AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.318

545 E61. Fuskrostlagad hos BMW, rosten kom tillbaka på samma ställe. Vad gäller?

Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Hej, Har en svensksåld 545 E61 (touring) som fick rost på bakluckan, under själva glasluckan på båda sidorna. Det reparerades för ungefär exakt 1.5 år sedan på BMW i segeltorp. (vi fick betala 800 kr extra då vi ville ha hela luckan lackerad. Dem ville endast lackera under själva glasrutan, och då skulle jag ju få en ful lack skarv) Bilen var då helt fullservad hos bara BMW verkstad.

Eftersom vi nu har tappat förtroende för BMW verkstan som ändå ville ful-lackera och dra en skarv på luckan så såg vi ingen anledning att betala dyrt för att serva på BMW, så dem senaste två servicarna gjordes på vanliga verkstäder. dock med stämpel.

Nu till saken, rosten har kommit upp ordentligt efter 1.5 år! Mycket värre än innan, så antagligen så har bubblorna redan börjat komma för dryga halvåret sedan. Har jag någon garanti på jobbet? Eller kan dem hävda att min rostskyddsgaranti är borta pga att jag servat hos andra verkstäder.
Själv tycker jag att dem bör lackera om luckan gratis. Rost ska inte komma efter bara 18 månader.. Lyfte på plastet under själva glasluckan och såg att dem inte ens hade lackerat under det. Dvs riktigt fuskjobb..

En annan fråga som inte direkt hör till ämnet men:
När denna garantirepration/lackering gjordes så noterades fel mätarställning. Dem skrev 2000 mil mer på kvittot än vad bilen hade gått i verkligheten. Vi påpekade det här redan dagen efter då vi inte tänkte på det innan, sa att min bil kommer se mätarbackad ut om en blivande köpare gör en bakgrundskontroll på bilen. (då bilen besiktades några veckor efter lackeringen)
Kommer se ut ungefär september 2011 lackering. 18100mil, besiktning december 2011 16800mil. (inte exakta mil i huvudet)

I alla fall, killen på bilcentralen ville/kunde ej ändra mätarställningen i databasen, och enligt honom skulle den ej se skruvad ut då allt försvinner från BMWs register efter ett år. Misstänker dock att detta är bullshit?
ma
212
macattac
520d Touring -09
Det försvinner inte. Det som är gjort hos bmw kan du få upp hos bmw.
Oavsett så har du fortfarande rostskyddsgaranti och de har gjort ett half-ass jobb. Så de får göra om. Har du inga fler BMW åf/verkstäder i din stad?
En seriös lackverkstad lämnar 2-år garanti på jobbet, så detsamma borde gälla BMW. In o klaga, de får göra om jobbet utan kostnad för din del. Gällande milproblematiiken så begär ett skriftligt intyg från BMW där det framgår att de gjort fel...
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Även om du inte har garanti på jobbet, (vet ej) så borde du fortfarande ha 12 års rostskyddsgaranti, rätta mig om jag har fel
he
110
henrick
523 Touring -07
Har dom satt dit en plastfilm under plasten för att förhindra ny skavning?
Dom ska göra om och göra rätt och det ska inte kosta en spänn för dig!
800 extra för att lacka hela luckan?
Det var inget snack om det när jag gjorde det på min i höstas och hela min lucka lackades om.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Alleexs; Ser du bor i Tumba skulle föreslå dig att du åker till BMW i Södertälje de heter RH bil och ligger i Moraberg där är det svårt att bli missnöjd.
Ta Bavaria i Tyresö/Bollmora, BMW lackverkstad som gör BRA jobb.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
De har bytat luckor på bägge mina E61 or inget snack överhuvudtaget

Ha deT
Zog: Det är undantagsfall, mer normalt är mycket missnöjda kunder. Min systersbil som var där av andra skäl körde dem på! och lackade sedan så dåligt att de fick göra om det tre gånger. Det finns MASSOR av andra skräckhistorier som:

"ExCon skrev:

BMW Tyresö/Bollmora som nu bytt namn till Bavaria.... LÄMNA FÖR GUDS SKULL INTE BILEN DÄR!!!!

nej de lyfter upp bilen och använder INTE dina lyftpunkter. bilen får stå på kanterna och mekanikerna SKITER i om den står snett och tar skada. "du tittar ju inte under bilen, det syns inte" får man höra

sen vet jag inte vart lackeraren har gått utbildning men normaltsett TVÄTTAR man bilen innan man går på med en poleringsmaskin. de kör på utan att tvätta ytan som ska poleras.

KLÅPARE kallar jag dem.

