|
|
|
|---|---|
|
Från att värmen kommit direkt i vår 320D -10 tar det sedan december som längst 30 minuter eller 20 km körning med endast kallblås. Haft den inne på Bavaria 4 ggr och de har bytt vattenpump mm för 13000:- utan skillnad. Samtidigt slutade diselvärmaren fungera och Bavaria har försökt låsa upp den 2 ggr. Till slut fick jag skriftligt från verkstadschefen att det var helt normalt på en miljöbil utan värme så länge. Fler BMW som saknar värme? | |
|
Eftersom du har dieselvärmare har du inte den elektriska tillsatsvärmen och går inte dieselvärmaren så blir det som du skriver, ett par mils körning innan värmen kan förnimmas. Det är nog helt normalt för en modern liten diesel utan någon tillsatsvärme; dom är för effektiva helt enkelt. Med elektriska tillsatsvärmaren kommer värmen efter någon minut. Därför skippade jag dieselvärmaren denna gång (nåja, den fanns inte ens att köpa till för min F31 när jag beställde). Ditt enda hopp är att få igång dieselvärmaren eller möjligen konvertera den till elektrisk tillsatsvärmare, men det låter som $$$. Min E90 EDE 320d 2010 hade dieselvärmare som fick spatt och gav ifrån sig så många felkoder (i onödan) att den stängde av sig. Det var en kall period! Tur nog var det inom garantin så dom bytte hela värmaren. |
|
|
verkar länge 30 min. på min förra tog det en c:a minut tills värmen kom tror de ska sitta elvärmare i dieselmotor på alla nya dieslar. är ungefär som en doppvärmare i motorblocket(elektrisk) Detta är ingen extrautrustning (standard på alla) |
|
|
Jag har en 320d -06 å kollade med hjälp av OBD'en tempen en morgon när ja åkte till jobbet. Inställnign i bilen: Värmesystemet inställd på 20 grader fläkt på auto. Starttemp -6 grader. (ingen motorvärmare) Startade bilen och gick ut å skrapade rutorna, när dessa va klar efter bedömt 3min va motorn uppe i ett par plusgrader. Efter ca 5km körning börjar fläkten dra på ca 50% för nu är tempen i motorn uppe i ca 45 grader. Efter ca 2 mil är motortempen uppe i 87. |
|
| Jag har en 320d 184 hkr motor med dieselvärmare. Start idag utan värmare på för att köra ca 2 mil, vilket tar ca 15-20 min efter ca 7-10 min börjar det bli varmt i bilen. Visserligen inte så kallt ute ca -1 grad men jag tror nog att det är något fel på din bil angående värmen om det tar 30 minuter, in med den igen och klaga eller ännu hellre åk till en annan återförsäljare för att se vad de säger. Mvh Mats | |
|
Tack för respons Förstår nu vad som hänt. Då i december bara ngn liter kvar i tanken så låste sig dieselvärmaren och det är tydligen trixigt värre o låsa upp. Fick igår hjälp ev en liten verkstad i Huddinge och nu funkar värmen. Som ni påpekat är elvärmepaketet ersatt av Webaston som vid kallt väder går igång aut i 30 min. Kylvattnet värms oxå av avgaserna och styrs av separat termostat. Obegripligt att säljare och mekaniker på Bavaria i Danderyd inte begripit hur detta funkar. Klart de då inte heller kan åtgärda. När jag hämtade ut bilen dec -10 fick jag speciellt info om att Webaston ej kunde användas under körning!! Tack för inläggen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.