AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.700

Diagnos på kraftlös '00 320i, ODB-koder

Hej!
Har en '00 320i som tappar kraften under färd, finns ingen acceleration även fast pedalen är i mattan. Startar man om så kan det gå bra att köra vidare normalt ett tag tills samma sak upprepar sig. Orolig att starta kall, kan ta några försök innan den vill hålla igång.

Motorlampan lyser och jag får fram följande koder:

P1250 - ? (lågt bränsletryck läste jag ngnstans, men har sett annat också)
P0300 - Random misfire
P0303 - Cyl 3 misfire
P0301 - Cyl 1 misfire
P0173 - Fuel trim bank 2
p0170 - Fuel trim bank 1
P0340 - Cam sensor "A" Bank 1 or single sensor

Vad tror ni om detta? Någon som åkt runt med liknande symtom och hittat en lösning?

Lambasond bytt. Jag funderar lite om katalysatorn kan ha problem. Känns dock inget vidare att börja byta delar på måfå innan man försökt ringa in problemet ytterligare, kanske ni vet om jag skulle förväntat någon särskild felkod om det varit det ena eller andra.

När jag har sökt så hittar jag en del trådar kring LMM, kanske värt att försöka rengöra denna och se vad som händer. Tror ni att en feltolkande LMM skulle kunna ge problem som mina?

Eftersom problemet uppstår sporadiskt har jag också tänkt att det kanske kan vara en glappande kam/vevaxelgivare - det skulle isåfall kanske kunna förklara den felkoden.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av BMW och känner inte till några välkända sjukdomar som man ska kolla upp. Är det någon som har möjlighet att hjälpa mig med lite förslag?

ka
280
kalopps
Cater-pillar
P0340 - Cam sensor "A" Bank 1 or single sensor
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle misstänka bränslepumpen med tanke på alla felkoder avseende bränsletrycket och misständningarna som kan vara resultatet av för lite soppa.

Har du mätt upp bränsletrycket?

Hur långt har bilen gått?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Säger som kalopps. Camsensor. Liknande symptom på min 320. Felkod camsensor. Bytte sensorerna och bilen går fint igen.
Hej, hur har det gått löste det sig?

Jag hade P0170 samt P0173 på min E39 528.
Samt stundtals P1250, ibland släcktes lampan ibland inte den kom och gick.

Och det syntes på Short trim fuel att den låg och pendlade mellan +10 -+ 20% mer bränsle hela tiden på tomgång efter varmkörning.

Kolla plugg 17 och även 15 men den hade jag inte på min bil enligt bmw
Min var sprucken på 4 ställen och satt knapp fast, ingen förhöjt tomgångsvarv vid spray på startgas.
Länk

Direkt efter bytet så slängde sig instrumentet å andra hållet -10 till -15%
Lät den gå på tomgång och på 2 minuter hade den adapterat ned till 0

Har testat detta igen nu flera ggr efter 10 mils körning och en ligger å pendlar på +-2 % på tomgång när den är varmkörd.

Detta löste mitt problem och den var en ren slump att jag stötte på den, flera har kollat den och upptäckt att den är sprucken.

Kostnad 12kr på bmw.
Glöme skriva, jag hade även startproblemen du beskriver ibland fick man vrida en andra gång på tändningen för att den skulle starta.

Och jag skulle säga att eftersom bilen lägger följande koder P0173 - Fuel trim bank 2
p0170 - Fuel trim bank 1, så är dina lamdasonder troligtvis ok eftersom de anger att de har hamnat utanför sitt reglerområde.

Hade de inte fungerat så hade de inte kunnat mäta blandningen.
Jag såg även att mina var ok när jag kollade spänningen på dem, de låg och pendlade som de ska.

Man vill inte byta dem i onödan.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Camsensorn styr insprutningstiderna så börja med den.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.