|
|
|
|---|---|
Roxy |
Har ett klonkande efter växellådan. Märks tydligt när man åker i baksätet. Det märks tydligast när man växlar från 1:an till tvåan. Även när man kör i tvåan på lågt varv och trycker på gasen och släpper upp så smäller det i kardanen. Man kan köra bilen med känsla och då är det inte så mycket klonk. Men när min sambo kör så kör hon som de allra flesta gör då klonkar det till varje gång vid växling. Silentblocken är kollade likaså hardyskivan. Bilen är som ny undertill då den endast gått 4000 mil. Snälla kom med goda tips! |
frazze |
Roxy: Är du säker på att den gått 4000 mil...??? Tycker att din beskrivning kan tyda på att knutarna på kardanstången är dåliga....vad är det för bil. Kom på ett tips till...kolla så det ej ligger någonting i reservhjulsbaljan som slår mot plåten..."klonk" frazze |
Roxy |
Japp, bilen har endast gått 4000 mil. Bilen är som ny och jag har kört de flesta milen med bilen. Det är 520 e34 -95. Det låter otroligt men miltalet stämmer. Det hörs som där är något glapp någonstans i drivlinan. |
frazze |
Roxy: För att konstatera om ett knutkors i drivlinan är dåligt... gör som följer: Starta från stillastående... Axa i väg..knakar det just som bilen kommer i dragläge så kan det mkt väl vara en dålig knut...det vanliga är att knutarna ger upp vid 15-20.000 mil.. Har du möjlighet till en smörjbrygga...kolla i så fall att alla delar är fastskruvade ordentligt. Du kan även vända dig till en M station de bör ganska omgående kunna konstatera att det är knuten som spökar. frazze |
Roxy |
Jag skall bege mig till en M-station. Tack frazze! |
|
Roxy: Har samma "klonkande" ljud i min bil. Ljudet uppstår på samma sätt som du beskriver. Fick du någon lösning på problemet efter att du var på M-stationen ?? Man blir skapligt irriterad på missljudet så jag vore tacksam för något tips hur man kan åtgärda detta. Kan tillägga att bilen bara har gått 6000 mil med en ägare innan mig som var en riktig pedant. Matte |
|
Froz-523 |
Har du en E34 -96:a ? |
|
Japp, Touringen tillverkades även 96. |
|
|
Det här klonkljudet kan man nog säga är förknippat med märket BMW. Förmodligen inget att oroa sig över men visserligen irriterande. Min förra BMW, en 525i-90 hade detta ljud hela tiden när jag ägde den. Från 11842-22700 mil. Det lät lika mycket hela tiden. Likadant med min 535i-86 före den. Glapp i "bottenstocken" i vxllådan var BMW:s svar, men dom sa samtidigt att det var vanligt och inget "farligt". Nu verkar det vara åtgärdat på E39:orna.Min 528i har gått 15000mil och är helt tyst (där)! Kör med känsla som du skrev!!! OO=00=OO |
|
| Kolla hela paketet från växelllådan till bakaxeln. Kan vara något lager eller också är det som tidigare sagt, knutarna är dåliga. Har du kollat så att kopplingen är OK? Den kan också beté sig konstigt. Sen har du Silentblocken bak. Kolla detta. MVH - Per | |
| Tack för svaren, det verkar som om "klonkandet" inte är något att bry sig om även fast det är irriterande. Men finns det någon som har blivit av med "klonkandet" eller är det bara att köra runt och se glad ut ?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.