AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.673

Statoil Miles Diesel

fj
160
fjalar
Tesla Model 3 LR AWD -19
VW Tiguan TSI DSG -18
Senast jag tankade uppmärksammade jag att Statoil börjat med en ny typ av Diesel, kallad Miles. Lite oroad att det var ett nytt namn på deras Bio-Dieseltrams kollade jag en extra gång innan jag tankade och nej, det skulle bara vara ett nytt additiv i den gamla, riktiga dieseln.

Nu till det roliga: De senaste två dagarna har jag märkt en klar skillnad i prestanda! Bilen känns betydligt raskare så snart turbon börjar ladda fullt och kan inte härleda det till något annat än just Statoil Miles.

Nån mer som märkt samma sak? :)

Länk

-- fjalar
Verdi
Jag tankar alltid på Statoil sen länge men har inte hunnit testa. Körde de inte nåt de kallade "europadiesel" för ett tag sen också?
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Placebo effekt kanske..
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Statoil har tyvärr slutat med eurodiesel.
Diesel innehåller 5% RME och tillsatser.
Bio Diesel innehåller 22% biodiesel varav 5 % RME och 17% andra synteter av rapsolja och slaktavfall. Innehåller dessutom tillsatser (aja baja enl BMW).
Hur påverkar dessa tillsatser motorn?
Men all diesel tycks innehålla tillsatser, dessutom uppfylls DIN 590 EN.
Skatten på Bio diesel är 70 öre lägre ån diesel men pumppriset är samma förbåda sorterna
Länk
fj
160
fjalar
Tesla Model 3 LR AWD -19
VW Tiguan TSI DSG -18
Det kan ju vara placebo, men då jag inte förväntade mig någon skillnad utan snarare spontant upptäckte att det pinnade på litet (eller rätt mkt, helt klart i samma trakter som Shell V-Power kontra 98-oktan) bättre började jag leta efter anledningar och det enda jag kunde komma på var att jag tankat det där konstiga sist jag fyllde på...

-- fjalar
Verdi
Shell V-Power vs 98 oktan är väl placebo så det stänker om det?
fj
160
fjalar
Tesla Model 3 LR AWD -19
VW Tiguan TSI DSG -18
Absolut inte.

-- fjalar
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Finns inte en chans att du märker någon skillnad på att ha v-power eller 98 i tanken på en vanlig standardbil.
Har provat en antal gånger utan resultat. Den lilla skillnad som blir, om det nu ens blir någon märker man inte av.
Håller med Verdi där, v-power är de placebo på.

Möjligen att en uppstressad turbo kan utnyttja den lilla skillnaden på ett märkbart sätt.
fj
160
fjalar
Tesla Model 3 LR AWD -19
VW Tiguan TSI DSG -18
Jag körde en Volvo S60 T5 på 98 oktan respektive V-Power under två års tid (cirka 6000mil) och att säga att det inte var en märkbar skillnad är bara fel. Framförallt gick den mycket "mjukare" genom hela registret.

Hur det ter sig utan överladdning vet jag inget om, men jag kan tänka mig att det inte har samma effekt där, då man inte behöver oroa sig för knackningar eller sänkning av tändkurvor i samma utsträckning.

Nåväl, jag är inte helt övertygad om att det är lika stor skilnad på Miles Dieseln ännu, men min upplevelse såhär långt (med dubbdäck osv) är att skillnaden finns där.

Ingen annan som hunnit testa?

-- fjalar
Po
144
Popo
BMW 520D Touringm 2011
Förstår inte varför folk är skeptiska till att det skulle kunna va skillnad!
Åk till Tyskland och kör några fulltankar så blir bilen både kraftigare och snåla!!
Skulle vara grymt om det är sån diesel dom har börjat sälja på Statoil!
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Är miljödiesel även i Tyskland räcker med att komma till Danmark så blir bilen snålare bland annat på grund av mindre rullmotstånd från en finare asfalt samt betongvägar.
Vi
42
Vildagnu
120dA 13
Är i Danmark nu och det är en jäkla skillnad på svensk asfalt å dansk, knäpptyst i kupén, dock tankade jag fullt i Sverige innan gräsen. Skulle ju ha tankat här....!!
0,48l/mil Sthlm- Rodby ca 80 mil..
Mo
89
Mossbo
i3s
MB GLC
Nej jag har kört 5-6 tankar och det är ingen skillnad mellan OKQ8 och Miles.
Nu gäller det en Amarok pickis men ändå.
Samma förbrukning och ingen skillnad i gången.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Jag märkte skillnad mellan jet diesel och Statoil diesel när jag åkte trimmad oljebrännare, har dock kört Statoil nu i 2år och har inte märkt någon skillnad alls mellan deras vanliga diesel, sen blev det Europa diesel och nu miles. Så om du inte hade tankat någon skitdiesel innan och sen tankade miles så ligger min röst på placebo!
För inte har du partikelfilter i din bil va? (177hk)
fj
160
fjalar
Tesla Model 3 LR AWD -19
VW Tiguan TSI DSG -18
Jo, det är en LCI med DPF och start-stopp etc.

Jag tycker allt fortfarande att det är skillnad och är nöjd med det :)

-- fjalar
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Då kan det mycket väl vara så att din tankning har sammanträffat med regenering utav partikelfiltret, då känns det som man helt plötsligt får 20hk till :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.