljefilterbehållaren och en kopparbricka. Dvs. du får med det du behöver när du köper filtret.

Jag har använt mig av kvalitetsfilter från Knecht-Mahle, Mann-filters, Filtron, Bosch och Hengst plus filter från BMW (brukar vara Mann som gör dem om jag minns rätt) och alla har fungerat som de skall.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
..rättelse: var inte Filtron utan Purflux jag provat!

Mvh
Johan B

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Stort tack för svar!
Inser att filtren inte är de klassiska "plåtburkarna" utan ett löst filter som skall sättas i sitt eget "hus" eller hur man nu ska säga. Finns det bild på hur detta är konstruerat?

Sb.

sn
76
sniff87
bmw 520i -89
du ser den till höger i motorutrymmet när du öppnar huven, är ett svart plastlock med en plastmutter på .. Passa du drar sönder den, jag lyckades med detta, och fick värma och greja för att få lös den, efter mkt om och men så gick det.. Glöm inte att olja in oringen när du sätter dit den så ska den inte fastna lika hårt till nästa byte .
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
På toppen är det ingjutet ett fäste för 34mm (har jag för mig) hylsa till spärrskaft - använd endast en sexkantshylsa och INTE en 12-kants dito, annars är det risk att plasten ger vika i kanterna.

Det går att använda filterlossare som arbetar med principen ett brett textilband och en hylsa med 1/2" fäste som man spänner åt genom att linda upp textilbandet runt tills det nyper åt runt filterlocket - ex:
Länk

Även denna typ brukar fungera:
Länk

Mvh
Johan B

Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Bytte olja på min M54 i förrgår. Hylsan till oljefiltret ska vara 36 mm och oljepluggen 17mm. Båda dras med 25 Nm vilket är betydligt mindre än man kan tro. Hade jag inte haft momentnyckel hade jag spänt betydligt hårdare.
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Kika på denna så är du väl förberedd inför GDS-besöket:

Länk
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Om man inte har kollat skicket på oljepluggen innan, kan det vara bra att ha en extra. Ibland får man en otrevlig överraskning, när någon klåpare har varit där tidigare och misshandlat pluggen. En ny kostar några tior.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag kör numer med en oljebytarpump där man sticker ner en slang i oljestickans rör och suger ut oljan - får faktiskt ut mer olja än genom att lossa pluggen. Dessutom slipper man oroa sig för att dra sönder pluggen (har en inbyggd försvagning så den brister om momentet blir allt för våldsamt - tanken är att man inte skall rensa gängorna i tråget). Har dragit sönder en plugg och då var man ju lite "skitnödig"...speciellt eftersom detta gjordes 6mil från hemmet och på en helg när reservdelsförsäljningen på BMW var stängd.

Länk

Med en sådan pump kan man stå nästan varsomhelst bara det är plant och byta olja - priset tjänar du in på två GDS-hallhyror.

36mm kan nog stämma på oljefilterlocket.

Mvh
Johan B

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Ja här var det utförligt! Mer än jag kunde drömt om :-)
Tack allihop!

Sb
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.