|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Mitt ljud försvinner när jag "avaktiverar" Vanos genom att antingen koppla ur LMM eller någon av de två magnetventilerna i framkant på motorn. Jag har lämnat in bilen hos Bmw märkesverkstad där de konstaterat att den inte sträcker upp kamkedjan på rätt rätt, vilket ger missljud. Kamkedjesträckaren är som sagt ny. Först misstänkte verkstaden en utsliten Vanos-enhet, troligen avgaskammens enhet. De demonterade och "mätte upp glappet" i dem men de var båda inom tolerans så nu misstänker de magnetventilerna trots alllt ändå. Jag återkommer när jag hör av verkstaden igen. |
|
|
Magnetventilerna byttes men missljudet fanns kvar, Vanos-enheten på avgaskammen är nu utbytt och nu låter den tyst och fint igen! Det blev inte billigt... |
|
|
> Det blev inte billigt... Hur obilligt på ett ungefär? ;) Har samma ljud på min fast det är en N42... |
|
|
Två magnetventiler, en Vanosenhet inkl felsökning, montering osv + några packningar = ca 12000:- Nu går bilen jättetyst och fint men istället hackar/rycker den när man "segdrar" mellan 1000-2000rpm :( Så fort den passerar 2000rpm så skjuter den iväg som en raket, har inte känt detta förut, kan de ha lagt på kamkedjan en kugg fel eller nåt? |
|
|
sniff87 jag har dedär problemet på min bmw 318d, samma knackande ljud vet du vad det är för något? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.