|
|
|
|---|---|
|
har sökt men ej hittat rätt ska byta länkarms bussning bakre i fram kollade i guiden mm men är det bara o släppa på den eller måste man fixera länkarmen så den inte vrider sej funkar det o göra en sida i taget i gargae med bara domkraft eller måste man ha lyft för det ska gå smidigt? hur har ni gjort när ni bytt? | |
|
Går hur bar som helst med domkraft. Av med hjulet, så du blir av med den vikten bara ;). |
|
|
oki är det så altså inget anat en bör tänka på? länkarmen skjuter inte i väg åt nåt håll eller så? prata med en o han sa en va tvungen å fixera länkarmen innan en gör de? min fösta bmw har skruvat med en del andra men ingen bmw så ville vara säker innan jag ger mig på det så inge dumt händer. |
|
|
Gjorde det nyss med min M3 och precis som clintan säger så är det inga problem, du behöver inte fixera något. På min bil hjälpte det enormt mycket att lossa stötdämparen och krängningshämmaren fär att kunna bända ner länkarmen, men det kan bero på att min bil är såpass låg. Största problemet var att få ur den gamla bussningen. Använde tigersåg och borrmaskin(!) på ena sidan och sågade/borade bort allt gummi. Gick förvånansvärt enkelt. Andra sidan använde en hålsåg på borrmaskinen, gick snabbt och lätt men luktade och rök förjävligt när gummit smälte, dessutom sprutade det smält gummi åt alla håll. Rekomenderas inte! |
|
|
Jag bytta mina igår! Hissade bilen, bort med hjulen, pallbockar på domkraftsfästena. Jag fick ta ner aluminiumramen som sitter under motorn, har sett att den finns inte på alla e46or dock. Sen släppte jag bussningarnas två bultar, då går länkarmen vika ner så man kommer åt. Jag hade en liten handskruvad avdragare för att få lös de gamla från länkarmen, typ: Länk Smorde sen in länkarmen + bussningen med Yes diskmedel (slösa gärna) och använde en vanlig snabbtving i plast för att pressa den på länkarmen igen, typ: Länk Sen smorde jag bultarna till bussningarna och till alu-ramen med kopparpasta i hopp om att de inte ska rosta fast i framtiden :) |
|
| Nu bytte jag visserligen "klapperstagen" (kullederna mellan krängsningshämmare och fjäderben) samtidigt, men oj vilken skillnad det blev på dålig väg! | |
| bytte nyss också, bara att hissa upp en sida åt gången, skruva lös, hade en avdragare som jag körde med muttersnurran , olja in nya lite så den glider på rätt. Tänk på att sätta rätt, höger och vänster, är ju försänkta hål som ska passa uppe i karossen. Länkarmen behöver du inte fixera .. | |
|
får tacka för era svar ska ge mig på det nu i dag! tack för era svar mvh |
|
| grejen med att hissa upp båda sidorna samtidigt är väl att krängningshämmaren inte "håller mot" som den kanske kan göra om du har ena hjulet på backen? samt att det blir enklare att komma åt bultarna till alu-ramen... | |
| ok misstänkte de med dock i nuläget e mitt garage så djäkla trångt så jag kan bara göra en sida i taget.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.