|
|
|
|---|---|
|
Hej! råkade skrapa emot en vägg med min bmw och det blev repor i kofångaren, samt en buckla. Nu undrar ja: ska jag gå via bmw och försäkringen jag har på bilen eller ska jag gå till en lackeringsfirma och be dom göra jobbet? Hur påverkar en sådan vagnskada premien och kostnaden på min försäkring? Bifogar även en bild! [url=Länk [url=Länk MVH | |
|
oj såg att bilden blev fel Länk |
|
| Du kan nog byta bolag för det nya bolaget kan inte veta detta. Eller? | |
| Vet faktiskt inte hur sånt fungerar! har bmw orginalförsäkring nu. och självrisken ligger på 5000 kr | |
|
Här från en kompis som jobbat på ett försäkringsbolag: Såvitt jag vet så börjar man alltid med högsta bonus när man byter bolag. Om man har haft en skada de senaste två åren är inget ett annat bolag borde känna till (om man inte anger det själv vill säga, eller möjligtvis om man använt trafikförsäkringen efter en krock där man varit vållande och det nya bolaget varit motpart. alt. att man byter bolag som tillhör samma koncern, typ från Trygg Hansa till Aktsam). En maskinskada ska inte höja premien, eller sänka bonusen, ens i samma bolag tror jag. Det brukar vara om man använder trafikförsäkringen bonusen sänks och premien därmed höjs. Maskinskada är ju en försäkring som man använder för nåt man inte själv rår för. Men jag kan inte uttala mig för att det är så i alla bolag, men generellt i alla fall är det nog så. |
|
| Det kanske kostar under fem papp att laga den? Det är bara att höra. | |
| Ja. Ja får väll göra en skadeanmälan på bmw försäkringen och sedan se när ja åker till bmw verkstan vad dom tror att det kommer att kosta! | |
| Det där ser inte så farligt ut. Åk runt lite o hör dig för med olika seriösa lackfirmor, jag är helt säker på att du kan få det där fixat enligt konstens alla regler för under 3000 "utan kvitto" | |
| Dawwe ja får ta och göra det! är ju skrapat i plasten liksom så kankse inte är så dyrt att laga ändå.. fast det är även en buckla som buktar utåt och den måste ju knackas till på något sätt. men som sagt ska åka runt och kolla vad det kan kosta! | |
|
Skador bara på den egna bilen brukar inte påverka bonusest! Alpina B8 Länk |
|
|
Precis som Abbe säger påverkar detta inte din bonus. Bonusen påverkas bara om du ger upphov till skador på andra bilar som behöver repareras. Eftersom lackering är dyrt är det inte säkert att det lönar sig att ta det "privat". Men kolla först vad en oberoende lackverkstad skall ha för jobbet. |
|
| Hade en liknande skada på min tidigare bil + lite sprickor i plasten. de spacklade och lackade om hela skärmen, betala 3600:- vitt. Det va dock 2 år sen. | |
| Daniel: Blanda inte in försäkringsbolaget i detta. Som Dawwe skrev så gör en oberoende lackfirma detta för under 3000:- med eller utan kvitto. | |
|
Googlade snabbt och på tex Ford försäkring har man bonus på vagnskada: Vi har 9 bonusklasser där den högsta bonusrabatten är 75 % på Trafikförsäkringen och Vagnskadeförsäkringen. Vilken bonusklass du får beräknas bland annat efter hur många år du oavbrutet haft körkort. Efter varje skada som du själv varit vållande till sänks bonusen med tre klasser. Bonusen på Trafik- och Vagnskadeförsäkringen är oberoende av varandra. |
|
|
Från IF. Det stämmer inte att man inte har bonus på vagnsskadan: Fordonsbonus Försäkringen gäller med rätt till bonus om detta framgår av ditt försäkringsbrev. Skada som leder till utbetalning från trafik- och/eller vagnskadeförsäkringen medför att bonusen sänks med tre klasser fr.o.m. nästkommande försäkringsår. Högsta bonusklass är 19 och ger 75 % rabatt på trafikförsäkringen. |
|
|
Jag tror inte vi skall blanda in olika försökringstyper (Ford/IF mfl) för att göra det svårare än vad det behöver vara...nu har TS Originalförsäkring så låt oss se vilka regler som gäller för honom. Jag har själv utnyttjat BMW originalforsakring pga parkeringskada som jag själv orsakat när jag blev påkörd bakifrån av en lyktstolpe ;-) Det var med min 320 E46. Det drabbade inte min bonus alls. |
|
|
Från BMW original försäkring: Bonussänkning vagn Varje skada som leder till utbetalning från vagnskadeförsäkringen medför att den bonus som gällde när skadan hände sänks med tre klasser från och med nästa försäkringsår. |
|
| Glöm inte att TS har 5000:- i självrisk. | |
|
Jag skulle åkt runt till ett par ställen och tagit offert på vad det kostar att laga, sen om det kostar mer än min självrisk är det ju bara att ringa försäkringsbolaget och rådgöra, de kan givetvis tala om för dig om premien höjs och i så fall hur mycket och hur länge. Sen är det ju bara att välja det tillvägagångssätt som ger lägst totalkostnad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.