AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
17.473

Ny X3 2.0D - extra utrustning

Sida 3 av 4
Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
@stephan

Vet dom ens det själva? ÅF är iaf riktigt förvirrade, men jag har besked om MY14, den levereras förvisso i oktober så det stämmer kanske?!
Gu
204
Gusvigilante
BMW 320 xdrive M-sport
Började fundera kring vinterdäck som jag beställde i samband med att jag beställde bilen. Visade sig att åf lagt till centraleuropeiska vinterdäck. Läser på många ställen att de är skit. Så nu ska jag välja andra vinterdäck. Jag vill beställa dom i samband med köpet så jag får in dem i finansieringen. Tittar i listan och står mellan Nokian hakkapelitta 7 (dubb) eller R2 (dubbfri). Det är samma pris. Någon som har erfarenhet av dessa?
Vilka centraleuropeiska däck är det du beställt? Om du mestadels kör på de större motorlederna skulle jag nog vilja påstå att du klarar dig - annars är Hakka 7 ett säkert val om du vill ha dubb.
Gusvigilante: Ínformationen kommer via en kompis som jobbar på en BMWåterförsäljare och ringde importen direkt. Han vet hur insnöad jag är på detta. Så det låter rimligt. Troligtvis hinner inte din bil fraktas från USA och registreras och levereras under oktobermånad även om den är byggd 1/10, så jag skulle tro du får en sen 2013.

Återförsäljare är extremt förvirrade. Det är till och med så att olika handlare inom samma kedja uppger olika årsmodell på bilar byggda samma månad...

Mvh Stephan
Gu
204
Gusvigilante
BMW 320 xdrive M-sport
@Kristoffer
Det var Dunlop SP Wintersport 3D som skulle levererats. Kollade lite och dom har fått bra betyg bland centraleuropeiska däck. Men frugan gled in och tog beslut nu. Hon konstaterade att jag fått bestämma allt och detta enda hon ville brydde sig om var att det var dubbdäck, case closed! :)

@Stephan
Tråkigt även om det kanske är en skitsak. Men då hade jag lika gärna låtit den gå i produktion v 27! :(

Om det nu är en MY13, borde inte det vara den prislistan som gällde då gälla? Jag fick ju en ny offert i och med att det skulle bli en MY14?
Det är likadana däck som jag har. De är bra på vattenplaning och barmark men ganska hala på snö och is (förra vintern var ju rätt grym även i södern...). Troligen är det RFT som är en del av problemet, dvs att stommen är för hård.
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
X3 20d comfort edition + extrautrustning för ca 66.000 (inkl vinterhjul). Är 21% rabatt på extrautrustningen bra?
Hej,

Måste bara ställa lite frågor. Ni verkar initierade.

Jag ska beställa ny tjänstebil inom kort och i nuläget står kampen mellan en 520dT och en XC60 D4 med nya motorn (VEA) och automaten. Den senare kommer det prisuppgifter på inom någon veckas tid är det sagt. Jag har tidigare sneglat på X3 också eftersom jag är sugen på BMW (hur kan man inte vara det?), likaså av SUV.

Frågan är bara hur jag prismässigt och utrustningsmässigt kan ställa den mot följande spec på en 520dT (MY14/LCI):

300 Alpinvit
205 Steptronic
ZSP Sportpaket (med M Lädersportratt)
761 Individual tonade rutor.

Bagagerumsmatta och velourmattor tror jag att jag kan få in. Allt till ett pris kring 380.000. Det är ungefär vad jag klarar av.

Vad ska man satsa på? 5 eller X3? BMW's hemsida fungerar skralt i min iPad (finns ingen app?), så jag kan inte se skillnaden i nettopriserna på Business Comfort och vad skillnaderna är i utrustningsnivå mellan dessa två tjänstebilspaket. Tidigare var i alla fall inte utrustningslistan uppdaterad till 5-serie/LCI, vilken har ändrats jämfört med Pre-LCI. Jag har dock för mig att X3'an är snäppet dyrare och har en fattigare standardutrustning och i BC-paketet.

Blev dock förvånad av att se de priser ni fått på X3 (ovan) med en ganska lik spec som den spec jag har på 520dT. Missar jag något? Hur bör jag tänka om jag vill ha ungefär samma utrustningsnivå som den 520 jag har offert på? Jag är medveten om att de skiljer sig på en viktig punkt: 2WD och 4WD.

Kommer förresten X3 som LCI nu också? Klarar sig X3 2.0d steptronic under 150 i CO2?

Alla råd och tips mottages varmt. Någon som ställt sig samma frågor som jag inför sitt tjänstebilsval? Eller det är kanske så att man inte ens ska jämföra de här två biltyperna?
Tilläggsfråga: sportpaketet till 5'an innehåller 18'- tummare, dito paket till X3'an innehåller kanske inte uppgraderade fälgar.
Gu
204
Gusvigilante
BMW 320 xdrive M-sport
Lämnar frågorna kring priser till någon som köper/köpt tjänstebil, då jag köper privat.

