AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.674

Köpråd BMW M5 E60

Hej! Nu är det såhär att jag är fixerad på att köpa min drömbil, BMW M5, drömmen just nu är en E60..
Jag skulle gärna vilja behöva lite råd vid köp av bil, och behöver ej kommentarer om "du borde nog inte köpa dig en för du söker efter råd...."

Jag vet hur man tar hand om en bil när jag väl äger en, men har aldrig varit med om att köpa en lite dyrare finare bil, vet ej hur man ska kolla upp den, har redan kollat upp 2 fina på Blocket, även kört en Carfax rapport på dom 2, och båda 2 ser fina ut i Rapporten, sen hade jag självklart kollat upp lite annat själv, lacken, däcken, bromsarna.. Men resten vet jag inte hur jag ska kolla upp, hörde om det här M-Testet, men efter lite googling så står det att dom lagt ner det? Hur kan man gå tillväga annars? Är det nån som kan ge mig lite råd? Kan även skicka Carfax rapport länken i PM om det finns nån villig själ som är insatt och kan hjälpa, båda två är i Växjö trakten, hade även vatt kungligt om det eventuellt blir av att nån BMW fantast kan möta upp mig där och hjälpa till lite, för en liten peng..
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
M-test är nedlagt. Bättre att låta en duktig BMW-verkstad titta på bilen.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Något som är viktigt på just M-bilar är att servicen är skött, helst på bmw, kolla när sista servicen gjordes och ligger inte protokollet i bilen så finns det hos verkstaden. Där står om allt är ok eller om någon dyrt behöver åtgärdas.

Jämför gärna miltalen på carfaxrapporten med s-boken, kolla oxå så att serviceboken är original i den mån det går. tryckår tex.

Är bilarna importerade så finns servicedata lagrad i bmw:s databank och lite beroende på handlare så lämnar dem gärna ut infon. Kan va bra för att dubbelkolla mätarställningen.

Kopplingen kan behöva bytas beroende på hur bilen körts och är den redan bytt så är det bra.

Slutligen så är ett köp av M5 nyare än 2006 och med ett miltal under 10000 mil tryggare då du har ett visst skydd mot generalras i din "vanliga" helförsäkring.

Motormässigt finns inte så mycket att oroa sig över på v10:an, verkar va en tålig spis utan ras, dock är den riktigt törstig..

Lycka till!

Bo
189
Bobmeister
M5 E39 1999 - Carbonschwarz
VW Lupo 3L 2000 - Silberblau
Mitt bästa råd är att lämna in bilen till en M-certifierad BMW verkstad och be dem gå igenom bilen. Det kostar ca 1500-2000 spänn (iofs var det några år sedan nu så priset är kanske annorlunda?). Väl investerade pengar.

Jag lämnade min bil till en BMW-återförsäljare (dock inte M-certifierad då ingen i Skåne var M-certifierad vid den tidpunken) och bad dem kontrollera min M5 E39 innan jag köpte min och de var väldigt skickliga. De tog upp varenda liten detalj!

Inte bara får du reda på allt om bilen utan du får också en lista från en kompetent, oberoende, tredje part som du kan använda när du ska förhandla om priset.

Bilar som inte är nya har alltid saker som måste/bör/kan åtgärdas och det bör återspeglas i prissättningen.

///Motorsport
BMWCS medlem nr. 07078
peddan; Gäller inte Salus Ansvars 160000km maskinförsäkring för M-bilar?
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Stephan: Ja de verkar ha 8 år/16000 mil! Tack för tipset:-)

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Ojdå, kollade för skojs skull premien på min M3:a...18000/år med högsta självrisken hos Salus Ansvar jämfört med 6000/år hos Trygg Hansa.

Det kostar mao för dem extra milen..:-)
@peddan:
Har snackat med honom i mailen, han har all dokument angående allt som har gjorts på bilen, och service och allt sånt här,
dock så är inte kopplinge bytt vid 6400 mil än, inte svänghjulen heller..
Däremot sa han att ägaren innan honom var en gubbe som tog hand om den verkligen, och han själv kör inte "hårt" med den så att säga, använder aldrig launch control, (har väl hänt säkert man testat det, men som han beskrev används det inte alls nästan)

Och enligt BMW så är det kopplings byte runt 11-12k milen om man kör fint och välvårdar den..

Annars ser den rätt fin ut i carfax rapporten, och så som han beskrivit den.. Har även lagt till svarta gälar och man får 19" Original M5 fälgarna + 20" CSL fälgar som sitter på.. för 310k men går säkert o pruta ner ..

Tänkte höra med han om han går med på en kontroll hos BMW då som du säger, genom att jag pröjsar om det är inga fel på den, skulle de dock vara fel så får man väl säga att han får stå för kostnaden.

Sista frågan: Vilken försäkring kör man med på en M5?
Han har Blocket garanti igång på sin annons, och där fick man ju även IF försäkring 15% billigare per år.. men har aldrig vetat på såna här finare bilar vilken försäkring som är bäst för en och ja inte så värsta dyr iaf.. IF på fadern min ligger på 13k / år

Tacksam för svar :)
Vad är det för årsmodell?

Vilken försäkring som är "bäst" är ju ofta väldigt individuellt, ungefär som att en bank för mig behöver inte vara bra bank för dig. Ta in offerter utifrån din situation (ålder, ort, garage eller ej, skadefria år, ev andra försäkringar som kan ge rabatt osv) och inte minst jmf villkoren som ovan i peddans fall.

En test på en lite äldre M-bil är ett måste. Ring gärna föregående ägare. Kolla historiken. Provkör, lyssna.

/Anders
@Med känsla:
Ja iofs du har rätt.. Ringae till flera olika föetag o skriva ne på papper och kolla vilken dom är billigat.. Det är en 07a.

Jo men vad är det jag ska fråga förra ägaren? Kan jag få ut vrm förra ägaren var av Transportstyrelsen? Ja provköra är ju ett måste, dock är jag inte insatt i så mkt angåene motorer när det gäller att lyssna
Ji
138
Jimpppa
M135i -14
Om du ber pappa gå med i BMW klubben så får han 10% rabatt hos BMW-org försäkringar.

Mvh Jimmy
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Kolla med LF.

Jag fick ned mina premier med 50% när jag bytte.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.