|
|
|
|---|---|
| Hej öppnade huven idag å kollade finns är ett sånt där lock man måste ha något speciellt verktyg går inte med en vanlig 36mm nyckel som det går på andra bmw,. Vad ska man köpa ? | |
|
Hej! Jag vet inte hur locket ser ut på en 330i men för min 318i E90 köpte jag på biltema.. Sen när du ska dra åt locket, ska man göra bara med hand så mycket de går. |
|
| har du nån bild på det? | |
|
Det är samma som används för Volvo bilar. Länk |
|
| Okey vad ska det vara föra hylsa då mvh? | |
|
hej Länk Den andra för 109 kr den och det den där oljeavdragarna för volvo skall gå inget mer behövs va? |
|
|
Länk denna kanske passar? |
|
| Vad tror ni oljan är köpt nu så behöver göra ett byte snarast passar volvos till bmw och sen räcker det med 3.8 spärrskaft? | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nu gäller nedanstående E30 (men som Hit-Man och raj55 nämner så ska det passa även E90-serien). Köpte Biltema 20-323 avdragaren och den passar finfint till oljefiltret i en E30 323i/325i, samt fungerar mycket bra (oljefiltret kan sitta åt ganska hårt ibland). Den bör även passa även E90, som Hit-Man och raj55 säger. Länk När det gäller verktyg kan jag varmt rekommendera verktygen med 10 års garanti på Biltema. Man får otroligt mycket för pengarna och dessa verktyg tåls att användas. Du behöver som du nämner ett spärrhandtag med 3/8" fattning, tex 71-316 blir utmärkt. Övrig utrustning som inte behövs för just ovanstående arbete men är allmänt bra att ha är ett kraftig ledhandtag (för att få lite mer kraft), här finns tex 10-986. Den har 1/2" fattning, och för att få den att passa i 3/8" uttag finns reduceringstappen 1/2"=>3/8" med artikelnummer 10-1993. Man ska inte slita och dra loss skruvar som sitter tokhårt med ett spärrhandtag, det är ett bra sätt att förstöra det på. Behövs mycket kraft använder man ett ledhandtag. |
| Bmw slangen tack ska du ha då blir det beställning filtret köper jag riktigt på mekonmomen sista frågan nu är väll om man får med gummipackning till filtret antar det. Men man måste kan köpa till oring till oljepluggen mvh! | |
|
Länk Det är den 17 mm nyckel till oljepluggen va? ser ju lite för rund ut men måste väll vara den jag ska ha tack en gång |
|
De filter jag köper på Mekonomen och Schmiedmann så ingår alla o-ringar och tätningsbrickor, se tex nedan för exempel vad som ingår för en M30 motor Länk Det sitter en tätningsbricka runt oljepuggen (inte en o-ring), men dessa brukar också följa med i förpackningen. 17 mm är den vanligaste storleken på oljepluggen. Hur menar du att den ser lite rund ut? |
|
BMW slangen då beställer jag det snart då jag kanske bara inbillar mig lite paranoid:P pluggen är ju sexkantig men återkommer om det blir nåt problem blir väll oljebyte om nån vecka eller 2 |
|
| skruven hade ju 6 kanter därför jag tänkte att det kanske inte gick med den nyckelln | |
Jaha, du menar så! Helt rätt, skallen på skruvpluggen är sexkantig. Men de flesta blocknycklar har 12 kanter, det ger lite flera vinklar som man kan greppa runt skruvskallen (bra när det trångt). Nackdelen är att 12 kanter drar skruvskallar rundare mycket lättare än 6 kanter. När det gäller ringänden av en blocknyckel så brukar de vara 12 kanter då du inte brukar använda alltför mycket kraft. Ska du använda mycket kraft så ska du använda hylsor - RÄTT sorts hylsor. Fast jag har köpt mig en uppsättning blocknycklar som har 6-kantiga ringändar - föredrar att använda dessa. När det gäller hylsor så ska man ENDAST köpa 6-kantiga hylsor, dessutom ska de någon form av design för att minska risken för runddragning. Alla tillverkade har ett eget namn på denna design, hos Biltema heter det Round Corner. Så köp 6-kantiga Round-Corner hylsor från Biltema så har du hylsor livet ut. Ett bildexempel på hur en 6-kantig hylsa med Round Corner teknik ser ut. Länk Ett alternativ kan vara att köpa en 3/8" hylssats på Biltema, passar fint på ditt spärrhandtag (och fungerar fint att lossa och skruva dit oljepluggen med också), tex art.nr 71-107 som är 3/8" hylsor i storkekarna 8-19 mm för 109 SEK. |
|
förlåt om jag är besvärlig men klev över denna som borde väll också passa allt Länk |
|
Ja, den hylssatsen är en bra grund - som man sedan kan bygga vidare på. Den täcker in mindre skruvar och dylikt smått och gott. Fast väldigt sällan man använder sig av 3/8" fattning och verktyg för hylsor från 17mm och uppåt. Är det en skruv som har tex 19 eller 21 mm - då kan du räkna med att du behöver lite umpf för att lossa eller dra åt. Brukar alltid vara 1/2" som gäller i dessa fall. Just oljefiltret kan sitta hårt, men ibland även oljepluggen tyvärr (fast notera att oljepluggen INTE ska dras åt speciellt hårt - 25 Nm brukar det ligga på). Komplettera gärna med ett ledhandtag som tex nedanstående Länk Det är mycket smidigare att arbeta när man har en större hävarm. Istället för sätta hela kroppen i spänn och dra allt vad man kan (och ofta då snett) liggandes i en sned ställning kan man istället utnyttja hävarmen och med mindre kraft på verktyget anbringa samma moment på skruven man ska lossa. Sen måste man självklart hantera verktygen korrekt. Du kan inte sätta dit en 8 mm hylsa på ditt 400 mm ledhandtag och försöka lossa en skruv genom att dra allt du kan och tro att skruven ska hålla - för de gör den inte. Ju större och kraftigare verktyg, dessa försiktigare ska man vara. |
| Okey då blir det den hylselsaten å oljeavdragaren å eventuellt den sista du länkade blir tydligen att åka in gick inte beställa från hemsidan hmm | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.