Men co2 ligger på 147 med automaten. Annars finns mig veterligen inget sportpaket, bara M-sport. I M-sport ingår 18-tums fälgar.
X3 eller 5-serien är som att jämföra vin och öl. Vilket är godast? 5-serien med sin ypperliga komfort eller X3 med sin SUV känsla och fyrhjulsdrift? Båda fungerar utmärkt att transportera en familj och har sina individuella sidor. Har själv haft båda modellerna en längre period och trots att 5:an har bättre stolar är det svårt att vänja sig av vid att sitta högt :-) Ställer du frågan i 5-serieforumet blir kanske svaret ett annat...
Dock behöver du servotronic till din spec på X3.
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Servotronic ingår i comfort edition på X3.

PFA: jag har väldigt liknande funderingar som du. De bilar jag funderar på är:
Audi Q5 s-tronic
Audi A4 Avant 2.0TDI quattro s-tronic
BMW 520dT
BMW X3 20d
Mercedes e-klass 220 CDI kombi
Volvo XC60 D3/D4/D4 AWD

Priserna skiljer såklart litegrann men inte så ofantligt mycket trots allt. Blir ju alltid äpplen och päron med. Billigast är A4 och dyrast är Q5 och diffen är ca 50.000.

To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
I ärlighetens namn ska dock sägas att Q5 med kampanjpris innehåller mer utrustning än X3. Ogillar dock skarpt leveranstiden på Q5.

XC60 har jag inte hunnit köra men tycker den är förvånansvärt dyr. För att kunna jämföra med Q5/X3 måste man upp på minst D4 tycker jag och även då är den lite klenare (och törstigare) än tyskarna. Trots det dyrare (möjligen med bättre priser på extrautrustning)!

F11 LCI verkar ju vara en fil bil (jag har bara kört pre-LCI), otroligt synd att sportstolen inte går att få med tyg eller halvskinn! Annars ett hett alternativ ändå som "naken" comfort edition med automat till ganska vettigt pris.

X3 älskade både jag och frugan från första stund. Kanonsköna sportstolar (skönare än F11 tycker jag pga att den är lite smalare). Förmodligen lite törstigare än F11 och inte lika pigg med samma motor men ändå helt ok. Största problemet jag har är att bagaget var klent på djupet. Tyvärr inte lika snygg utan m-sport som med heller.

Q5 är lagom på mycket och säkert väldigt bra men på nåt konstigt sätt inte samma vill-ha-känsla som X3. Törstigare än X3 tror jag.

Mercan är ju jäkligt snygg som facelift tycker jag. Fleet edition går tyvärr inte att få som avantgarde. Bra pris på den annars men svindyrt serviceavtal. Har inte provat än, kommer nog försöka göra det då jag gillar utseendet och utrymmena samt att den är helt ok utrustad. Dock lite skeptisk till växelspak vid ratten!?

XC60 blir ju även lite spännande att se hur priserna blir med nya motorn och vilka modeller den kommer till. Har fått för mig att den är bättre disponerad i bagaget men har inte hunnit testa denna heller.

Sen rent rationellt borde man kanske ta en Passat som alla andra och det blir ju en del billigare men hur kul är det!?
Tack för era konstruktiva svar!

Ett M-sportpaket känns nästan som ett måste; och då blir det en dyr kärra om jag förstår det hela rätt, i alla fall jämfört med en 520dT med sportpaket. Finns kanske bra prutmån på M-paketet? Hur viktigt är Servotronic på X3'an?

Minst 18" tum är väl nödvändigt. Hur är de som ingåt i M-sport?

Jag kan tänka mig att sitta högt ett tag :)

Ja, det finns många alternativ idag. Personligen har jag faktiskt börjat tröttna på Audi lite. Otroligt fina bilar, men utseendemässigt har det blivit för tjatigt på något vis. Nuvarande A6'an är dessutom för lik den förra.
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Återigen, servotronic ingår i comfort edition på X3.
Gu
204
Gusvigilante
BMW 320 xdrive M-sport
@daagis Har du fått bilen? Fick besked idag att den kommit till Halmstad. Får den levererad på torsdag. Ska bli kalas! Överväger att ta ledigt från jobbet! :)
Jodå, fick den exakt för 2 veckor sedan. Har väl suttit för mycket i bilen så jag har inte uppdaterat här på forumet hur nöjd jag är. :)

Du ska absolut ta ledigt från jobbet, går ju ändå inte koncentrera sig på något annat den dagen.
Hoppas att den motsvarar dina förväntningar, och ha en härlig torsdag.

/daagis
Gu
204
Gusvigilante
BMW 320 xdrive M-sport
Grattis till bilen och roligt att du verkar vara nöjd! Ja, det får bli en semesterdag! :)
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Liten uppdatering här. Efter all ångest har jag äntligen bestämt mig, skönt!!!

BMW drog längsta strået! X3 2.0d automat. M-sport och rattvärme (utöver business comfort edition). Hakka 8 dubb på 17" y-eker (305). Vit.

Bara att vänta nu! Produktion v43.
Gu
204
Gusvigilante
BMW 320 xdrive M-sport
Kul! Grattis! Jag har haft min en vecka och avverkat 100 mil, är toknöjd!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.