Sen ska givetvis den uppblåsta kralliga skalliga mekanikern blåsa upp sig ännu mer och komma fram och säga: du får inte vara i hallen.. varpå jag svarar: hade jag inte vart här så hade ni aldrig berättat vilka fel ni begått med min bil. Varpå han håller käften och leker med sin lilla mobil.

ALDRIG någonsin kommer jag sätta min fot på BMW BOLLMORA/TYRESÖ.
och det är skitsynd att BMW inte har någon annan plåtverkstad i sthlm.

vill gärna överrösa dem med riktigt fula ord men kanske inte så passande i forumet.

men hursomhelst: "BAVARIA" eller bmw tyresö/bollmora som de även kallas kan ta sig i röven..

PS! de gillar att fakturera extra för efterarbeten.. sista "tilläggs fakturan" jag fick veta om var 38000:-..
källa finns!

PS. IF ogillar BMW TYRESÖ/BOLLMORA också!"

Från denna tråd Länk

En tråd från autopower: Länk

RH bil hade hög servicenivå då jag hämtade ut pappas E39 efter vevhusventilationen gått sönder för andra gången. Blombergs på Lidingö hade gjort ett dåligt jobb därav raset.

Mvh Stephan
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag gillar också RB Bil i Södertälje. En riktig BMW-verkstad där jag servat och fått två lackskador fixade med mycket bra resultat.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
RH i Danderyd är auktoriserade av BMW på plåt och lack. Det är även de som gör i princip alla glas, plåt och lack jobb åt BMW i Danderyd.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Glömde att de även är auktoriserade av bla Bentley så de gör riktigt bra jobb.
Eftersom du har 12 års rostskyddsgaranti så är det bara att lämna in den igen. Men lämna den till någon annan auktoriserad verkstad denna gång...
Fick just tillbaka min som det var en liten skavank på som lackades (bakre hjulhus), tyckte de gjorde ett bra arbete och såg inga fel alls i samband med detta så jag är nöjd men om det är så illa som någon annan skriver så lär jag prova någon annanstans nästa gång.

IF hänvisade mig först till någon i Bromma som jag inte kände till varvid jag bad om Tyresö.

Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Hade glömt bort denna tråden helt. Men till ämnet:
Var i våras förbi Bilia (BMW) i Segeltorp och visade upp rostskadan. "Killen i kassan" var egentligen helt ointresserad av att ens kolla på bilen, men gjorde det ändå. Dem har dock tydligen en speciell annan kille som måste kolla och bedöma skadan. Han kunde inte göra detta, trotts att han jobbade åt verkstaden.
(Finns enligt mig inte mycket att bedöma, bara boka ny tid och ta in jobbet)

Denna kille hade gått hem tidigare, och jag måste boka in en tid för att visa upp bilen, vilket är ett jävla krångel då jag behöver få det att fungera med mors schema och tidsbokningar också, eftersom hon brukar bilen.

F.ö så lämnar dem 1 års garanti på lackeringsjobben, dvs har ju tyvärr redan gått ut efter 1.5 år. och bilen var lackerad hos BMW's lackeringsverkstad i Södertälje.

En annan "rolig" sak angående allt det här..

Bilen var inne långt längre tid än avtalat, när vi ringde upp verkstaden och frågade hur det gick fick vi i svar att en ny bagagelucka var beställt på mitt reg.nr. Denna blev aldrig bytt, som grädde på moset fick jag betala extra för att få hela luckan lackerad (och fick ändå ett fuskjobb)

Antagligen så har dem alltså fått ut en ny lucka på garanti, behållt den, fusklackerat min, tagit betalt för detta trotts garanti. Vilket jävla fiffel...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du skall kunna åberopa rostskyddsgarantin även om den är lagad en gång innan.
Har en BMW-verkstad gjort jobbet kan de inte komma och hävda att det inte är fackmannamässigt gjort!

Min E46:a har de bytt motorhuv och främre dörrar på två gånger och bakre dörrar samt baklucka en gång under rostskyddsgarantin (alla dessa plåtdetaljer skulle för övrigt behövas bytas igen pga rost men nu finns inga garantier kvar...).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ro
63
Rompa4302
X5 40d -17
Jag lämnade min 535d -09 till Bavaria i Tyresö, det tog 2dagar, ett superbt resultat, ny baklucka och ett enormt bra bemötande när min baklucka var lite dålig.

Jag är jättenöjd!

jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Jag väntar på svar om min baklucka från Bollmora. Har redan fått min lucka bytt 1 gång och omlackad 1 gång och nu alltså rostig igen, på samma ställe. 3 gången gillt får man väl hoppas.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
För övrigt har jag varit väldigt nöjd med deras jobb, har fått huv, rutram i bak, dörrar och tanklock åtgärdad utan knussel samt ett bra slutresultat, bortsett från bakluckan då. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.