AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.351

nyckeln går inte att ta ut ur låset vid montering av ratt o tändlås

st
20
starlight_730
730iA -94 (e38)
Hej har monterat nytt tändningslås och rattlås på min e38.
Delarna är nya från BMW och beställda efter reg.numret.
Jag provade så att min gamla nyckel passade låset och den går i och man kan vrida alla lägen och ta ut nyckeln.
Jag demonterade det gamla enl. ett mektips jag hittade här och det gick smärtfritt.. mycket bra mektips..
När jag kom till att sätta tändningslåset i rattlåset så gick det också bra.. alla lägen fungerar men jag kan inte få ur nyckeln..
Jag tog ur tändningslåset igen och provade.. fungerade klockrent och jag fick ur nyckeln ur låset men när jag satte det i rattlåset igen så fick jag inte ur nyckeln.. vore tacksam om någon hade någon ide vad felet beror på..

Tack på förhand

Emanuel
st
20
starlight_730
730iA -94 (e38)
Hittade problemet..
Rattlåset var för interlock system och det har inte jag på min bil..
Lyckades dock få ut det gamla tändingslåset ur det gamla rattlåset trots att det inte hade några lägen kvar utan bara roterade..
Med mycket pill och tålamod så släppte det tillslut och det var bara tändningslåset som gått..
Lite rengöring och smörjning så fungerade det nya tändningslåset perfekt i det gamla rattlåset..
Vad jag har läst och hört när jag googlat ämnet så ska det vara omöjligt att få ut tändningslåset när det saknar alla lägen så det var en stor seger..
Behöver någon råd och hjälp så är det bara att höra av sig..
Finns även ett rattlås för bilar med interlock nytt i kartong om någon vill köpa..
Reservdelsnummret är: 3230 1 093 572

Mvh
Emanuel
ts
21
tstihl
BMW 750 ial -96 :-))
Har nu bytt tändningslås. ett tips till som inte får ut den gamla cylindern är att borra upp ett hål i aluminiumhuset just där låsklacken som håller låset på plats är. Denna låsklack går oerhört trögt på gamla lås, i hlet trucker du ner en mesjel och knackder ner klacken. Ni förstår säkert hur det fungerar när ni har det nya i handen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.