AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.744

Hjälp, knackande ljud när man gasar!? 318 n46 -04

Sida 1 av 2
ke
376
keihin
525d Touring -07
Bilen gick tyst och fint, har nu stått i garaget en vecka pga väntan på nytt exp.kärl. Har bytt kärlet, fyllt ny glykolblandning och luftat, nu märker jag att motorn ger ifrån sig ett knackande ljud men bara när jag gasar??
Alltså på tomgång går den hur tyst och fint som helst, men lägger jag lilltån på gaspedalen (utan att ens motorvarvet höjs) så börjar den ge ifrån sig ett knackade ljud som inte låter kul.
Knackandet följer med varvtalet uppåt men dränks av motorljud...släpper jag gasen så tystnar det även om motorn inte hunnit ner i varv.
Den var ju tyst för en vecka sen, och jag har inte rört nåt i närheten, bara bytt exp-kärl...
Ljudet låter som det kommer från framkant av motorn.
Kamkedjesträckaren bytt till nya modellen för nån vecka sen (gått 15-20 mil).

Vad kan det vara som låter??
sn
76
sniff87
bmw 520i -89
Det är inget sånt här ljud ?

Länk
ke
376
keihin
525d Touring -07
Njaaaee... Inte riktigt sådär.
Hörs bara inifrån bilen om man har rutan öppen. Högre frekvens på mitt ljud.
ke
376
keihin
525d Touring -07
Kollat runt lite på youtube och börjar tro att mitt ljud är ett sk "Vanos rattle"...varför har det uppkommit såhär plötsligt och vad gör man åt det?
ke
376
keihin
525d Touring -07
Har dock ingen felkod som tyder på något sådant, har precis läst av den med Carsoft 6.5 och även en ELM327/Torque....
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Med DIS (BMWs diagnos) kan man kolla om VANOS-enheten fungerar som den ska, dvs läckage och omställningstid. Sen kan den förstås låta illa och fungera ändå.
ke
376
keihin
525d Touring -07
Nu har jag filmat ljudet i min motor! Dieselknack i två minuter från kallstart (i varmgarage), därefter tystnar den plötsligt och låter bara när man snuddar gasen.

Här är filmen: Länk
ke
376
keihin
525d Touring -07
Testade även att dra ur vacumslangen till bromsservot men det gjorde ingen skillnad förutom att tomgången blir sämre, missljudet är likadant.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Hörs ljudet tydligare om du öppnar locket till oljepåfyllningen? Knackande från Vakuumpumpen är en typiskt N46-sjuka, däremot finns inte Vanos på din motor om jag förstått rätt utan det är BMW´s Valvetronic monterat istället.

//Bjersér
ke
376
keihin
525d Touring -07
Jag märker ingen skillnad om jag öppnar oljelocket, som sagt ingen skillnad att släppa vacumslangen till bromsservot heller.

Helt rätt detta är en Valvetronic men det verkar liknande/samma på vissa punkter som t.ex. "Vanos-solenoiderna" i framkant av motorn även på denna...
ke
376
keihin
525d Touring -07
Kollade just Vanos-solenioderna, silarna var helt igenkläggade. Rengöring pågår, hoppas hoppas att detta var problemet!!
ke
376
keihin
525d Touring -07
Rengjorda solenioder men problemet kvarstår...
ke
376
keihin
525d Touring -07
Inga fler förslag?
ke
376
keihin
525d Touring -07
Lyfte av ventilkåpan för att inspektera, kan inte se nåt konstigt med blotta ögat.
Satte spärrskaftet på vevaxelns remskiva och gjorde ett tuschstreck på kamkedjan, drog sedan runt motorn så kedjan snurrade ett varv, inga skador på den kedjan.
Hade stiften i så man snurrade inte så fort för hand, noterade ett litet "klick" från avgaskammens drivning, delen som sitter och ger "utslag" på kamaxelgivaren. Ska det vara så? Den verkar röra sig ngt individuellt jämfört med kugghjulet för kedjan, men jag antar att det är själva Vanosen?

Vad tror ni?
ke
376
keihin
525d Touring -07
Blev rekommenderad en flaska Omega 907 för att rengöra motorn invändigt...vad tror ni om det?
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Testat det men jag märkte inte någon som helst skillnad.
ke
376
keihin
525d Touring -07
Provade byta plats på kamaxelgivarna, ingen skillnad.
Provade behandla med Omega 907, ingen skillnad.
:(
Fler idéer?
Da
6
David-V
318i -03
Hej, kollade du så att kammarna såg ut att stå rätt när du lyfte ventilkåpan?
Egentligen ska man ju ha ett nollningsverktyg för o se det helt men du kan ju vrida runt motorn för hand och se så att det ser bra ut. Det är ju vid ett tillfälle som man ser att längst bak på båda kammarna att deras frästa fyrkanter (jag har lite bilder om du vill ha) står parallellt med varandra när motorn är i TDC.

Det låter ju som att motorn svarar lite dåligt på gas och det är ju vanligt med de här motorerna att kamkedjan hoppar. Nu hade ju dock du bytt spännare så det var ju skumt men kolla upp det iaf. Alltid nåt att gå vidare med.
ke
376
keihin
525d Touring -07
David-V du har fått Powerpost av mig!

Jag tyckte nog att allt såg ok ut när man drog runt för hand, men omöjligt att se utan linjeringsverktyg. Jag visste inte om det där med frästa fyrkanterna.

Dock har jag nått lite resultat:

Jag startar motorn och låter den rassla på tomgång, drar ur kontakten till LMM och motorn tystnar och fortsätter gå tyst även om jag kopplar på LMM. När jag stänger av och startar igen så är rasslet tillbaka och försvinner inte förrän jag drar ur LMM.

Fel på Vanos?
Fel på Lmm?
Li
34
LiddeLidman
320d GT Xdrive -14 Glaciersilber.
Har exakt samma ljud/problem på min N42. Hoppas vi kan lösa detta tillsammans.
Li
34
LiddeLidman
320d GT Xdrive -14 Glaciersilber.
Här är en länk till min tråd: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.