AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.033

KCR-box

Visa användare
232
pane
530D X-Drive 2014
Alpina Roadster S -04
Har en 525 Tds -97 aut. som gått 15.500 mil och går som en klocka. Har funderat lite på en KCR-box för att få upp vridet lite. Vilka risker? fördelar?

Tacksam för åsikter om Du har erfarenheter.

/Pane
Har själv en 325tds -96, vilken jag satt i en BSR TDI+ box i. Har även testad sätta i en KCR för att jämföra. Resultatet var att jag tyckte kcr-boxen gick finare och lugnare. BSR boxen kan rycka och ha sig. Speciellt vid farter runt 80-100km/h vilket är fruktansvärt irriterande. Skickade in boxen till BSR och fick svaret (efter 5 veckors väntande!!)-"Det blir inte alltid bra resultat med box, för bästa resultat ska man sätta i ett chip".

Effektmässigt tyckte jag de gav ganska liknande resultat, dock känns det som att bsr-boxen ger en markantare turboknuff när turbon börjar jobba. bsr-boxen är dessutom enklare att istallera, bara att koppla på ett T-rör på en slang, samt stoppa i kontakterna. KCR-boxen var man tvungen att löda fast en sladd samt stoppa i kontakterna.

Det blir iaf en enorm skillnad med "box". När jag tagit ur den så känns det som att åka diesel utan turbo jämfört med "boxad". Du behöver heller inte varva motorn så mycket, utan det skjuter på fint lite tidigare än normalt och dessutom drar den vidare där std-versionen sedan länge planat ut effektkurvan. Du justerar bränsleaccelarationen via en liten potentiometerskruv, och har du den någorlunda uppskruvad så kan du bjussa tätt bakomvarande bilar på dieselpuffar modell större ;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.